Title: | Postawy młodzieży wobec Innego |
Authors: | Suchodolska, Jolanta |
Keywords: | Inny; świadomość społeczna; społeczne kategoryzacje; postawy |
Issue Date: | 2017 |
Publisher: | Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek |
Citation: | T. Lewowicki, B. Chojnacka-Synaszko, Ł. Kwadrans, J. Suchodolska (red.), "Sfery życia duchowego dzieci i młodzieży : studium z pogranicza polsko-czeskiego. T. 3, Spostrzeganie wyznaczników tożsamości i postawy wobec Innych" (S. 20-88). Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek |
Series/Report no.: | Edukacja Międzykulturowa; |
Abstract: | "Proces socjalizacji kulturowej, w którym uczestniczy każda jednostka, niesie z sobą wiele ważnych wyznaczników sposobu myślenia i działania, które determinują sposób funkcjonowania człowieka i jego styl życia. Jed-ną z ważnych konsekwencji socjalizacji jest bowiem – zdaniem Henry’ego Ta j f e l a2 – naśladowanie, przejmowanie i uczenie się istniejących w bliskim kręgu kulturowym kategoryzacji społecznych. Funkcjonują one w spo-sób znamienny zarówno w skali mikro – (wewnątrz układów rodzinnych i przyjacielskich), jak i mezospospołecznej (wewnątrz małych grup lokal-nych, regionalnych, społecznościowych – ważnych z punktu widzenia społecznej przynależności i kształtowania się poczucia tożsamości. W praktyce oznacza to między innymi – uczenie się reguł i zasad umożliwiających rozpoznawanie własnej grupy społecznej i odróżnianie jej od innych grup, a także – postrzeganie własnej osoby jako przynależącej do określonej grupy odniesienia. Związane z tym procesem zjawiska poszukiwania siebie i własnego miejsca w różnych układach przynależności i społecznych odniesień3 mają charakter całożyciowy, ponieważ wraz z dynamiką rozwoju." (fragm.) |
URI: | http://hdl.handle.net/20.500.12128/11776 |
ISBN: | 978-83-8019-315-4 |
Appears in Collections: | Książki/rozdziały (WSiNoE)
|
Items in RE-BUŚ are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.