Skip navigation

Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji: http://hdl.handle.net/20.500.12128/16717
Pełny rekord metadanych
DC poleWartośćJęzyk
dc.contributor.authorMikołajczyk, Jacek-
dc.date.accessioned2020-10-29T07:06:07Z-
dc.date.available2020-10-29T07:06:07Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.citationKultura Popularna, 2016, vol 1, nr 47, s.102-113pl_PL
dc.identifier.issn1644-8340-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12128/16717-
dc.description.abstract„Jedź i kradnij, co możesz” - według Fryderyka Jarosyego do tego sprowadzała się praca nad programem rewiowym nadwiślańskich twórców epoki dwudziestolecia. „Dyrektor artystyczny jedzie do Paryża, odwiedza z miną bogatego Anglika wszystkie music-halle i bucha wszystko, co nie jest przykute łańcuchami albo wmurowane w ściany. Potem wraca do Warszawy i zmienia obiekty kradzione przy pomocy członków swej bandy w taki sposób, że trudno je poznać” (Kałużyński, 2013: 300). Ciekawa strategia, która jednak nie odbiegała zbytnio od zwyczajów panujących w ówczesnym show-businessie. Florenz Ziegfeld, twórca słynnych amerykańskich Ziegfeld Follies, regularnie odwiedzał Londyn, podpatrując tamtejsze rozwiązania i podkradając nieco uboższym krewnym gwiazdy, Londyn kopiował rozwiązania berlińskie, zapożyczone zresztą czasem z tak odległych estetyk jak japoński teatr kabuki, a wszyscy demokratycznie zżynali z Folies Bergere, rewii paryskiej, która, należy dodać, również powstała jako amalgamat popularnych widowisk rodzimych i angielskiego music-hallu (Bailey, 2014: 137-139). Pod tym względem wcześnie dobiliśmy zatem do standardów światowych, dołączając do uprawianego w pierwszej połowie xx wieku bez większych skrupułów intelektualnego rabunku, który szczęśliwie i o wiele bardziej elegancko możemy dzisiaj nazwać transferem kulturowym i objąć pogłębioną refleksją badawczą[...]pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.rightsUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/*
dc.subjectrewiapl_PL
dc.subjectrewia międzywojennapl_PL
dc.subjectwidowiska kabaretowo-rewiowepl_PL
dc.titleNa antypodach (artystycznego) kabaretu : Specyfika warszawskiej rewii międzywojennej w kontekście globalnych wzorców kulturowych - rekonesanpl_PL
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlepl_PL
dc.relation.journalKultura Popularnapl_PL
dc.identifier.doi10.5604/16448340.1219688-
Pojawia się w kolekcji:Artykuły (W.Hum.)

Pliki tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Mikolajczyk_Na_antypodach_artystycznego_kabaretu.pdf446,42 kBAdobe PDFPrzejrzyj / Otwórz
Pokaż prosty rekord


Uznanie autorstwa na tych samych warunkach 3.0 Polska Creative Commons Creative Commons