Skip navigation

Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji: http://hdl.handle.net/20.500.12128/10174
Pełny rekord metadanych
DC poleWartośćJęzyk
dc.contributor.authorGórnikowska-Zwolak, Elżbieta-
dc.date.accessioned2019-07-27T17:01:08Z-
dc.date.available2019-07-27T17:01:08Z-
dc.date.issued1999-
dc.identifier.citationE. Górnikowska-Zwolak, A. Radziewicz-Winnicki, A. Czerkawski (red.), "Pedagogika społeczna w Polsce - między stagnacją a zaangażowaniem. T. 1" (S. 80-93). Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiegopl_PL
dc.identifier.isbn8322608535-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12128/10174-
dc.description.abstract"Szczególne ożywienie refleksji nad rozmaitymi kwestiami życia społeczeństw i jednostek ujawnia się zazwyczaj w okresach bądź wielkiego rozkwitu nauki, rozkwitu ludzkości i ludzkiej myśli, bądź wyraźnych kryzysów, przesileń różnych ładów społecznych, ustrojów społeczno-politycznych, niekiedy zmian paradygmatów uprawiania nauki czy refleksji w ogóle. Schyłek XX wieku jest w przypadku społeczeństwa polskiego okresem potrójnego kryzysu: załamania się dotychczasowego ustroju, zapaści gospodarczej i chaosu aksjologicznego, kryzysu sensu (sensów) — zauważa Tadeusz Lewowicki1. Wraz z próbami budowania nowego ładu społecznego kształtują się nowe ujęcia aksjologiczne, nowe odczytania światów wartości i celów społecznych (społecznej teleologii). Podobną opinię wyraża Anna Przecławska, pisząc: „[...] przeżywamy dziś swojego rodzaju renesans aksjologii we wszystkich niemal dziedzinach, którymi zajmują się dyscypliny humanistyczne i społeczne: w rozważaniu problemów kultury współczesnej, koncepcji człowieka, społeczeństwa, więzi międzyludzkich”2. W pewnym sensie naturalnym zjawiskiem wydaje się w tej sytuacji niezwykłe nasilenie zainteresowań kwestiami podmiotowości. Podmiotowość spostrzega się jako „dostępną jedynie człowiekowi zdolność uświadamiania sobie faktu podlegania przemianom i wpływania na nie dzięki swym własnym, mniej lub bardziej autonomicznym działaniom”. Podmiotowość określa się również jako „uświadomioną działalność inicjowaną i rozwijaną przez jednostkę według własnych wartości i standardów”3." (fragm.)pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherKatowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiegopl_PL
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/*
dc.subjectpedagogika społecznapl_PL
dc.subjectpedagogika opiekuńczapl_PL
dc.subjectpodmiotowość społecznapl_PL
dc.subjectzmiana systemowapl_PL
dc.subjectpedagodzypl_PL
dc.titleKształtowanie podmiotowości społecznej w okresie zmiany systemowej - jako przedmiot zainteresowań badawczych pedagoga społecznegopl_PL
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bookPartpl_PL
Pojawia się w kolekcji:Książki/rozdziały (WSiNoE)

Pliki tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Gornikowska-Zwolak_Ksztaltowanie_podmiotowosci_spolecznej_w_okresie.pdf949,9 kBAdobe PDFPrzejrzyj / Otwórz
Pokaż prosty rekord


Uznanie autorstwa - użycie niekomercyjne, bez utworów zależnych 3.0 Polska Creative Commons Creative Commons