Skip navigation

Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji: http://hdl.handle.net/20.500.12128/11268
Pełny rekord metadanych
DC poleWartośćJęzyk
dc.contributor.authorSuchodolska, Jolanta-
dc.date.accessioned2019-10-10T08:01:18Z-
dc.date.available2019-10-10T08:01:18Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.citation"Ruch Pedagogiczny" Nr 4/1 (2018), s.83-98pl_PL
dc.identifier.issn0483-4992-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12128/11268-
dc.description.abstractW tekście podejmuję kwestie edukacji uniwersyteckiej młodych dorosłych, którą traktuję jako ważne zadanie rozwojowe tego okresu życia. Zdobywanie wykształcenia rozumieć można bowiem w kategoriach inwestowania w siebie i własne zasoby, by lepiej odnajdywać się w zmieniających się realiach społecznych, rozwijać mentalne przekonanie o własnej wartości i możliwościach, zwiększać swoją skuteczność w radzeniu sobie na co dzień i w przyszłości w realizacji wielu życiowych (w tym także zawodowych) zamierzeń. W tym kontekście edukację traktuję jako jedno z ważnych zadań rozwojowych do realizacji, nie tylko na etapie wchodzenia w dorosłość, ale również jako zadanie całożyciowe, służące podnoszeniu kompetencji i odczuwanego poziomu własnego sprawstwa oraz autonomii. W tekście przywołuję sposoby/kategorie interpretowania własnej edukacji i swojego w niej miejsca przez studentów śląskich uczelni, kończących studia wyższe uniwersyteckie. Wskazuję ważne kryteria samooceny studentów i dokonanej przez nich oceny studiów, zawierające różne konotacje i odwołania badanych do zmian temporalnych oraz mentalnych, jakie dokonały się w ich życiu pod wpływem doświadczeń w czasie studiowania, a także perspektyw i planów na własną aktywność po ukończeniu edukacji.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.subjectedukacja uniwersyteckapl_PL
dc.subjectzadania rozwojowepl_PL
dc.subjectmłodzi doroślipl_PL
dc.titleEdukacja uniwersytecka jako ważne zadanie młodych dorosłychpl_PL
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlepl_PL
dc.relation.journalRuch Pedagogicznypl_PL
dc.description.referencesBańka A. (2005): Otwartość na nowe doświadczenia. Stowarzyszenie Psychologia i Architektura, Poznań – Warszawa. Bańka A. (2007): Psychologiczne doradztwo karier.Wydawnictwo Print-B, Poznań. Bell D. (1973): The Coming of Post-industrial Society. A Venture in Socjal Forecasting, New York. Brzezińska A. (2000): Społeczna psychologia rozwoju. Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, Warszawa. Cybal-Michalska A. (2016): Młodzież akademicka a kariera zawodowa. Wydawnictwo UAM, Poznań 2016. Czapiński J. (1995): Money Isn’t Everything: On the Various Costs of Transformatio. „PolishSociologicalReview”, nr 4 (112). Długookresowa strategia rozwoju kraju „Polska 2030. Trzecia fala rozwoju nowoczesności”. Wyzwania rozwojowe. W: https://mac.gov.pl/files/wp-content/uploads/2013/ 02/Strategia-DSRK-PL2030-RM.pdf. Drynda D. (1997): Sesja naukowa poświęcona spuściźnie naukowej profesora Bogdana Suchodolskiego. W: M. Dudzikowa, T. Lewowicki (red.): „Rocznik Pedagogiczny”, Radom. Dudzikowa M. (2013): Wprowadzenie, W: M. Dudzikowa, R. Wawrzyniak-Beszterda, S. Jaskulska, M. Marciniak, E. Bochno, I. Bochno, K. Knasiecka-Falbierska (red.): Oblicza kapitału społecznego uniwersytetu. Diagnoza – interpretacje – konteksty. Maturzyści 2005 – Studenci UAM w Poznaniu. T. 4. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków. Erikson E.H. (2000): Dzieciństwo i społeczeństwo. Wydawnictwo „Rebis”, Poznań. Havighurst R.H. (1981): Development tasks and education. Long-man, New York. Jaskot K. (2002): Funkcje szkoły wyższej jako instytucji edukacyjnej. Uniwersytet Szczeciński, Szczecin. Kaczmarczyk K. (2014): Zmiany w szkolnictwie wyższym w Polsce i ich wpływ na sytuację osób z wyższym wykształceniem na rynku pracy. W: M. Makuch (red.): Współczesny rynek pracy. Zatrudnienie i bezrobocie w XXI wieku. Wydawnictwo PTTS, Uniwersytet Wrocławski, Wrocław. Knasiecka-Falbierska K. (2013): Zasoby osobowe badanych – portret próby i weryfikacja hipotez. W: M. Dudzikowa, R. Wawrzyniak-Beszterda, S. Jaskulska, M. Marciniak, E. Bochno, J. Bochno, K. KnasieckaFalbierska (red.): Oblicza kapitału społecznego uniwersytetu. Diagnoza – interpretacje – konteksty. T. 4. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków. Lewowicki T. (1995): Koncepcje zróżnicowanej szkoły wyższej. „Pedagogika Szkoły Wyższej”, nr 1. Melosik Z. (2009): Uniwersytet i społeczeństwo. Dyskursy wolności, wiedzy i władzy. Oficyna Wydawnicza Impuls Kraków, 2009. Molgat M. (2007): Do transitions and social structures matter? How “emerging adults” define themselves as adult. „Journal of YouthStudies”, vol. 10(5). Sokołowska E., Zabłocka-Żytka L., Kluczyńska S., Wojda-Kornacka J. (2015): Zdrowie psychiczne młodych dorosłych. Wybrane zagadnienia. Wydawnictwo Difin, Warszawa. Suchodolska J. (2017): Poczucie jakości życia młodych dorosłych – na przykładzie studenckiej społeczności akademickiej. Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń. Suchodolski B. (1983): Filozoficzne problemy edukacji permanentnej, W: B. Suchodolski, Wychowanie i strategia życia. WSiP, Warszawa. Waldowski K. (2002): Realizacja zadań rozwojowych na przełomie późnej adolescencji i wczesnej dorosłości. W: A. Brzezińska, K. Appelt, J. Wojciechowska (red.): Szanse i zagrożenia rozwoju w okresie dorosłości. Wydawnictwo Fundacji Humaniora, Poznań. Woźniak W., Woźniak W. (2006): Rola systemu edukacyjnego w kreowaniu i utrwalaniu nierówności społecznych. W: P. Szukalski (red.): Szansa na sukces. Recepty współczesnych Polaków. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź. Zandecki A. (1999): Wykształcenie a jakość życia: dynamika orientacji młodzieży szkół średnich. Wydawnictwo „Edytor”, Warszawa. Zawistowska A. (2012): Horyzontalne nierówności edukacyjne we współczesnej Polsce. Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, Warszawapl_PL
Pojawia się w kolekcji:Artykuły (WSiNoE)

Pliki tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Suchodolska_Edukacja_uniwersytecka_jako_wazne_zadanie_rozwojowe.pdf380,21 kBAdobe PDFPrzejrzyj / Otwórz
Pokaż prosty rekord


Wszystkie pozycje w RE-BUŚ są chronione prawem autorskim chyba, że zostało wskazane inaczej.