Skip navigation

Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji: http://hdl.handle.net/20.500.12128/12057
Tytuł: Spór o koncepcję społeczeństwa i wartość jednostki jako kontekst i wyzwanie dla polskiej myśli pedagogicznej
Autor: Rembierz, Marek
Słowa kluczowe: Pedagogika; Jednostka; Społeczeństwo
Data wydania: 2018
Źródło: "Polska Myśl Pedagogiczna" Nr 4 (2018), s. 59-90
Abstrakt: Jeśli pedagogika jest realizowana w relacji do tworzenia wiedzy z analizami filozoficznymi i szanuje kulturę logiczną, podejmując kwestie wskazane w tytule, powinna zwrócić uwagę na - mające konsekwencje pedagogiczne - decyzje ontologiczne dotyczące istnienia społeczeństwa i relacje ontologiczne między statusem społecznym społeczeństwa i jednostki. Co jest pierwotnie (na żywo) pierwotne: jednostka czy społeczeństwo? Jakie są ontyczne relacje między istnieniem jednostki a istnieniem społeczeństwa? Co nie może istnieć bez czego? Czy może istnieć społeczeństwo, jeśli nie ma jednostek, jeśli nie nawiążą ze sobą relacji, dzięki czemu tworzą i konsolidują różne rodzaje więzi między nimi? Andrzej Niesiołowski (1889–1945) podkreśla ciągły pierwotny charakter jednostki, uzupełniając dwie tezy o rzeczywistości w „Zarysie ogólnej pedagogiki”: (1) „zjawiska społeczne powstają z relacji między jednostkami” i (2) „społeczne zjawiska tylko w relacji do jednostki są rzeczywiste ”. Analiza ontycznej zależności między istnieniem a n jednostka i sposób funkcjonowania społeczeństwa otwiera problematyczną przestrzeń do refleksji pedagogicznej. Prowadzi to do dalszych ważnych problemów pedagogicznych.
URI: http://hdl.handle.net/20.500.12128/12057
DOI: 10.4467/24504564PMP.18.003.8642
ISSN: 2450-4572
2450-4564
Pojawia się w kolekcji:Artykuły (WSiNoE)

Pliki tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Rembierz_Spor_o_koncepcje_społeczeństwa_i_wartość_jednostki_jako.pdf382,11 kBAdobe PDFPrzejrzyj / Otwórz
Pokaż pełny rekord


Uznanie autorstwa bez utworów zależnych 3.0 Polska Creative Commons Creative Commons