Abstrakt: | Gdy uświadamiamy sobie, jak trudno znaleźć jedną filozoficzną tezę, która
byłaby prawdziwa dla wszystkich zajmujących się filozofią, wówczas zadajemy
sobie zarazem pytanie, dlaczego tak się dzieje. Próba odpowiedzi zdaje się wskazywać
na specyfikę filozofii, rozumianej jednak odmiennie od potocznego ujmowania
jej sensu, celu, przedmiotu i metody. Dopiero wówczas wyzwolenie z myślenia
potocznego jawi się początkiem filozofii, u której źródeł staje się przed pytaniem
o znaczenie i sens wiedzy historycznej. Należy wszakże zastrzec, że nie
jest oczywiste również to, iż wartość wiedzy historycznej nie podlega dyskusji.
Znamy z historii filozofii przykłady myślicieli, którzy jej nie znali, a mimo to weszli
na stałe do kanonu filozofii. W równym stopniu krytyka filozofii z pozycji
postmodernizmu jest przede wszystkim krytyką tradycji filozoficznej. Skądinąd
wiemy na szczęście o tym, iż wielkość szkoły filozofowania polega w dużej mierze
na wskazaniu, że filozofia musi znaleźć oparcie w autorytetach1. Wydaje się,
że bez nich nie ma filozofii, chociaż z równą pewnością można i należy zastrzec,
iż dziś nie jest to teza powszechnie uznawana[…] |