Abstrakt: | "Kontakt licealisty z najnowszą prozą artystyczną jest często jedynie sporadyczny i przypadkowy. Z wielu powodów utwory prozatorskie rzadko są analizowane w szkole. Najczęściej wymienia się brak czasu, duże rozmiary tych dzieł, co zmusza do czytania jedynie ich fragmentów, bądź konieczność starannego zaplanowania całego cyklu lekcji. Przeszkodą bywa także duży stopień skomplikowania prozy współczesnej, którą ze względu między innymi na afabulamość, urozmaiconą narrację, zawiłe konstrukcje, związane z kreacją bohaterów, czasu i przestrzeni, licealiści odbierają jako dziwną i niezrozumiałą. Dlatego zazwyczaj uczniom nie wystarczy tylko zachęta nauczyciela do czytania, ale konieczne okazuje się także wyposażenie ich w narzędzia analityczne, które ułatwią im interpretację prozy współczesnej. Nieodzowne jest również przezwyciężanie stereotypów związanych z czytaniem prozy, które dla licealistów bardzo często oznacza streszczanie fabuły bądź charakterystykę bohaterów." […] (fragm.) |