Abstrakt: | W badaniach literatury wczesnochrześcijańskiej, rozwijającej się poza
kręgiem kultury grecko-rzymskiej, nie można pominąć dzieła pochodzącego
z połowy IV w., a powstałego w państwie perskim. Chodzi o dwadzieścia
trzy Mowy 1 ułożone w porządku akrostychicznym i napisane
w języku syryjskim, odmianie aramejskiego, należącej do wielkiej rodziny
języków semickich. Pierwsze dziesięć Mów, skomponowanych w latach
336–337, omawia problemy wiary, miłości, postu, modlitwy, wojen,
„synów przymierza”, nawrócenia, zmartwychwstania umarłych, pokory
i służby pasterskiej. Druga część, zredagowana w latach 343–344, mówi
o obrzezaniu, o święcie paschy, o szabacie, zawiera List synodalny Kościoła
perskiego, następnie porusza temat przepisów pokarmowych, powołania
ludów, Mesjasza-syna Bożego, dziewictwa i świętości, definitywnego
odrzucenia Żydów, opieki nad biednymi, prześladowań, śmierci i czasów
ostatecznych. Ostatnia Mowa, rozpoczynająca się znowu od pierwszej litery
alfabetu syryjskiego, pochodzi z roku 345 i zatytułowana została
O winnym gronie. Całość skierowana jest zasadniczo do bnay qyama,
czyli „synów przymierza”. Stanowili oni osobną grupę ascetów w pierwotnym
Kościele języka syryjskiego. |