
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Title: Spory wokół kształtu niemieckiej radiofonii w okupowanej Polsce 

 

Author: Sebastian Fikus 

 

Citation style: Fikus Sebastian. (2021). Spory wokół kształtu niemieckiej 

radiofonii w okupowanej Polsce. „Dzieje Najnowsze” (2021, nr 2, s. 51-65), 

DOI:10.12775/DN.2021.2.04 

 



Sebastian Fikus
https://orcid.org/0000-0002-1155-2762
Uniwersytet Śląski w Katowicach

Spory wokół kształtu niemieckiej radiofonii 
w okupowanej Polsce

A b s t r a k t: Polityka radiofoniczna III Rzeszy wobec Polski w czasach okupacji stanowi część 
strategii dyskryminacji i kulturalnej eksterminacji. Ale była też pełna nieoczekiwanych zwro-
tów wynikających z nieustających sporów wokół jej pryncypiów. Zdumiewa konsekwentna po-
stawa Hansa Franka, który domagał się dla Generalnej Guberni nie tylko odrębnej niemiecko-
języcznej radiofonii, ale również szerokiego spektrum audycji w języku polskim. Nie udało mu 
się do tego przekonać władz w Berlinie.

S ło w a  k l u c z o w e: radiofonia w III Rzeszy, Hans Frank, Joseph Goebbels, Generalna Guber-
nia, Kraków, Reichs-Rundfunk-Gesellschaft, dyskryminacja kulturalna.

A b s t r a c t: The Third Reich’s radio policy towards Poland during the occupation was part 
of the discrimination and cultural extermination strategy. But it was also full of unexpected 
twists and turns, resulting from constant disputes over its principles.bOne is astonished by the 
consistent attitude of Hans Frank.bHe demanded not only a separate German-language radio 
station for the General Government but also a broad spectrum of broadcasts in Polish. He 
failed in convincing the authorities in Berlin to agree to this idea.

Ke y w o r d s: radio broadcasting in the Third Reich, Hans Frank, Joseph Goebbels, General 
Government, Krakow, Reichs-Rundfunk-Gesellschaft, cultural discrimination.

II wojna światowa w eterze zaczęła się na długo przed tym, zanim pancer-
nik Schleswig-Holstein ostrzelał Westerplatte. Można by pokusić się nawet 
o stwierdzenie, że jej uwertura miała miejsce w 1926 r., kiedy to niemieckie 
państwowe przedsiębiorstwo radiofoniczne Reichs-Rundfunk-Gesellschaft 

Dzieje Najnowsze, Rocznik LIII – 2021, 2
PL ISSN 0419–8824

http://dx.doi.org/10.12775/DN.2021.2.04



52 Sebastian Fikus

(RRG) skorumpowało Senat Gdańska, proponując mu stream programu 
radiowego z Królewca po dumpingowej cenie1. Uczyniono to zapewne już 
wówczas w przekonaniu, że radiofonia może stać się ważnym elementem 
w procesie walki o przyłączenie tego miasta do Rzeszy. I rzeczywiście rozgło-
śnia gdańska przed wojną już nigdy nie osiągnęła redakcyjnej samodzielności. 
Wzięła natomiast aktywny udział w przygotowaniach propagandowych do 
II wojny prowadzonych przez niemieckie ministerstwo propagandy Reichsmi-
nisterium für Volksaufklärung und Propaganda (RMVP), kierowane przez 
Josepha Goebbelsa. Uczestniczyła czynnie w trudnej do zaakceptowania 
histerii o rzekomym zagrożeniu mniejszości niemieckiej w Polsce. Kolpor-
towano w jej ramach absurdalne pomówienia, a niemieckim dziennikarzom 
zabroniono nawet weryfi kowania ich wiarygodności. Rozgłośnia gdańska 
też w pierwszych dniach wojny była szczególnie aktywna. 1 IX 1939 o godz. 
4.45, jako pierwsza, poinformowała słuchaczy o rozpoczęciu działań wojen-
nych. Natomiast jeszcze przed przemówieniem Adolfa Hitlera w Reichstagu 
i przed wiadomościami o godz. 10.00 rozgłośnia gdańska zapowiedziała się 
słuchaczom jako Reichssender Danzig2.

Centrum przygotowań do wojny znajdowało się jednak w stolicy Dolnego 
Śląska, Wrocławiu. Ze względu na położenie geografi czne Reichssender Breslau 
stała się centrum produkcji audycji skierowanych do Niemców mieszkających 
na wschód od granic Rzeszy. Od początku 1935 r. wprowadzono na antenę tej 
rozgłośni cykl audycji Deutsche im Ausland, hört zu (Niemcy za granicami, 
słuchajcie). I rzeczywiście wśród słuchaczy za granicami Rzeszy cieszyła się 
dużą popularnością3. W czerwcu 1939 r. stworzono kolejną taką audycję, 
pt. Schlesische Heimatdienst (Śląska służba małej ojczyźnie), emitowaną o godz. 
19.55. Była ona pełna agresywnej, antypolskiej propagandy4. Między innymi na 
potrzeby tej audycji poproszoną Ambasadę Niemiec w Warszawie o zbieranie 
dowodów na antyniemieckie ekscesy w Polsce5. Natomiast we wrześniu 1939 
Reichssender Breslau emitowała pięć razy dziennie audycje po polsku i skiero-
wane do polskiego słuchacza, pt. Czy to nie jest dziwne. Audycja zaczynała się 
od czołówki zbudowanej na motywach Halki Stanisława Moniuszki. Jej celem 
była demobilizacja zarówno polskiej armii, jak i całego społeczeństwa polskiego6. 

1  Bundesarchiv (dalej: BA), R 78/617, Abkommen Post und Telegrafenverwaltung der Freien 
Stadt Danzig und Ostmarken Rundfunk, 1.07.1926, k. nlb. 

2  A. Diller, Rundfunkpolitik im Dritten Reich, München 1980, s. 261.
3  H.R. Fritsche, Nationalismus und Widerstand im Schlesischen Rundfunk, w: National-

sozialismus und Widerstand in Schlesien, red. L. Bossle, G. Keil, J. Menzel, E. Schulz, 
Sigmaringen 1989, s. 131.

4  A. Diller, op. cit., s. 298.
5  Politisches Archiv des Auswärtigen Amtes (dalej: PAAA), R 104122, Der Staatssekräter 

Weizsäcker an die Botschaft in Warschau, 13.08.39 (Politische Abteilung, Az. Polen Po 
2 E: Politische Beziehungen zu Polen – Gegenseitige Minderheitenerklärungen, Bd. 2).

6  H.R. Fritsche, Nationalismus und Widerstand im Schlesischen Rundfunk…, s. 133.



53Spory wokół kształtu niemieckiej radiofonii w okupowanej Polsce

W pierwszej połowie października rozgłośnia we Wrocławiu emitowała po 
polsku (godz. 6.40, 11.40, 14.30, 17.10 oraz 22.20) dziesięciominutowe audy-
cje informacyjne. W tym samym czasie rozgłośnia w Królewcu nadawała po 
polsku (o 20.15 i 22.15) dwudziestominutowe audycje informacyjne i jedną 
publicystyczną audycję wieczorną pod niemieckim tytułem Plauderei (Swo-
bodne rozmowy) o godz. 23.057. 

Tu dodać trzeba, że w polskim dyskursie publicystycznym często wracają 
wydarzenia, które przeszły do historii jako prowokacja gliwicka. Była ona 
przypuszczalnie wymyślona przez lokalne władze. Nie została skonsultowana 
ani z intendantem8 Rzeszy Heinrichem Glasmeierem, ani z RMVP. Dlatego 
było to w rzeczywistości wydarzenie pozbawione jakiegokolwiek znaczenia9. 
Choć znalazła ona swoje odbicie w berlińskich mediach10, to nie pojawiły się 
na jej temat poważniejsze komentarze. Krótkie notatki na ten temat opubli-
kowano w prasie lokalnej po kilku dniach. Informowano w nich, że polskie 
słowa na antenie niemieckiego radia miały wywołać panikę w powiecie gli-
wickim w obawie przez inwazją polskiej armii na terytorium Rzeszy11. 

W trakcie działań wojennych toczonych na terytorium Polski kompanie 
prasowe12 zajmowały kolejne regionalne rozgłośnie radia. Wbrew prawu 
międzynarodowemu emitowano na ich częstotliwościach dalej polski program, 
posługując się nawet ich sygnałami dźwiękowymi, jak hejnałem z wieży 
mariackiej czy pieśnią Legionów My, Pierwsza Brygada13. Cel tych progra-
mów stanowiło tworzenie systemu dezinformacji i chaosu.

7  Program radiowy, „Der Deutsche Rundfunk” 1939, nr 40, s. nlb.
8  Termin istniejący do dziś w niemieckiej radiofonii na określenie funkcji dyrektora i kie-

rownika artystycznego rozgłośni radiowej czy telewizyjnej. Termin taki występuje również 
w teatrze.

9  H.R. Fritsche, Was am Vorabend des zweiten Weltkrieges in Gleiwitz wirklich geschah, 
„Fernseh-Informationen” 1979, nr 14, s. 337–339; idem, Was am Vorabend des zweiten 
Weltkrieges in Gleiwitz wirklich geschah, „Fernseh-Informationen” 1979, nr 15, s. 359–361; 
idem, Was am Vorabend des zweiten Weltkrieges in Gleiwitz wirklich geschah, „Fernseh-
-Informationen” 1979, nr 16, s. 381–383; zob. też: A. Spiess, H. Lichtenstein, Das Unter-
nehmen Tannenberg, der Anlass zum zweiten Weltkrieg, Wiesbaden 1979, s. 129–155.

10  Sender Gleiwitz besetzt. Polen drangen in den Senderaum ein – Blutig hinausgeworfen, 
„Berliner Lokal-Anzeiger” 1939, nr 209, s. 1 (1.09.1039).

11  K. Wagenführ, Die Septemberereignisse im Rundfunk, „Der Deutsche Rundfunk” 1939, 
nr 37, s. 2. 

12  Wydzielone jednostki wojskowe, których żołnierzami i ofi cerami byli wyłącznie dawni 
pracownicy mediów. Realizowały one m.in. zadania techniczno-logistyczne, jak nadawa-
nie programu radiowego czy drukowanie gazet i materiałów propagandowych. W kom-
panie prasowe zaangażowani byli także doświadczeni dziennikarze, którzy tworzyli 
samodzielnie przekazy medialne, jak również relacje frontowe dla cywilnych mediów. 
Zob. S. Fikus. Radiofonia w III Rzeszy. Studium ideowego zniewolenia, Katowice 2018, 
s. 81–82, 152–153.

13  L. Dobroszycki, Die legale polnische presse im Generalgouvernement 1939–1945, München 
1977, s. 14 i n. 



54 Sebastian Fikus

W pierwszym momencie wydawało się, że niemieckie władze okupacyjne 
prowadzić będą liberalną politykę radiofoniczną, w ramach której kultura 
i język polski znajdą swoje istotne miejsce. RMVP poczyniło w tym kierunku 
wielopłaszczyznowe kroki. Wyznaczono nawet osobę odpowiedzialną za 
produkcję polskojęzycznych programów. Miał to być Ferdinand Türmer14. 
Nadzieje te okazały się całkowicie płonne, bo już w połowie października 
1939 r. założenie programowe zmieniono całkowicie. 16 X 1939 r. wprowadzono 
całkowity zakaz używania języka polskiego na antenie RRG15. Natomiast 
programy muzyczne, emitowane przez dawne polskie rozgłośnie regionalne, 
miały dostosować się wyłącznie do gustów i oczekiwań niemieckich żołnie-
rzy16. Do społeczności polskiej informacje winny docierać poprzez megafony 
i kontrolowaną, reżimową prasę17.

Niemiecka polityka radiofoniczna była niekonsekwentna i chwiejna, co 
wynikało z trwającego prawie całą okupację konfl iktu pomiędzy Hansem 
Frankiem a RMVP. Frank uważał się za suwerena odpowiedzialnego za 
całokształt polityki w okupowanej Polsce. Stał na stanowisku, że na terenie 
Generalnej Guberni panuje inna sytuacja narodowa, polityczna i społeczna 
jak w pozostałej części Rzeszy. Dlatego domagał realizacji innego, własnego 
programu radiowego18. 

Na jego powstanie RMVP konsekwentnie się nie zgadzało. Dzięki sku-
tecznym zakazom importu gazet i słuchania obcych stacji udało się stworzyć 
w Rzeszy zamkniętą przestrzeń informacyjną. Dzięki temu RMVP, bez obaw 
o podważenie swojej wiarygodności, mogło kreować najbardziej absurdalne 
wyobrażenia o sytuacji w Rzeszy, relacjach międzynarodowych czy zmianach 
na frontach. A ewentualne, niekontrolowane informacje płynące z Krakowa 
mogłyby być dla tych mistyfi kacji zagrożeniem. RMVP domagało się retrans-
misji w Polsce programów realizowanych w Berlinie bez ingerencji19. 

Miały one na początku wojny niejako dwa wydania. Z jednej strony 
był to program Deutschlandsender, emitowany z Königs Wusterhausen na 
falach długich, zdominowany przez muzykę poważną. Inny charakter miał 
Reichsprogramm (Program Rzeszy), który powstał ze zblokowania programów 

14  A. Diller, op. cit., s. 402.
15  M.J. Kwiatkowski, Polskie Radio w konspiracji 1939–1944, Warszawa 1989, s. 93.
16  A. Diller, op. cit., s. 404.
17  Das Diensttagebuch des deutschen Generalgouverneurs in Polen 1939–1945, red. W. Präg, 

Stuttgart 1975, s. 62 (wpis z 8.11.1939).
18  Ten konfl ikt Franka z RMVP o wpływ na radiofonie w Generalnej Guberni będzie trwać 

całą okupację. Archiwum Instytutu Pamięci Narodowej w Warszawie (dalej: AIPN), GK 
95/1, Hans Frank, Diensttagebuch, 15.11.1939, k. 67; ibidem, GK 95/4, 4.05.1940, k. 366; 
ibidem, GK 95/5, Hans Frank, Diensttagebuch, 9.09.1940, k. 833; ibidem, GK 95/13, 
Hans Frank, Diensttagebuch, 26.11.1941, k. 1106; ibidem, Hans Frank, Diensttage-
buch, 27.10.1942, k. 1165; ibidem, GK 95/29, Hans Frank, Diensttagebuch, 19.10.1943, 
k. 1051.

19  A. Diller, op. cit., s. 406. 



55Spory wokół kształtu niemieckiej radiofonii w okupowanej Polsce

niemieckich rozgłośni regionalnych, przed wojną produkujących własne 
programy. Od początku wojny zmuszano je do reemisji programu rozgłośni 
berlińskiej i mogły co najwyżej wypełniać skromne regionalne pasma roz-
dzielne20. Reichsprogramm nadawany był na falach średnich i zdominowany 
przez muzykę rozrywkową21. 

Na płaszczyźnie ideologicznej obie rozgłośnie niczym się od siebie nie róż-
niły, a kluczowe dla reżimu programy publicystyczno-informacyjne emitowane 
były w obu programach jednocześnie. Ale już latem 1940 r. zlikwidowano 
odrębny program na falach długich. Deutschlandsender retransmitował 
Reichsprogramm. Z czasem jednak wycofano się z tej decyzji. Od 1 III 1942 r. 
wprowadzono ponownie oddzielny program popołudniowy na falach długich. 
Nazwano go Doppelprogramm (program uzupełniający) i nadawano początkowo 
od 17.10 do 18.30 i potem od 20.15 do 22.0022. Emitująca na falach długich 
rozgłośnia Deutschlandsender w następnych miesiącach odzyskiwała coraz 
więcej samodzielności23. 

W okupowanej Polsce 18 X 1939, bez konsultacji z gubernatorem Fran-
kiem, Goebbels dokonał reorganizacji struktur dawnej polskiej radiofonii24. 
Rozgłośnia w Poznaniu pozostała na swojej dawnej długości fal 345,6 m, ale 
podporządkowano ją bezpośrednio Reichssender Berlin. Sprowadzono ją do 
roli stacji przekaźnikowej. Program rozgłośni gdańskiej miał być emitowany 
na falach średnich o długościach 304,3 jako Danzig I (Gdańsk I) oraz 230,2 
jako Danzig II (Gdańsk II). Jej to podlegała odtąd dawna rozgłośnia toruńska, 
którą sprowadzono do roli stacji przekaźnikowej25. 

Na znaczeniu zyskała Reichssender Breslau. Podporządkowano jej dla 
przykładu dawny Reichssender Böhmen26, który emitowany był z Opawy 
(wówczas Troppau). Od rozgłośni wrocławskiej uzależniono, wspomnia-
nym wcześniej rozporządzeniem Goebbelsa z 18 X 1939 r., również nowo 
utworzoną rozgłośnię w Katowicach – Sender Kattowitz. Miała on emi-
tować program na dawnych częstotliwościach nadajnika Praga II. Roz-
głoś ni katowickiej przyznano jednak tylko bardzo krótkie pasma rozdzielne 
i w zasadzie sprowadzona została również do stacji przekaźnikowej rozgłośni 
wrocławskiej27. 

20  Pasmo rozdzielne to czas antenowy, w którym rozgłośnia regionalna wyłącza program 
centralny i emituje w tym czasie swoje własne audycje. Po ich zakończeniu wraca do 
programu centralnego. 

21  A. Diller, op. cit., s. 383; S. Fikus, Radiofonia w III Rzeszy…, s. 118.
22  Chronik des Weltrundfunks, „Welt-Rundfunk” 1942, nr 2, s. 87.
23  BA, R 55/425, Doppelprogramm für die Programmwoche vom 19.–25.3.1944, k. 170 i n.; 

S. Fikus, Radiofonia w III Rzeszy…, s. 142.
24  Die Gliederung des Rundfunks im Osten. Drei Sendebezirke, Hauptsender Lodz, „Der 

Deutsche Rundfunk” 1939, nr 50, s. nlb.
25  Ibidem.
26  M.J. Kwiatkowski, op. cit., s. 92.
27  Die Gliederung des Rundfunks im Osten…, s. nlb.



56 Sebastian Fikus

Na skutek tej reorganizacji intendant rozgłośni wrocławskiej Hans-Otto Fricke 
stał się kolejnym konkurentem Franka w procesie kształtowania polityki radio-
fonicznej28. Reichssender Breslau była w okupowanej Polsce dobrze słyszalna. 
A Fricke upatrywał dla siebie szansy w kreowaniu programu dla Niemców miesz-
kających w Polsce. Ambicje te stanowiły jednak powód ciągłej irytacji Franka, 
który doszukiwał się w tych planach naruszenia jego własnej suwerenności29. 

Głębokie niezadowolenie Franka wywołał również fakt, że Goebbels powo-
łał na intendanta radiofonii w Generalnej Guberni i swojego pełnomocnika 
Hansa Krieglera30. Decyzja ta nie była konsultowana z Frankiem i wywołała 
w Krakowie irytację31. 

Siedzibą intendanta Krieglera miała być Łódź, ponieważ w Berlinie 
wychodzono z założenia, że właśnie tam w okresie międzywojennym stwo-
rzono najlepszą infrastrukturę produkcyjną w Polsce32. Zbudowano tu też 
wcześniej nadajnik o stosunkowo dużym zasięgu33. Z niego też rozpoczęto 
retransmisje Reichsprogramm na falach 224 m. Ponieważ program ten 
zawierał swoje pasmo rozdzielne, nazwano go Litzmannstadt II (Łódź II). 
Ten sam program retransmitowano przez warszawski nadajnik na falach 
średnich 216,8 m. W myśl planów RMVP program produkowany w Łodzi 
miał być retransmitowany jako Litzmannstadt II przez nadajnik w Krako-
wie na fali 293,5 m34, a od lipca 1941 również przez rozgłośnię lwowską na 
długościach fali 377,4 m35. 

Program berliński z pasem rozdzielnym retransmitowano również na 
falach długich 1339 m i nazwano go Litzmannstadt I36. Nie trwało to jednak 
długo, ponieważ tym razem Frank, bez konsultowania swojej decyzji z RMVP, 
przekształcił ten program w listopadzie 1941 r. w nową rozgłośnię Radio 
Weichsel (Wisła), która nadawała teraz na częstotliwościach Litzmannstadt I37.

Bardzo szybko Frank został jednak pozbawiony wpływu na tę nową sta-
cję, ale której program pozostał stosunkowo niezależny od Reichsprogramm. 
Rozgłośnia koncentrowała się na emisji różnego rodzaju audycji rozrywkowych 
i stanowiła w pejzażu niemieckiej radiofonii rodzaj trzeciego programu. Był 
on skierowany głównie do żołnierzy Wehrmachtu, co wynikało również z jej 
położenia geografi cznego. Podobny charakter miały też rozgłośnie Luxemburg 

28  H.R. Fritsche, Nationalismus und Widerstand im Schlesischen Rundfunk…, s. 132.
29  A. Diller, op. cit., s. 407.
30  Die Gliederung des Rundfunks im Osten…, s. nlb.
31  AIPN, GK 95/1, Hans Frank, Diensttagebuch, 15.11.1939, k. 67. Zob. też: M.J. Kwiat-

kowski, op. cit., s. 94.
32  A. Diller, op. cit., s. 405.
33  AIPN, GK 95/2, Hans Frank, Diensttagebuch, 12.04.1940, k. 130.
34  Die Gliederung des Rundfunks im Osten…, s. nlb.
35  Der deutsche Rundfunk im Lemberg, „Reichsrundfunk” 1941–1942, nr 18, s. 364.
36  Die Gliederung des Rundfunks im Osten…, s. nlb.
37  AIPN, GK 95/13, Hans Frank, Diensttagebuch, 26.11.1941, k. 1106.



57Spory wokół kształtu niemieckiej radiofonii w okupowanej Polsce

i Alpen w austriackim Dobl. Na znacznych częściach Rzeszy nie były one 
jednak słyszalne38. 

Jako kompromis w sporze między Frankiem i RMVP postanowiono, że 
w ramach rozgłośni Radio Weichsel emitowany będzie codzienny program 
informacyjny Das Tagesecho des Generalgouvernements, poświęcony wydarze-
niom w okupowanej Polsce. Również na falach Litzmannstadt II nadawano 
codziennie wiadomości i 90 minut własnego programu39. Ale Frank wraz ze swą 
administracją domagał coraz większego wpływu na kształt tego programu40. 

W sporach z RMVP niewątpliwym sukcesem Franka było przeniesienie 
centrum produkcji programów radiowych z Łodzi do Krakowa. Początkowo 
nie istniała tam wystarczająca infrastruktura techniczna. Stąd w pierwszych 
miesiącach okupacji programy radiowe na zlecenie Franka realizowano głów-
nie w rozgłośni w Katowicach41. Była ona podporządkowana organizacyjnie 
Reichssender Breslau, z którego kierownictwem Frank popadł w konfl ikt. Kiedy 
spory te się nasiliły, w listopadzie 1941 r. nakazał on zerwanie jakiejkolwiek 
współpracy z rozgłośnią we Wrocławiu42.

Była ona Frankowi od dawna już niepotrzebna, ponieważ zmodernizowano 
infrastrukturę w Krakowie. Od 1 IV 1940 rozgłośnia krakowska zaczęła pro-
dukcję prostych audycji, ale już kilka dni później, 6 V 1940 r., uruchomiono 
produkcję kolejnych, niezależnych od Berlina formatów43.

Dziwi natomiast fakt, że Frank i Kriegler nie znaleźli wspólnego języka, 
ponieważ w gruncie rzeczy stawiali sobie bardzo podobne cele. Obaj dążyli 
do stworzenia w Polsce systemu odrębnej radiofonii z niezależnym progra-
mem i własnym serwisem informacyjnym. Rozbieżności między Krieglerem 
i Frankiem dotyczyły raczej drugorzędnego pytania, czy centrum takiej nowej 
rozgłośni miałoby się znajdować w Krakowie, czy w Łodzi44. Pewną rolę 
mogły również odegrać napięcia pomiędzy nimi, które tworzył sam Goebbels. 

Interesujący jest fakt, że spory kompetencyjne w Generalnej Guberni 
podsycał także szef prasowy kancelarii Hitlera (Reichspressechef) Jacob Otto 
Dietrich, który również domagał się wpływu na kształt programu radiowego 
w okupowanej Polsce45. Ważnym graczem w tych sporach była niemiecka 
poczta odpowiedzialna za całą infrastrukturę techniczną46. 

38  W. Schütte, Rationalität und Föderalismus im Rundfunk. Die geschichtliche Entwicklung 
in Deutschland 1923–1945, Frankfurt am Main 1971, s. 186 i n.; zob. też: K. Dussel, 
Deutsche Rundfunkgeschichte, Konstanz 2010, s. 97.

39  AIPN, GK 95/4, Hans Frank, Diensttagebuch, 4.05.1940, k. 366.
40  Ibidem, GK 95/2, Hans Frank, Diensttagebuch, 12.04.1940, k. 130.
41  Ibidem, Hans Frank, Diensttagebuch, 12.04.1940, k. 130.
42  Ibidem, GK 95/13, Hans Frank, Diensttagebuch, 26.11.1941, k. 1106.
43  M.J. Kwiatkowski, op. cit., s. 94.
44  AIPN, GK 95/1, Hans Frank, Diensttagebuch, 15.11.1939, k. 67.
45  A. Diller, op. cit., s. 405.
46  AIPN, GK 95/1, Hans Frank, Diensttagebuch, 15.11.1939, k. 67.



58 Sebastian Fikus

Frank konsekwentnie d ążył do stworzenia zależnej od siebie rozgłośni 
radiowej z siedzibą w Krakowie. Chciał, by podporządkowane jej zostały 
redakcje w Warszawie i Lwowie. Z rozgłośni łódzkiej zamierzał zrezygnować 
całkiem. Program radiowy Generalnej Guberni miał być w planach Franka 
całkowicie odrębny i niezależny od RMVP47. 

Kiedy spór z RMVP wydawał się nie do rozwiązania, Frank zdecydował 
się na jednostronny krok. 26 XI 1941 wydał rozporządzenie o powołaniu nowej 
rozgłośni krakowskiej i na jej intendanta wyznaczył swojego urzędnika Erwina 
Jansena48. Decyzji Franka RMVP jednak nie zaakceptowało. Goebbels odwo-
łał Jansena i wyznaczył na jego miejsce w pełni od siebie zależnego Boscha. 

To w oczywisty sposób zantagonizowało sytuację jeszcze bardziej. Podczas 
jego wizyty u Franka doszło do ostrej wymiany zdań, w której gubernator 
wyrażał oburzenie faktem, że został pozbawiony wpływu na kształt programu49.

Był zirytowany, że w ogólnoniemieckich wiadomościach w ogóle nie uka-
zywały się wiadomości na temat Generalnej Guberni50 i ubolewał nad trud-
nościami czynionymi przez RMVP przy emisji własnych audycji. Proponował 
rozbudowanie audycji Das Tagesecho des Generalgouvernements o elementy 
publicystyczne. Miały się w niej znaleźć także wiadomości kulturalne, gospo-
darcze, polityczne i sportowe. 

Frank obawiał się, że również i tę inicjatywę RMVP zablokuje51. Wyrażał 
także niezadowolenie, że w przypadku koncertów symfonicznych realizowa-
nych w Krakowie i transmitowanych przez rozgłośnię ogólnoniemiecką był 
pozbawiony nawet wpływu na obsadę dyrygenta i skład orkiestry52.

Na spór o kształt radiofonii w Generalnej Guberni wpływ miała klęska 
pod Stalingradem. Wydarzenie to dla polityki informacyjnej RMVP stanowiło 
całkowity przełom. Kiedy do lutego 1943 r. media wmawiały społeczeństwu 
niemieckiemu, że wojna jest harcerską przygodą pozbawioną większych nie-
bezpieczeństw53, to później audycje RRG zmieniły całkowicie swój charak-
ter54. Od wiosny 1943 r. starano się społeczeństwu niemieckiemu uświadomić 
spektrum zagrożeń związanych z wojną. Lęk przed zemstą aliantów miał być 
główną motywacją do wojennego wysiłku55. 

Ta głęboka przemiana polityki programowej RMVP spowodowała, że mini-
sterstwo kierowane przez Goebbelsa zaczęło wykazywać więcej zrozumienia 
dla żądań płynących z Krakowa. Jednym z symptomów tej ewolucji była 

47  Ibidem, GK 95/4, Hans Frank, Diensttagebuch, 4.05.1940, k. 366.
48  Ibidem, GK 95/13, Hans Frank, Diensttagebuch, 26.11.1941, k. 1106.
49  Ibidem, GK 95/21, Hans Frank, Diensttagebuch, 27.10.1942, k. 1165.
50  Ibidem, GK 95/29, Hans Frank, Diensttagebuch, 19.10.1943, k. 1051.
51  Ibidem, GK 95/13, Hans Frank, Diensttagebuch, 27.10.1942, k. 1165.
52  Ibidem, GK 95/21, Hans Frank, Diensttagebuch, 27.10.1942, k. 1165.
53  G. Gülicher, Der Zeitspiegel im Jahre 1942, „Reichsrundfunk” 1942, nr 23, s. 447 i n. 
54  K. Kraft, Das Wort von der Front, „Reichsrundfunk” 1943, nr 19, s. 361.
55  BA, R 58/959, Bericht SD Stuttgart, 19.05.43, k. 75. 



59Spory wokół kształtu niemieckiej radiofonii w okupowanej Polsce

rezygnacja z Łodzi jako centralnego punktu sterowania programem radiowym 
w Generalnej Guberni. Nadajnik w tym mieście podporządkowany został 
strukturom berlińskim i stał się stacją przekaźnikową dla Reichsprogramm 
ze stolicy Niemiec56. 

Decyzja ta nie osłabiła jednak siły konfl iktu pomiędzy RMVP a rządem 
Generalnej Guberni. Podczas kolejnej wizyty intendanta Boscha u Franka 
w październiku 1943 r. doszło znowu do ostrej wymiany zdań na temat 
stworzenia niezależnej radiofonii w Generalnej Guberni57. Frank zarzucił 
mu, że ogranicza jego suwerenność na powierzonym mu terenie. Miała to 
być dla gubernatora sytuacja nie do zaakceptowania i dlatego kategorycz-
nie domagał się wpływu na programy emitowane w okupowanej Polsce58. 
Po raz kolejny żądał stworzenia odrębnej, podporządkowanej mu radiofonii 
w Generalnej Guberni. Intendant Bosch sprzeciwiał się temu, argumentu-
jąc, że w okupowanej Polsce niewiele się dzieje i nie będzie wystarczającej 
liczby tematów do zaproponowania słuchaczom. Oprócz tego zwracał uwagę 
na ogromny wysiłek organizacyjny przy tworzeniu takiej rozgłośni, jako że 
każda audycja emitowania w Polsce musiałaby wcześniej być uzgodniona 
z RMVP w Berlinie59. Inna rzecz, że dokładnie tego Frank chciał uniknąć. 

Jeden z centralnych konfl iktów pomiędzy administracją Franka i minister-
stwem kierowanym przez Goebbelsa dotyczył również żądania produkcji i emi-
sji programów polskojęzycznych. Niechęć RMVP do tego postulatu wynikała 
z fundamentalnych założeń polityki wobec społeczności polskiej. W Berlinie 
dominował pogląd o konieczności prowadzenia restrykcyjnej polityki wobec 
społeczeństwa polskiego. Zakładała ona głęboką dyskryminację edukacyjną 
i kulturalną. Polakom zakazano uczęszczania do kina czy teatru, a tym 
bardziej chciano im uniemożliwić dostęp do polskojęzycznego radia60. W tam-
tych czasach było ono stosunkowo młodym medium i symbolem nowoczesnej 
kultury masowej – takiej, od jakiej zamierzano środowiska polskie trzymać 
z daleka. Zdaniem RMVP radio miało być po niemiecku i tylko dla Niemców61. 

Już 1 X 1939 r. wydano pierwsze nakazy odebrania polskiej ludności 
cywilnej radioodbiorników62. Obiecywano sobie po nim również uniemożli-
wienie Polakom słuchania obcych stacji63. Zwolennikiem najbardziej radykal-
nego ich odebrania był sam Goebbels64. Wolę tę potwierdziło rozporządzenie 
Hitlera z 10 X 1939 r. Odbiorniki zatrzymać mogli wyłącznie przedstawiciele 

56  Sender Litzmannstadt, „Rundfunkarchiv” 1940, nr 8, s. 270. 
57  AIPN, GK 95/29, Hans Frank, Diensttagebuch, 19.10.1943, k. 1052.
58  Ibidem, k. 1053.
59  Ibidem, k. 1052.
60  Das Diensttagebuch des deutschen Generalgouverneurs in Polen…, s. 54 (wpis z 31.10.1939).
61  L. Dobroszycki, op. cit., s. 15.
62  Ibidem, s. 15; M.J. Kwiatkowski, op. cit., s. 93.
63  Das Diensttagebuch des deutschen Generalgouverneurs in Polen…, s. 62 (wpis z 8.11.1939).
64  L. Dobroszycki, op. cit., s. 61.



60 Sebastian Fikus

mniejszości niemieckiej. Wkrótce jednak części osób oddano je, zwracając uwagę 
na drakońskie kary, jakie obowiązywały w Rzeszy za słuchanie obcego radia65. 
Liberalizacja polityki radiofonicznej nie trwała jednak długo. Pod naciskiem 
Goebbelsa już 15 XII 1939 r. Frank wydał kolejne rozporządzenie o rekwizycji 
odbiorników radiowych66. Zgodnie z nim do 25 I 1940 r. miały zostać oddane 
wszystkie urządzenia. Z obowiązku tego zwolniono część Ukraińców i górali, 
których uważano za odrębną część społeczeństwa polskiego. Bilans tej akcji 
nie był zadowalający, ponieważ okazało się, że w samej tylko Warszawie do 
2 III 1940 r. oddano zaledwie 60% urządzeń67. 

Żądaniom odebrania odbiorników radiowych społeczeństwu polskiemu 
sprzeciwiał się Frank. I to z jego inicjatywy ostatecznie w kwietniu 1940 r. 
zliberalizowano tę politykę68. By mieć takie urządzenie, jego potencjalny 
właściciel musiał jednak wystąpić do niemieckiej administracji o odpowiednie 
pozwolenie. Ku wielkiemu rozczarowaniu władz okupacyjnych do września 
1940 r. wniosków o zgodę na posiadanie i słuchanie radia w całej Generalnej 
Guberni wpłynęło zaledwie 50069. Stąd ofi cjalnie społeczność polska nigdy 
nie posiadała powszechnie odbiorników. Mieli je w zasadzie tylko Niemcy. 
W szczytowym momencie, w styczniu 1943 r., zarejestrowanych w Generalnej 
Guberni było zaledwie 30 tys. urządzeń70.

Niezależnie od dyskusji na temat prawa do posiadania odbiorników, 
Frank domagał się od RMVP również zgody na produkcję nowych formatów 
informacyjnych i publicystycznych w języku polskim71. Postulował także 
zatrudnienie polskich lektorów i spikerów72. Dla realizacji audycji w języku 
polskim powołał z własnej woli nawet odrębny referat73. Frank dopominał się 
też, by nadawano transmisje – według niego – ważnych wydarzeń politycz-
nych i kulturalnych74, np. pierwszego koncertu polskiej orkiestry symfonicznej 
14 X 1940 r. w Krakowie75.

65  Ibidem, s. 15.
66  Rozporządzennie o konfi skacie i oddaniu aparatów radiowych z 15.12.1939, „Verordnungs-

blatt des Generalgouverneurs für die Besetzten Polnischen Gebiete” 1939, nr 13, s. 225. 
67  Das Diensttagebuch des deutschen Generalgouverneurs in Polen…, s. 132 (wpis z 2.03.1940; 

ze 140 tys. zameldowanych odbiorników oddano niemieckim urzędom 87 tys.). Zob. też: 
M.J. Kwiatkowski, op. cit., s. 95.

68  Rozporządzenie w sprawie posiadania i używania sprzętu radiofonicznego w Generalnym 
Gubernatorstwie z 13.04.1940, „Verordnungsblatt des Generalgouverneurs für die Besetzten 
Polnischen Gebiete” 1940, nr 35, s. 167. 

69  A. Diller, op. cit., s. 404.
70  Weltrundfunk 1943/2, s. 89, cyt. za: A. Diller, op. cit., s. 404.
71  AIPN, GK 95/5, Hans Frank, Diensttagebuch, 9.09.1940, k. 833.
72  Ibidem, k. 833.
73  A. Diller, op. cit., s. 405.
74  AIPN, GK 95/1, Hans Frank, Diensttagebuch, 15.11.1939, k. 67; ibidem, GK 95/4, 4.05. 

1940, k. 366.
75  Ibidem, GK 95/5, Hans Frank, Diensttagebuch, 9.09.1940, k. 833. Koncert ten odbył się 

przypuszczalnie w ramach inauguracji Filharmonii Generalnej Guberni 14 X 1940 r. 



61Spory wokół kształtu niemieckiej radiofonii w okupowanej Polsce

W dyskusjach nad obecnością polskich audycji przełomem okazały się 
także wydarzenia pod Stalingradem. Elity narodowosocjalistyczne w Berlinie 
zrozumiały, że napięcia w kontaktach ze społeczeństwem polskim mogą nega-
tywnie wpływać na możliwości ekonomiczne i militarne III Rzeszy. Dlatego 
też podejmowano różnego rodzaju, najczęściej niekonsekwentnie, działania 
mające na celu neutralizację pól napięć76. Rozważano dopuszczenie polskich 
obywateli do wyższych urzędów w Generalnej Guberni77. Pojawiły się postulaty, 
by umożliwić społeczeństwu polskiemu uczestnictwo w życiu kulturalnym78. 

W 1943 r. podjęto w Berlinie działania na rzecz rozszerzenia pasm audy-
cji po polsku79. RMVP wyznaczyło nawet osobę odpowiedzialną za produkcję 
formatów w tym języku. Był nią Niemiec o nazwisku Styrer80. Zezwolono 
również na obramowanie polskich audycji polską muzyką81.

Pod koniec 1943 r. w Generalnej Guberni emitowano codziennie w języku 
polskim na falach średnich cztery wydania wiadomości oraz dwukrotnie na 
falach długich przez rozgłośnię Weichsel82. W tym czasie Frank domagał się 
nawet powołania osobnej agencji informacyjnej, która miałaby przygotowywać 
atrakcyjne w formie polskojęzyczne programy informacyjne, publicystyczne 
i kulturalne83. Zwłaszcza te ostatnie uważał za istotne84. W dyskusjach 
z RMVP Frank zwracał uwagę, że niemiecka radiofonia produkuje polsko-
języczne programy skierowane do polskich żołnierzy w alianckich armiach. 
Niektóre fragmenty tych audycji miałyby się nadawać do emisji na terenie 
Generalnej Guberni85. 

Postulaty dalszego rozszerzenia pasm emisyjnych programów w języku 
polskim wzbudzały jednak poważne kontrowersje. Przeciwko nim opowiadały 
się kancelaria Rzeszy i aparat terroru. W zupełnie nieoczekiwany sposób 
wspólny język znalazł krakowski rząd Generalnej Guberni z RMVP w Ber-
linie. Podobnie jak Frank, sam Goebbels był przekonany o konieczności 
prowadzenia łagodniejszej polityki wobec społeczeństwa polskiego. Zmianę 
tę dostrzegano w prasie reżimowej, w której teraz pracować mogło więcej 
Polaków86. Ostatecznie jednak jakiejś jakościowej zmiany wprowadzania 

Zob. S. Lachowicz, Muzyka w okupowanym Krakowie 1939–1945, Kraków 1988, s. 22, 23; 
T. Wroński, Kronika okupowanego Krakowa, Kraków 1974, s. 122.

76  Ch. Kleßmann, Die Selbstbehauptung einer Nation. Nationalsozialistische Kulturpolitik und 
polnische Widerstandsbewegung im Generalgouvernement 1939–1945, Düsseldorf 1971, s. 31. 

77  Ibidem, s. 32.
78  Ibidem, s. 93.
79  AIPN, GK 95/29, Hans Frank, Diensttagebuch, 19.10.1943, k. 1051.
80  Ibidem, GK 95/37, Hans Frank, Diensttagebuch, 17.10.1944, k. 186.
81  Ibidem, k. 186.
82  Ibidem, GK 95/29, Hans Frank, Diensttagebuch, 19.10.1943, k. 1052.
83  Ibidem, k. 1051.
84  Ibidem, k. 1053.
85  Ibidem, GK 95/37, Hans Frank, Diensttagebuch, 17.10.1944, k. 186.
86  Ch. Kleßmann, op. cit., s. 31.



62 Sebastian Fikus

języka polskiego czy dopuszczenia elementów kultury polskiej na antenie 
radia w okupowanej Polsce nie dokonano.

W kontekście niemieckiej radiofonii warto też zwrócić uwagę, że przez 
pewien czas Warszawa była największym centrum produkcji odbiorników 
radiowych. Postulat zbudowania takiej fabryki zgłaszał Frank już we wrze-
śniu 1940 r., zdając sobie sprawę z niedostatecznej liczby takich urządzeń 
na terenie Generalnej Guberni87. 

W kolejnych latach wojny odbiorniki radiowe stawały się coraz bardziej 
defi cytowym towarem. Pojawił się problem z dostępem również do części 
zamiennych do istniejących urządzeń88. By zwiększyć ich produkcję, konieczna 
była klasyfi kacja odbiorników jako przedmiotów ważnych z punktu widzenia 
prowadzonej wojny (Kriegswichtig). Dopiero wówczas można by przeznaczyć 
do ich produkcji defi cytowe surowce, jak i zwolnienia pracowników ze służby 
w Wehrmachcie89. Ostatecznie zadecydowano, że produkcja ma się odbywać 
właśnie w Warszawie. W tym celu zorganizowano nowe przedsiębiorstwo – 
Deutsche Rundfunk-Empfänger-Fabrik. 99% jego udziałów znajdowało się 
w rękach państwa. Rzeszę w tej spółce reperezentowała Wirtschaftsstelle 
der Deutschen Rundfunk-Industrie. Śladowymi udziałowcami były cztery 
inne komercyjne fi rmy90.

Planowano uruchomienie w Warszawie dwóch linii produkcyjnych. Czę-
ści i podzespoły do odbiorników radiowych produkować miały różne fi rmy 
na terenie Generalnej Guberni. Montaż urządzeń winien się rozpocząć już 
w marcu 1942 r.91 Plany te okazały się całkowicie nierealistyczne. Zamierzeń 
tych nie udało się nawet w niewielkim stopniu zrealizować. Do maja 1942 r. 
skompletowano zaledwie hale produkcyjne. Wynikało to również z faktu, że 
transport urządzeń produkcyjnych do Polski napotykał wielkie problemy 
o charakterze logistycznym92. W pierwszym roku produkcji zmontowano 
w Warszawie zaledwie 777 428 odbiorników radiowych. Wśród nich było aż 
580 tys. urządzeń podwyższonej jakości. Zapotrzebowanie na radia w Rzeszy 
nie zostało pokryte nawet w połowie93. 

87  AIPN, GK 95/5, Hans Frank, Diensttagebuch, 9.09.1940, k. 833. Zob. też: M.J. Kwiat-
kowski, op. cit., s. 95.

88  BA, R 58/181, Meldungen, Nr. 366, 11.03.43, k. 72 i n. 
89  Ibidem, 55/561, Fritzsche an Reichsminister Goebbels, 15.12.1944, k. 158.
90  Były to: Telefunken G.m.b.H., Mende & Co. G.m.b.H., Georg Budich G.m.b.H. und Hermann 

Strumpf. Zob. ibidem, 55/401, Reisebericht der nach dem Generalgouvernement entsandten 
Kommission in Angelegenheiten der Verlegung der Produktion z DKE-Empfängern und 
Export-Geräten, 13.10.1941, k. 46 i n.; ibidem, Gronefeld an Diewerge, 24.1.1942, k. 75 i n.

91  Ibidem, Reichministerium für Propaganda und Volksaufklärung an Wirtschaftsstelle der 
deutschen Rundfunkindustrie, 27.04.1942, k. 10.

92  Ibidem, Wirtschaftsstelle der deutschen Rundfunkindustrie e. V. an das Reichspropa-
gandaministerium, 1.06.1942, k. 92 i n.

93  BA, NS 10/310, Staats an Tießler, 26.11.1942, k. nlb. Kwestie produkcji odbiorników zob. 
S. Fikus, Radiofonia w III Rzeszy…, s. 155 i n.



63Spory wokół kształtu niemieckiej radiofonii w okupowanej Polsce

W miarę zbliżania się do Polski frontu wschodniego coraz lepiej słyszalne 
były tutaj rozgłośnie żołnierskie emitujące program radiowy produkowany 
przez kompanie prasowe. Tą najbardziej znaną rozgłośnią Wehrmachtu stało 
się chyba Radio Belgrad94. Kompanie prasowe tworzyły program zupełnie 
niezależny od Reichsprogramm, chociaż przejmowały wiele jego elementów 
dla ułatwienia sobie pracy.

Z czasem w niemieckiej radiofonii rosła rola kompanii prasowych, które 
przechwytywały również zadania dywersyjne. Na przykład gdy w Warsza-
wie zamilkła powstańcza rozgłośnia „Błyskawica”, to na jej częstotliwości 
natychmiast włączył się nadajnik kompanii prasowej, symulujący kontynuację 
emisji programu w języku polskim. Jej celem było oczywiście wywoływanie 
nieporozumień i wprowadzanie słuchaczy w błąd95. Kompanie prasowe 
podejmowały również inne zadania, np. w marcu 1944 r. RGG dokonało 
ewakuacji rozgłośni we Lwowie. Kompania prasowa Wehrmachtu prowadziła 
dalej emisję niemieckiego programu z nadajnika mobilnego. Przypuszczalnie 
wierzono w ustabilizowanie się frontu i rychły niemiecki powrót do Lwowa96. 

Ostatecznie nie udało się Frankowi stworzyć samodzielnej okupacyjnej 
radiofonii, w której polskojęzyczne audycje odgrywałyby ważną rolę. Łudził 
się, że pomimo brutalnego terroru mógłby w ten sposób pozyskać przynaj-
mniej część środowisk polskich dla swej okupacyjnej polityki. Rachuby się 
nie spełniły, a ruch oporu zadawał III Rzeszy ciężkie straty. Polityka kultu-
ralnej dyskryminacji środowisk polskich się do nich również przypuszczalnie 
przyczyniła. 

Streszczenie

Niemiecka polityka radiofoniczna w Generalnej Guberni obejmowała kilka etapów. Począt-
kowo zamierzano produkować i emitować w języku polskim liczne audycje radiowe. Powo-
łano w tym celu nawet specjalną redakcję. Ostatecznie już pod koniec października 1939 r. 
zadecydowano, że żadnych programów w języku polskim nie będzie. Zakaz emisji programów 
miał stanowić element szerszej polityki eksterminacji polskiej kultury, ale co do kształtu 
programu radiowego nie było jednak jasności. Hans Frank uważał się za suwerena w Gene-
ralnej Guberni i dążył do stworzenia własnej, niezależnej radiofonii na tym terenie. Miała 
ona posiadać swoją centralną siedzibę w Krakowie. Frank podejmował szereg działań w celu 
zorganizowania tam pełnej infrastruktury produkcyjnej i nadawczej. Na nadawanie nieza-
leżnego programu w Generalnej Guberni nie zgadzało się Ministerstwo Propagandy w Ber-
linie. Dzięki skutecznemu zakazowi importowania obcych gazet i słuchania zagranicznych 
stacji udało się stworzyć w Rzeszy zamkniętą przestrzeń informacyjną, w której można było 
kreować najbardziej absurdalne wyobrażenia o sytuacji w Rzeszy. Dlatego nieskontrolowane 

94  Zob. S. Fikus, Piękny biust zamiast moralnego kręgosłupa. Refl eksje na temat fi lmu Reinera 
Fassbindera „Lili Marleen”, w: Motyw wojny w kulturze i sztuce wizualnej, red. Ł. Jureń-
czyk, J. Szczutkowska, Bydgoszcz 2017, s. 37–46.

95  L. Dobroszycki, op. cit., s. 14. 
96  A. Diller, op. cit., s. 410.



64 Sebastian Fikus

informacje płynące z Krakowa dla tych mistyfi kacji mogłyby być zagrożeniem. Ostatecznie 
wyrażono zgodę na emisję niemieckojęzycznego programu informacyjnego Das Tagesecho 
des Generalgouvernements w paśmie rozdzielnym programu Rzeszy. Administracja Franka 
domagała się również wprowadzenia programów informacyjnych w języku polskim. Przełomem 
okazały się wydarzenia pod Stalingradem. Pod ich wrażeniem wyrażono w Berlinie zgodę 
na ich emisję. Ostatecznie nadawano codziennie cztery razy audycje w języku polskim na 
falach średnich i dwukrotnie na falach długich. Frank domagał się co prawda rozszerzenia 
tej oferty o polskojęzyczne programy publicystyczne i kulturalne, ale na to ustępstwo Kan-
celaria Rzeszy w Berlinie nie wyraziła już zgody. 

Disputes over the Shape of German Broadcasting in Occupied Poland

German radio policy in the General Government could be divided into several stages. Ini-
tially, the intention was to produce and broadcast numerous radio programmes in the 
Polish language. For this purpose, a special editorial offi ce was established. Finally, at 
the end of October 1939, it was decided that there would be no broadcasts in Polish. The 
ban on broadcasting was to be part of a broader policy of extermination of Polish culture. 
However, there was no clarity about the shape of the radio programme. On the one hand, 
Hans Frank considered himself a sovereign in the General Government and sought to create 
his own independent radio station in the area, with its central headquarters in Krakow. 
Frank took several measures to establish there a complete production and broadcasting 
infrastructure. The Ministry of Propaganda in Berlin opposed the creation of an indepen-
dent radio programme in the General Government. Thanks to the effective ban on foreign 
newspapers and listening to foreign stations, it was possible to form a closed information 
space where the most absurd ideas about the situation in the Reich could be disseminated. 
Therefore, uncontrolled information coming from Krakow could have been a threat to these 
mystifi cations. Eventually, permission was granted to broadcast the German-language 
news programme ‘Das Tagesecho des Generalgouvernements’, aired in the separate band 
of the Reich’s programme. Frank’s administration also demanded the introduction of news 
programmes in Polish. The breakthrough came with the events at Stalingrad. Impressed by 
them, Berlin agreed to broadcast news in Polish. Eventually, programmes in Polish were 
aired four times a day on medium wave and twice on long wave. Although Frank demanded 
this offer be extended to include Polish-language journalistic and cultural programmes, the 
Reich Chancellery in Berlin did not agree to this concession.

Bibliografia 

Diller A., Rundfunkpolitik im Dritten Reich, München 1980.
Dobroszycki L., Die legale polnische presse im Generalgouvernement 1939–1945, München 1977.
Dussel K., Deutsche Rundfunkgeschichte, Konstanz 2010.
Fikus S., Piękny biust zamiast moralnego kręgosłupa. Refl eksje na temat fi lmu Reinera Fass-

bindera „Lili Marleen”, w: Motyw wojny w kulturze i sztuce wizualnej, red. Ł. Jureńczyk, 
J. Szczutkowska, Bydgoszcz 2017, s. 37–46.

Fikus S., Radiofonia w III Rzeszy. Studium ideowego zniewolenia, Katowice 2018.
Fritsche H.R., Nationalismus und Widerstand im Schlesischen Rundfunk, w: Nationalso-

zialismus und Widerstand in Schlesien, red. L. Bossle, G. Keil, J. Menzel, E. Schulz, 
Sigmaringen 1989.

Fritsche H.R., Was am Vorabend des zweiten Weltkrieges in Gleiwitz wirklich geschah, 
„Fernseh-Informationen” 1979, nr 14–16.



65Spory wokół kształtu niemieckiej radiofonii w okupowanej Polsce

Kleßmann Ch., Die Selbstbehauptung einer Nation. Nationalsozialistische Kulturpolitik und 
polnische Widerstandsbewegung im Generalgouvernement 1939–1945, Düsseldorf 1971. 

Kwiatkowski M.J., Polskie Radio w konspiracji 1939–1944, Warszawa 1989.
Lachowicz S., Muzyka w okupowanym Krakowie 1939–1945, Kraków 1988.
Schütte W., Rationalität und Föderalismus im Rundfunk. Die Geschichtliche Entwicklung 

in Deutschland 1923–1945, Frankfurt am Main 1971.
Spiess A., Lichtenstein H., Das Unternehmen Tannenberg, der Anlass zum zweiten Weltkrieg, 

Wiesbaden 1979.
Wroński T., Kronika okupowanego Krakowa, Kraków 1974.

Sebastian Fikus – dr hab. prof. UŚ; politolog, historyk, publicysta. Pracuje w Instytucie 
Dziennikarstwa i Komunikacji Medialnej Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu Śląskiego 
w Katowicach. Zainteresowania naukowe: stosunki polsko-niemieckie i historia mediów. 
E-m a i l: sebastian.fi kus@interia.pl.

Sebastian Fikus – Dr Hab., Professor of the University of Silesia; political scientist, his-
torian, journalist. Employee of the Institute of Journalism and Media Communication at 
the Faculty of Social Sciences of the University of Silesia in Katowice. Scientifi c interests: 
Polish-German relations and history of media. E-m a i l: sebastian.fi kus@interia.pl.


