Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji:
http://hdl.handle.net/20.500.12128/15450
Tytuł: | O stanovlenii bilingval'noj kompetencji |
Autor: | Nowak, Izabela |
Słowa kluczowe: | kompetencja bilingwalna; kompetencja językowa; kompetencja komunikatywna |
Data wydania: | 2012 |
Źródło: | Przegląd Rusycystyczny, 2012, z. 3, s. 112-128 |
Abstrakt: | Kompetencja bilingwalna została zinterpretowana jako rozszerzenie struktury myślenia
i działania językowego (kompetencja językowa i kompetencja komunikatywna) o dodatkowy
język obcy. Schemat bilingwalny opiera się na wzajemnej korelacji języka ojczystego
i języka obcego ucznia (nawet jeśli jest to dla niego jeden z języków obcych) w jego modelu
umysłowym (etap podporządkowany ojczystemu myśleniu, skorelowany z nim i współrzędnie
złożony). Jednocześnie w specyfice kompetencji polsko-rosyjskiej silnie zaakcentowano
determinizm ojczystego myślenia, języka, kultury, zwyczaju społecznego. W związku z tym
skuteczność bilingwalna polsko-rosyjska w znacznej mierze promuje zachowanie, które
ma na celu przełamanie transferu i myślenia zaprogramowanego przez bliskie — a jednak
odmienne — postrzeganie świata. Niezależnie od podejścia komunikacyjnego i w ramach
niego efektywność procesu dydaktycznego w omawianym zakresie w tak bliskich sobie
językach może opierać się — paradoksalnie — na świadomym kontraście uwzględniającym
specyfikę obu kultur i języków, co pokazano na konkretnych przykładach. |
URI: | http://hdl.handle.net/20.500.12128/15450 |
ISSN: | 0137-298X |
Pojawia się w kolekcji: | Artykuły (W.Hum.)
|