Skip navigation

Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji: http://hdl.handle.net/20.500.12128/10383
Tytuł: Obraz szkoły w wypowiedziach dzieci
Autor: Bortliczek, Małgorzata
Łuc, Izabela
Słowa kluczowe: wizje szkoły; uczniowie; przestrzeń szkolna; nauka; odpoczynek; kierunki zmian w edukacji
Data wydania: 2008
Wydawca: Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego
Źródło: H. Rusek, A. Górniok-Naglik, J. Oleksy (red.), "Oświata w otoczeniu burzliwym : migotliwe konteksty i perspektywy rozwoju współczesnej edukacji" (S. 218-234). Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego
Abstrakt: Mimo permanentnej krytyki dysfunkcjonalności szkoły instytucja ta nadal pozostaje, kontynuując swoje status quo lub podlegając procesowi reskolaryzacji. Obok tych najbardziej prawdopodobnych trendów rozwojowych jako trzeci wymienia się deskolaryzację. Wszystkie trzy wizje szkoły przyszłości traktowane są jako probabilistyczne kierunki unowocześniania lub zmian edukacyjnych. Panuje powszechne przekonanie, że dzieci nie czują się zbyt dobrze w szkole. Znane są również głosy o jej patogennym charakterze, akcentujące przemoc oraz zagrożenia w postaci nikotynizmu, alkoholizmu i narkomanii2. Na liście zarzutów znajdują się również: niewłaściwe postawy nauczycielskie, nieprawidłowe interakcje nauczyciel — uczeń (upadek autorytetu nauczyciela), treści programowe oraz dysfunkcjonalność szkoły jako placówki mającej przygotowywać uczniów do bycia pełnoprawnymi członkami lokalnej i ogólnoeuropejskiej społeczności3. Syndrom globalizacji, który już zawładnął dziecięcą wyobraźnią, znacznie wolniej wkracza w przestrzeń edukacyjną. Analiza dziecięcych refleksji, utrwalających obraz szkoły w perspektywie realnej (jaka jest moja/nasza szkoła?) i futurologicznej (jaka mogłaby być?), dostarcza odpowiedzi na pytanie o oblicze/oblicza współczesnej i przyszłej szkoły (ujmowanej probabilistycznie lub futurologicznie). Obraz szkoły widziany oczami kilku- lub kilkunastolatków zasługuje na bogatsze świadectwo ilustracyjne oraz na głębszą i wieloaspektową refleksję.
URI: http://hdl.handle.net/20.500.12128/10383
ISBN: 978-83-226-1676-5
Pojawia się w kolekcji:Książki/rozdziały (WSiNoE)

Pliki tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Bortliczek_Obraz_szkoly_w_wypowiedziach_dzieci.pdf860,59 kBAdobe PDFPrzejrzyj / Otwórz
Pokaż pełny rekord


Uznanie autorstwa - użycie niekomercyjne, bez utworów zależnych 3.0 Polska Creative Commons Creative Commons