http://hdl.handle.net/20.500.12128/14785
Tytuł: | Od rytmizacji do oper i baletów. Wokół muzycznych inscenizacji Jana Dormana |
Autor: | Figzał-Janikowska, Magdalena |
Słowa kluczowe: | Jan Dorman; opera; muzyka teatralna; rytmizacja; balet; Karol Szymanowski |
Data wydania: | 2019 |
Źródło: | "Pamiętnik Teatralny" T. 68, nr 3-4 (2019), s. 141-160 |
Abstrakt: | Artykuł podejmuje zagadnienie muzyczności w teatrze Jana Dormana, ze szczególnym uwzględnieniem ostatnich przedstawień reżysera, w których muzyka staje się punktem wyjścia dla inscenizacyjnej koncepcji. „Muzyczne” myślenie o teatrze towarzyszyło Dormanowi od początku jego artystycznej działalności. O dźwiękowym charakterze pierwszych inscenizacji reżysera decydowały przede wszystkim dziecięce piosenki i wyliczanki, w kolejnych funkcję taką zaczęła pełnić również ścisła rytmizacja tekstu. Komponowanie spektaklu na wzór muzycznej partytury, które staje się znakiem rozpoznawczym teatru Jana Dormana osiąga swój najpełniejszy wymiar w inscenizacjach inspirowanych wielkimi formami muzycznymi – koncertem, baletem i operą. Powstają one w końcowym okresie twórczości artysty, stanowiąc jednocześnie syntezę rozmaitych tropów muzycznych, obecnych i rozpoznawanych w teatrze Dormana na różnych etapach jego rozwoju. |
URI: | http://hdl.handle.net/20.500.12128/14785 |
DOI: | 10.36744/pt.10 |
ISSN: | 0031-0522 2658-2899 |
Pojawia się w kolekcji: | Artykuły (W.Hum.) |
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
Figzal-Janikowska_Od_rytmizacji_do_oper_i_baletow_Wokol_muzycznych_inscenizacji_Jana_Dormana.pdf | 1,03 MB | Adobe PDF | Przejrzyj / Otwórz |
Uznanie autorstwa bez utworów zależnych 3.0 Polska Creative Commons