DC pole | Wartość | Język |
dc.contributor.author | Mikołajczyk, Jacek | - |
dc.date.accessioned | 2020-10-29T07:06:07Z | - |
dc.date.available | 2020-10-29T07:06:07Z | - |
dc.date.issued | 2016 | - |
dc.identifier.citation | Kultura Popularna, 2016, vol 1, nr 47, s.102-113 | pl_PL |
dc.identifier.issn | 1644-8340 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12128/16717 | - |
dc.description.abstract | „Jedź i kradnij, co możesz” - według Fryderyka Jarosyego do tego sprowadzała się praca nad programem rewiowym nadwiślańskich twórców epoki dwudziestolecia. „Dyrektor artystyczny jedzie do Paryża, odwiedza z miną bogatego Anglika wszystkie music-halle i bucha wszystko, co nie jest przykute łańcuchami albo wmurowane w ściany. Potem wraca do Warszawy i zmienia obiekty kradzione przy pomocy członków swej bandy w taki sposób, że trudno je poznać” (Kałużyński, 2013: 300). Ciekawa strategia, która jednak nie odbiegała zbytnio od zwyczajów panujących w ówczesnym show-businessie. Florenz Ziegfeld, twórca słynnych amerykańskich Ziegfeld Follies, regularnie odwiedzał Londyn, podpatrując tamtejsze rozwiązania i podkradając nieco uboższym krewnym gwiazdy, Londyn kopiował rozwiązania berlińskie, zapożyczone zresztą czasem z tak odległych estetyk jak japoński teatr kabuki, a wszyscy demokratycznie zżynali z Folies Bergere, rewii paryskiej, która, należy dodać, również powstała jako amalgamat popularnych widowisk rodzimych i angielskiego music-hallu (Bailey, 2014: 137-139). Pod tym względem wcześnie dobiliśmy zatem do standardów światowych, dołączając do uprawianego w pierwszej połowie xx wieku bez większych skrupułów intelektualnego rabunku, który szczęśliwie i o wiele bardziej elegancko możemy dzisiaj nazwać transferem kulturowym i objąć pogłębioną refleksją badawczą[...] | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/ | * |
dc.subject | rewia | pl_PL |
dc.subject | rewia międzywojenna | pl_PL |
dc.subject | widowiska kabaretowo-rewiowe | pl_PL |
dc.title | Na antypodach (artystycznego) kabaretu : Specyfika warszawskiej rewii międzywojennej w kontekście globalnych wzorców kulturowych - rekonesan | pl_PL |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | pl_PL |
dc.relation.journal | Kultura Popularna | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.5604/16448340.1219688 | - |
Pojawia się w kolekcji: | Artykuły (W.Hum.)
|