Skip navigation

Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji: http://hdl.handle.net/20.500.12128/14785
Tytuł: Od rytmizacji do oper i baletów. Wokół muzycznych inscenizacji Jana Dormana
Autor: Figzał-Janikowska, Magdalena
Słowa kluczowe: Jan Dorman; opera; muzyka teatralna; rytmizacja; balet; Karol Szymanowski
Data wydania: 2019
Źródło: "Pamiętnik Teatralny" T. 68, nr 3-4 (2019), s. 141-160
Abstrakt: Artykuł podejmuje zagadnienie muzyczności w teatrze Jana Dormana, ze szczególnym uwzględnieniem ostatnich przedstawień reżysera, w których muzyka staje się punktem wyjścia dla inscenizacyjnej koncepcji. „Muzyczne” myślenie o teatrze towarzyszyło Dormanowi od początku jego artystycznej działalności. O dźwiękowym charakterze pierwszych inscenizacji reżysera decydowały przede wszystkim dziecięce piosenki i wyliczanki, w kolejnych funkcję taką zaczęła pełnić również ścisła rytmizacja tekstu. Komponowanie spektaklu na wzór muzycznej partytury, które staje się znakiem rozpoznawczym teatru Jana Dormana osiąga swój najpełniejszy wymiar w inscenizacjach inspirowanych wielkimi formami muzycznymi – koncertem, baletem i operą. Powstają one w końcowym okresie twórczości artysty, stanowiąc jednocześnie syntezę rozmaitych tropów muzycznych, obecnych i rozpoznawanych w teatrze Dormana na różnych etapach jego rozwoju.
URI: http://hdl.handle.net/20.500.12128/14785
DOI: 10.36744/pt.10
ISSN: 0031-0522
2658-2899
Pojawia się w kolekcji:Artykuły (W.Hum.)

Pliki tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Figzal-Janikowska_Od_rytmizacji_do_oper_i_baletow_Wokol_muzycznych_inscenizacji_Jana_Dormana.pdf1,03 MBAdobe PDFPrzejrzyj / Otwórz
Pokaż pełny rekord


Uznanie autorstwa bez utworów zależnych 3.0 Polska Creative Commons Creative Commons