Abstrakt: | Teologia feministyczna postrzegana jest przez wielu jako kierunek nieortodoksyj-ny. Bardzo często zarzuty te znajdują pełne uzasadnienie w twórczości poszczegól-nych teolożek, jednak czasem stają się odgórną tezą, która nie jest w żaden sposób weryfikowana. Niniejszy tekst chce wykazać, na ile teza ta jest prawdziwa w przypad-ku poglądów Elizabeth A. Johnson odnośnie do różnicy płciowej. Warto podkreślić, że sama teolożka w swojej twórczości odnosi się krytycznie do nauczania Jana Pawła II na temat różnicy płci. Przyjmując za punkt wyjścia ową krytykę, autor artykułu ze-stawia opinię Johnson, odnośnie do rozumienia podziału płciowego, i nauczanie Jana Pawła II, aby zobaczyć, czy rzeczywiście są one całkowicie rozbieżne i czy krytyka teolożki jest w pełni uzasadniona, biorąc pod uwagę jej poglądy. W wyniku przeprowadzonych badań, autor artykułu wykazuje wspólne funda-menty myśli E. Johnson i Jana Pawła II, nie pomijając przy tym różnic. Celem artykułu jest próba zaproponowania takiego rozumienia różnicy płciowej, która opiera się na nauczaniu Jana Pawła II i jest w pełni zgodna z magisterium, ale jednocześnie zainspi-rowana jest intuicjami teologicznymi Elizabeth Johnson i uwzględnia dokonania myśli feministyczno-teologicznej w tej kwestii. Z tego powodu ukazane są poglądy Johnson w szerszej perspektywie feministycznej oraz przedstawiona jest krytyka jej rozumie-nia różnicy płciowej przez inne autorki feministyczne. |