Abstract: | Ostatnie lata przyniosły w Polsce szczególne zainteresowanie Czechami, którzy od lat
są wskazywani w ogólnopolskich badaniach prowadzonych przez CBOS jako naród obdarzany największą sympatią. Pogranicze to przestrzeń, która ma różny charakter kulturowo-społeczny ze względu na
uwarunkowania polityczno-administracyjne. Intensywność kontaktów jest regulowana prawnymi rozwiązaniami
o charakterze międzynarodowym. Mieszkańcy pogranicza mają znacznie więcej okazji do poznania swoich
sąsiadów, również ze względu na możliwość pozyskiwania projektów transgranicznych. Realizując od lat
badania na pograniczu polsko-czeskim dostrzegam, że tendencja związana z zainteresowaniem Czechami –
obecna w innych regionach Polski – nie jest tak silna na samym pograniczu. Łatwość dostępu do informacji,
nawiązywania formalnych i nieformalnych kontaktów nie wpływają na tę ciekawość. W artykule przedstawiam
analizy uzyskanych wyników badań realizowanych wśród nauczycieli na terenie pogranicza polsko-czeskiego
– w powiecie cieszyńskim. Wyniki przeprowadzonych badań poddano analizie ilościowej, a w opracowaniu
uzyskanych danych empirycznych zastosowane zostały metody statystyczne. Interesowała mnie aktywność
badanych nauczycieli w zakresie podejmowania udziału w projektach transgranicznych oraz poszukiwania
wiedzy o sąsiadach. Chciałam się również dowiedzieć jak oceniają własną wiedzę dotyczącą między innymi
kultury, sztuki, tradycji czy kulinariów czeskich. |