Abstrakt: | Pedagogiczne postulaty Jana Chryzostoma kształtowały się w konkretnym
środowisku społeczno-religijnym syryjskiej Antiochii drugiej połowy IV wieku.
Obywatele tego miasta, w tym również chrześcijanie, poszukiwali przyjemności,
namiętnie pasjonowali się wyścigami konnymi i za swój obowiązek
uważali udział w przedstawieniach teatralnych. Jak pisze J.N.D. Kelly, mieli
oni opinię światowców, materialistów i cyników, którzy wiosną i latem udawali
się do pobliskiego Dafne1. W badaniach tematu wychowania należy również
uwzględnić silny wpływ ideałów życia monastycznego, któremu Złotousty
z zapałem oddawał się począwszy od asketerionu Diodora, przez cztery lata
umartwień monastycyzmu na wpół cenobitycznego na górze Silpios, aż po
wyczerpującą ascezę pustelnika, która doprowadziła do załamania jego stanu
zdrowia2. W życiu Chryzostoma ideały ascetyczne odgrywają tak istotną rolę,
że nie wolno ich pominąć przy omawianiu jego nauczania pedagogicznego. |