http://hdl.handle.net/20.500.12128/12057
Tytuł: | Spór o koncepcję społeczeństwa i wartość jednostki jako kontekst i wyzwanie dla polskiej myśli pedagogicznej |
Autor: | Rembierz, Marek |
Słowa kluczowe: | Pedagogika; Jednostka; Społeczeństwo |
Data wydania: | 2018 |
Źródło: | "Polska Myśl Pedagogiczna" Nr 4 (2018), s. 59-90 |
Abstrakt: | Jeśli pedagogika jest realizowana w relacji do tworzenia wiedzy z analizami filozoficznymi i szanuje kulturę logiczną, podejmując kwestie wskazane w tytule, powinna zwrócić uwagę na - mające konsekwencje pedagogiczne - decyzje ontologiczne dotyczące istnienia społeczeństwa i relacje ontologiczne między statusem społecznym społeczeństwa i jednostki. Co jest pierwotnie (na żywo) pierwotne: jednostka czy społeczeństwo? Jakie są ontyczne relacje między istnieniem jednostki a istnieniem społeczeństwa? Co nie może istnieć bez czego? Czy może istnieć społeczeństwo, jeśli nie ma jednostek, jeśli nie nawiążą ze sobą relacji, dzięki czemu tworzą i konsolidują różne rodzaje więzi między nimi? Andrzej Niesiołowski (1889–1945) podkreśla ciągły pierwotny charakter jednostki, uzupełniając dwie tezy o rzeczywistości w „Zarysie ogólnej pedagogiki”: (1) „zjawiska społeczne powstają z relacji między jednostkami” i (2) „społeczne zjawiska tylko w relacji do jednostki są rzeczywiste ”. Analiza ontycznej zależności między istnieniem a n jednostka i sposób funkcjonowania społeczeństwa otwiera problematyczną przestrzeń do refleksji pedagogicznej. Prowadzi to do dalszych ważnych problemów pedagogicznych. |
URI: | http://hdl.handle.net/20.500.12128/12057 |
DOI: | 10.4467/24504564PMP.18.003.8642 |
ISSN: | 2450-4572 2450-4564 |
Pojawia się w kolekcji: | Artykuły (WSiNoE) |
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
Rembierz_Spor_o_koncepcje_społeczeństwa_i_wartość_jednostki_jako.pdf | 382,11 kB | Adobe PDF | Przejrzyj / Otwórz |
Uznanie autorstwa bez utworów zależnych 3.0 Polska Creative Commons