Abstract: | W tekście podejmuję kwestie edukacji uniwersyteckiej młodych dorosłych,
którą traktuję jako ważne zadanie rozwojowe tego okresu życia. Zdobywanie
wykształcenia rozumieć można bowiem w kategoriach inwestowania w siebie i
własne zasoby, by lepiej odnajdywać się w zmieniających się realiach społecznych,
rozwijać mentalne przekonanie o własnej wartości i możliwościach, zwiększać swoją
skuteczność w radzeniu sobie na co dzień i w przyszłości w realizacji wielu
życiowych (w tym także zawodowych) zamierzeń. W tym kontekście edukację
traktuję jako jedno z ważnych zadań rozwojowych do realizacji, nie tylko na etapie
wchodzenia w dorosłość, ale również jako zadanie całożyciowe, służące podnoszeniu
kompetencji i odczuwanego poziomu własnego sprawstwa oraz autonomii. W tekście
przywołuję sposoby/kategorie interpretowania własnej edukacji i swojego w niej
miejsca przez studentów śląskich uczelni, kończących studia wyższe uniwersyteckie.
Wskazuję ważne kryteria samooceny studentów i dokonanej przez nich oceny
studiów, zawierające różne konotacje i odwołania badanych do zmian temporalnych
oraz mentalnych, jakie dokonały się w ich życiu pod wpływem doświadczeń w czasie
studiowania, a także perspektyw i planów na własną aktywność po ukończeniu
edukacji. |