Abstrakt: | "Aktualnie obserwuje się, iż Europa1 zmierza do zjednoczenia2 w tempie i zasięgu dotąd niespotykanym w jej dziejach. Procesy te nie są zjawiskiem nowym. Idea jedności społeczeństw europejskich sięga odległych czasów. Istnieje wiele stanowisk, dotyczących jej genezy.3 Urzeczywistnienie tej idei związane było z faktem, że niemal zawsze istniał konflikt między siłami dążącymi do zjednoczenia i ujednolicenia Europy, a siłami, które starały się ją podzielić i zróżnicować.4
Obecnie wiele narodów czyni starania, by Europa przybrała nowy kształt, „narodziła się w nowym wcieleniu",5 zarówno kulturowym, gospodarczym, jak i politycznym.6 Europejczycy stawiają sobie pytania o istotę europejskości, o granice przyszłej Europy, o cenę odpowiedzialności za nową rzeczywistość społeczną. Istotne jest to, by Europa, składająca się z wielu narodów i wspólnot o wielu tradycjach7 jednoczyła się nie tylko w oparciu o nowe inicjatywy społeczno-gospodarcze, ale również w odniesieniu do wartości duchowych, bez których procesy integracyjne skazane są na niepowodzenia. Kręgi chrześcijańskie upominają się o prawidłowo rozumianą wolność, związaną z poszanowaniem praw człowieka,8 nawołują do szeroko rozumianej tolerancji wobec innych.9 Nowa Konstytucja Europy daje nadzieje na szczęśliwsze życie, życie pełne uprzejmości, radości, szlachetności, wrażliwości na środowisko naturalne człowieka, a także pojawienie się cnót obywatelskich.10 Powyższe życzenia stają się przedmiotem dyskusji społecznej, toczącej się w wielu środowiskach." (fragm.) |