http://hdl.handle.net/20.500.12128/11568
Tytuł: | Kompetencje społeczne uczniów a realizacja zadań rozwojowych w okresie późnego dzieciństwa – studium z pogranicza polsko-czeskiego |
Autor: | Ogrodzka-Mazur, Ewa |
Słowa kluczowe: | kompetencje społeczne; zadania rozwojowe; późne dzieciństwo; pogranicze polsko-czeskie; badania podłużne |
Data wydania: | 2019 |
Źródło: | Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio J, Vol. 32, nr 2 (2019), s. 127-146 |
Abstrakt: | W pedagogicznej analizie problematyki kompetencji społecznych przyjęto konceptualizację teoretyczną nawiązującą do: propozycji klasyfikacji trudnych sytuacji społecznych Michaela Argyle’a, teorii zachowań tożsamościowych Tadeusza Lewowickiego oraz koncepcji zadań rozwojowych w ujęciu Roberta J. Havighursta. Założono, że kompetencje społeczne są wzorcami zachowania społecznego i jako złożone, specyficzne umiejętności, nabywane przez dziecko w toku różnorodnych doświadczeń, warunkują efektywne radzenie sobie w określonego typu sytuacjach społecznych. W podjętych rozważaniach przedstawiono analizę materiału badawczego zgromadzonego w latach 2004–2005 oraz 2015–2016. Uzyskane wyniki umożliwiły porównanie podobieństw i określenie różnic występujących między badanymi grupami uczniów z pogranicza polsko-czeskiego w zakresie cenionych przez nich wartości oraz nabywanych kompetencji społecznych i ich związku z realizowanymi zadaniami rozwojowymi w okresie późnego dzieciństwa. Pozwoliły również na wstępną, teoretyczną interpretację wyników badań oraz sformułowanie wniosków końcowych. |
URI: | http://hdl.handle.net/20.500.12128/11568 |
DOI: | 10.17951/j.2019.32.2.127-146 |
ISSN: | 0867-2040 2449-8521 |
Pojawia się w kolekcji: | Artykuły (WSiNoE) |
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
Ogrodzka-Mazur_Kompetencje_spoleczne_uczniow.pdf | 1,5 MB | Adobe PDF | Przejrzyj / Otwórz |
Uznanie Autorstwa 3.0 Polska Creative Commons