Abstrakt: | Celem niniejszego opracowania jest zaprezentowanie wyników badań
dotyczących rozumienia pojęcia edukacja włączająca przez nauczycieli
szkół ogólnodostępnych oraz rozpatrzenie, czy edukacja włączająca
jest działaniem celowym, zaplanowanym, czy działaniem intuicyjnym,
pozornym. Jest to istotny problem, bowiem warunkiem skutecznego prowadzenia
edukacji włączającej jest przede wszystkim rozumienie tego
pojęcia przez nauczycieli szkół ogólnodostępnych. Brak rozumienia pojęcia
edukacja włączająca może rodzić obawy o kształt jej realizacji. Włączanie
to nie tylko przyjmowanie uczniów z niepełnosprawnościami do szkół
ogólnodostępnych, ale przede wszystkim dostosowanie programu nauczania
do indywidualnych możliwości każdego ucznia, to system oceniania
uwzględniający możliwości psychofizyczne poszczególnych uczniów oraz
organizacja procesu nauczania z wykorzystaniem odpowiednich pomocy
dydaktycznych dostosowanych do specjalnych potrzeb edukacyjnych
uczniów. Celem badań było poznanie i rozpatrzenie sposobów rozumienia
pojęcia edukacja włączająca przez nauczycieli szkół ogólnodostępnych.
W badaniach wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego z użyciem
techniki ankiety. Otrzymane wyniki badań pokazują, że edukacja włączająca
nadal jest pojęciem, które wymaga doprecyzowania i propagowania wśród
nauczycieli. Pomimo swojej obecności zarówno w literaturze przedmiotu,
jak i w praktyce edukacyjnej nadal budzi niezrozumienie, co utrudnia pełną
realizację tego modelu nauczania. || The aim of this study is to present the results of research on the understanding
of the concept of inclusive e ducation by teachers of mainstream schools
and consideration of whether inclusive education is intentional, planned, or
intuitive, apparent. This is a significant problem, as the condition for effective
implementation of inclusive education is, above all, the understanding
of this concept by teachers of public schools. A lack of understanding of
the concept of inclusive education may give rise to concerns about the
shape of its implementation. Inclusion is not only about accepting students
with disabilities in mass schools, but above all, adapting the curriculum to
the individual capabilities of each student, a rating system that takes into
account the psychophysical capabilities of individual students and the organization
of the teaching process using appropriate teaching aids adapted
to the students’ special educational needs. The aim of the research was to
get to know and consider ways of understanding the concept of inclusive
education by teachers of generally accessible rural schools. The research
used the method of a diagnostic survey using the questionnaire technique.
The obtained research results show that inclusive education is still a concept
that needs to be clarified and promoted among teachers. Despite its
presence both in the literature of the subject and in educational practice, it
still raises a misunderstanding, which hinders the full implementation of
this teaching model. |