Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji:
http://hdl.handle.net/20.500.12128/10816
Tytuł: | The university teacher in the end of this century and its educational model of the future |
Autor: | Górnikowska-Zwolak, Elżbieta |
Słowa kluczowe: | socjologia edukacji; dydaktyka; nauczanie; nauczyciel akademicki; pedagogika |
Data wydania: | 1991 |
Wydawca: | Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego |
Źródło: | A. Radziewicz-Winnicki (red.), "Teacher strategies : a review and critique of chosen conceptions" (S. 40-49). Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego |
Abstrakt: | Przedmiotem artykułu są rozważania o instytucji szkolnej szczególnego typu -o uniwersytecie. W części pierwszej skoncentrowano się na podstawowych zadaniach uniwersytetu. Określono je jako kreowanie postaw wobec życia i kultury, a dopiero w drugiej kolejności '- przygotowanie w zakresie wybranej dziedziny wiedzy. Druga część artykułu to refleksje na temat nauczyciela akademickiego, orędownika, a jednocześnie wykonawcy określonych zadań. Zwrócono uwagę na fakt, iż żadna z reform edukacyjnych nie zwalnia nauczyciela z osobistej odpowiedzialności, jaka na nim spoczywa. Ważne są: jego przygotowanie do pracy naukowej i dydaktyczno-wychowawczej, postawa moralna, osobiste doświadczenia. Wskazano także na ogromne zróżnicowanie ról, jakie -zgodnie z oczekiwaniami społecznymi - powinien. odgrywać nauczyciel akademicki. Kilka uwag poświęcono szczególnie ważnej kwestii - statusowi studenta oraz wzajemnym relacjom nauczycieli i studentów. |
URI: | http://hdl.handle.net/20.500.12128/10816 |
ISBN: | 83-226-0376-2 |
Pojawia się w kolekcji: | Książki/rozdziały (WSiNoE)
|