Abstract: | Partycypacja społeczna dzieci należy do szczególnie dynamicznie rozwijających
się w ostatnim dziesięcioleciu dyskursów pedagogicznych, w gruncie
rzeczy będąc tematem wieloobszarowym, wielowymiarowym, interdyscyplinarnym.
W tym kontekście pojawia się ona coraz częściej jako kwestia dyskutowana
na konferencjach naukowych, naukowo-szkoleniowych oraz jako praktyka
na tego typu spotkaniach. W tym właśnie podwójnym wymiarze partycypacja
społeczna dzieci stała się przedmiotem i praktyką dyskusji uczestników Zjazdu
Pedagogów Społecznych w Poznaniu w dniach 17–18 września 2018 roku
dotyczącej dziecięcego obywatelstwa, partycypacji społecznej dzieci. Z jednej
strony dyskutowana była w profilu różnych ujęć szczegółowych tematów
i problemów dotyczących jej urzeczywistniania we współczesnej polskiej rzeczywistości
edukacyjnej, kulturowej, a także politycznej, a z drugiej strony, była
realizowana poprzez obecność i współdyskutowanie młodych ludzi z pedagogami
badaczami akademikami i praktykami. |