Skip navigation

Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji: http://hdl.handle.net/20.500.12128/1124
Pełny rekord metadanych
DC poleWartośćJęzyk
dc.contributor.authorKalaga, Tomasz-
dc.date.accessioned2018-03-13T09:40:33Z-
dc.date.available2018-03-13T09:40:33Z-
dc.date.issued2014-
dc.identifier.citationW. Kalaga, M. Mazurek, M. Sarnek (red.), "Camouflage : secrecy and exposure in cultural and literary studies", (S. 15-24). Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiegopl_PL
dc.identifier.isbn9788322621271-
dc.identifier.isbn9788380123052-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12128/1124-
dc.description.abstractMaska, będąca jednym z głownych elementow kamuflażu, jest symbolem szczegolnym.Jako nieodłączny element estetyki literatury grozy skrywa zarowno tożsamośćpostaci, jak i nierzadko jej mroczne intencje. Jednak sprowadzenie maski jedynie doroli kamuflującego akcesorium byłoby dużym uproszczeniem. Niniejszy artykuł jestprobą ukazania podwojnej funkcji maski w opowiadaniu Edgara Allana Poe BeczkaAmontillado, funkcji modyfikującej dwie płaszczyzny: wewnętrzną, na poziomie narracjitekstu, oraz poza-tekstową, wyznaczającą kierunek interpretacji dla czytelnika. Maskaw tym opowiadaniu pełni rolę zarowno narracyjno-symboliczną, jak i hermeneutyczną:to co skrywa przed bohaterem-ofiarą tekstu, nieszczęsnym Fortunato, ujawniaprzed czytelnikiem, wciągając obydwu w grę podwojnego znaczenia. Artykuł analizujei opatruje komentarzem sekwencje wydarzeń przedstawione w opowiadaniu, ukazującdwie rownoległe linie fabularne tekstu: wydarzenia, tak jak jawią się oczom Fortunato,oraz wydarzenia, takimi jakimi powinien widzieć je czytelnik podążający za zwodniczymgłosem narratora-mściciela Mortesora. Maska jest tu czynnikiem wprowadzającyminterpretacyjny dysonans – hermeneutycznym kamuflażem, dzięki ktoremu narratorprowadzi swą przewrotną, podszytą ironią grę z ofiarą i z czytelnikiempl_PL
dc.language.isoenpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Śląskiegopl_PL
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/*
dc.subjectmaska jako kamuflażpl_PL
dc.subjectEdgar Allan Poepl_PL
dc.titleBetween theory and narrative : a mask as a hermetextual artefact in "The Cask of Amontillado" by Edgar Allan Poepl_PL
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bookPartpl_PL
Pojawia się w kolekcji:Książki/rozdziały (W.Hum.)

Pliki tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Kalaga_Between_Theory_and_Narrative.pdf336,87 kBAdobe PDFPrzejrzyj / Otwórz
Pokaż prosty rekord


Uznanie autorstwa - użycie niekomercyjne, bez utworów zależnych 3.0 Polska Creative Commons Creative Commons