http://hdl.handle.net/20.500.12128/11833
Title: | Diagnoza dziecka o nieharmonijnym rozwoju - ważne kryteria oceny warunków rozwoju w rodzinie |
Authors: | Suchodolska, Jolanta |
Keywords: | rozwój dziecka; diagnoza |
Issue Date: | 2017 |
Publisher: | Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls" ; Cieszyn : Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego |
Citation: | E. Ogrodzka-Mazur, U. Szuścik, B. Oelszlaeger-Kosturek (red.), "Edukacja małego dziecka. T. 11, Nauczyciel i dziecko w dobie kryzysu edukacji" (S. 283-296). Cieszyn : Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego |
Series/Report no.: | Edukacja Małego Dziecka; |
Abstract: | Problematyka diagnozowania zajmuje wiele miejsca zarówno w literaturze pedagogiczno-psychologicznej, jak i obserwacjach zjawisk rozwojowych, wychowawczych, społecznych. Diagnozowanie potrzeb oraz prawidłowości rozwoju dziecka to pierwszy i najważniejszy etap w odkrywaniu „najbardziej zagmatwanych labiryntów funkcjonowania dziecka z zaburzeniami” (Cytowska, Winczura 2006: 12). Dlatego też diagnozowanie warunków rozwoju dziecka najbardziej optymalne i zarazem adekwatne jest przy uwzględnieniu wiedzy z psychologii, metodologii, także socjologii, analizujących specyficzne powiązanie wpływów endogennych i egzogennych. Rozwój tych subdyscyplin naukowych, jak i ich osiągnięcia metodologiczne przyczyniają się do możliwości lepszego rozpoznawania potrzeb dziecka, z uwzględnieniem jego sytuacji rozwojowej i życiowej w ujęciu dynamicznym oraz perspektywie temporalnej. Spojrzenie takie jest konieczne z uwagi na potrzebę holistycznego diagnozowania, z uwzględnieniem wszelkich czynników endo- i egzogennych aktywnych w obszarze opieki, wychowania, profilaktyki, oceny indywidualnych możliwości na poziomie medycznym i psychologicznym, a także korekcji niepokojącej niepunktualności rozwojowej, nieprawidłowości, deficytów bądź patologizacji rozwojowych. W opracowaniu podejmuję kwestie diagnozowania potrzeb i norm rozwojowych małego dziecka z pokazaniem różnych podejść, angażujących możliwe do wykorzystania sposoby oceny, z wykorzystaniem diagnostyki standardowej, jak i funkcjonalnej. |
URI: | http://hdl.handle.net/20.500.12128/11833 |
ISBN: | 978-83-7587-468-6 978-83-8095-182-2 |
Appears in Collections: | Książki/rozdziały (WSiNoE) |
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Suchodolska_diagnoza_dziecka_o_nieharmonijnym_rozwoju.pdf | 955,38 kB | Adobe PDF | View/Open |
Uznanie autorstwa bez utworów zależnych 3.0 Polska Creative Commons License