Abstrakt: | Artykuł przedstawia partycypację społeczną dzieci – rozumienie oraz charakter
dyskursu naukowego w kontekście spostrzegania sytuacji dzieci jako
dyskryminowanych społecznie w dostępie do różnych praw i aktywności
społecznych i obywatelskich, w tym szczególnie prawa do uczestniczenia
w decyzjach społecznych. Na tle analizy społecznej ekskluzji dzieci
w minionych wiekach autorka pokazuje rozwój i zmianę w społecznym
i obywatelskim statusie dzieci jaka dokonuje się w społeczeństwach demokratycznych.
Wskazuje na podstawowe znaczenie Konwencji o prawach
dziecka i innych dokumentów w konstruowaniu tej zmiany oraz w prezentacji,
a także wyjaśnianiu współczesnego rozumienia zakresu i poziomu
możliwej partycypacji społecznej dzieci. W artykule ukazano też pogłębione
znaczenie idei partycypacji społecznej dzieci na tle teoretycznego dyskursu
tej problematyki. Autorka ukazuje dynamikę i ewolucję podstaw teoretycznych owego dyskursu, wskazując na przekierowanie z koncepcji
dziecka aktora społecznego, dziecka zdolnego do działania społecznego,
jakie dominowały jeszcze na początku tego stulecia, na teorie demokracji
liberalnej, teorie nierówności, partycypacji obywatelskiej, teorie polityczne,
teorie zarządzania oraz teorię uznania. Efektem jest rozwijanie się
aktualnego dyskursu o partycypacji społecznej dzieci oraz promowanie
jej implementacji społecznej jako działań niwelujących dotychczasową
dyskryminację społeczną dzieci. || The paper presents social participation of children – understanding of the
idea and the character of the scientific discourse on it in the context of perceiving
children as socially discriminated in their access to social and civic
rights and activities, particularly the right to participate in social decisions.
On the basis of analysis of social exclusion of children in the past centuries
the Autor presents the change in social and citizen status of children that has
been taking place in democratic societies. The Autor indicates on the crucial
meaning of the Convention on the rights of the child and other documents
in building this change and in explaining contemporary meaning of the idea
and of the range and the level of possible participation of children. In the
paper the very deep understanding of the idea of children’s participation
based on the analysis of theoretical concepts is also explained. The Autor
presents the dynamics and evolution of the theoretical background of the
discourse on children’s participation and indicates on process of change:
from theories of a child as a social actor and a child as able to act in social
affairs, that dominated in last decades towards theories of liberal democracy,
theories of inequalities, citizen’s participation, political theories, theories
of governance and the theory of recognition as current theories that are
used in this discourse. Finally, the development of today’s discourse on
children’s participation and the promotion of its implementation in social
practice are seen as crucial factors in elimination and counteracting social
exclusion of children. |