Skip navigation

Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji: http://hdl.handle.net/20.500.12128/10165
Tytuł: Glosa do barokowej recepcji "Trenów" Jana Kochanowskiego : na podstawie poematu Samuela Twardowskiego "Książę Wiśniowiecki Janusz"
Autor: Ryba, Renata
Słowa kluczowe: Jan Kochanowski; "Treny"; Samuel Twardowski; "Książę Wiśniowiecki Janusz"; literatura polska; historia i krytyka literatury
Data wydania: 1995
Wydawca: Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego
Źródło: R. Ocieczek (red.), "Od baroku ku pozytywizmowi : studia historycznoliterackie" (S. 36-46). Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego
Abstrakt: The present study is an interpretation of an epithalamion-like fragment included in the poem. Prince Janusz Wiśniowiecki by S. Twardowski. That fragment may be distinguished for the abundance of allusions to J. Kochanowski's Threnodies. It refers to Kochanowski's cycle of poems on many levels, i.e. as regards the phraseology, composition (cf. the construction of the Threnody 19), plot (e.g. family motifs), and also ideology (cf. the motif of man in relation to the Absolute). The Baroque poet modified the Renaissance standard, making it much more functional (e.g. the presentation of the characters, enrichment of the epic poem's construction, deepening of the philosophical content). Moreover, the localisation of the allusions to The Threnodies in the discussed poem (written around 1636), is an additional argument for the hypothesis that the four threnodies on the death of Twardowski's daughter, Marianna, were written in the 1630s.
URI: http://hdl.handle.net/20.500.12128/10165
ISBN: 8322606575
Pojawia się w kolekcji:Książki/rozdziały (W.Hum.)

Pliki tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Ryba_Glosa_do_barokowej_recepcji_Trenow_Jana_Kochanowskiego.pdf840,81 kBAdobe PDFPrzejrzyj / Otwórz
Pokaż pełny rekord


Uznanie autorstwa - użycie niekomercyjne, bez utworów zależnych 3.0 Polska Creative Commons Creative Commons