Abstrakt: | We współczesnym globalnym świecie współwystępowanie mediów masowych i odmasowionych wywołuje u jednostki wrażenie nadmiarowości przekazów medialnych z którą sobie ona nie radzi. Jest to pochodna komercjalizacji i uniformizacji treści, które nie ułatwiają w wyborze mediów, jak i oceny informacyjności zawartych
w nich treści. W znacznym stopniu wpływają na to również przekształcenia przestrzeni medialnej i spadku znaczenia mediów regionalnych, tłumaczących sprawy regionu, jak i pozaregionalne z perspektywy regionu i społeczności lokalnych. Przykładem takich przekształceń jest między innymi przestrzeń medialna województwa śląskiego. Procesy komercjalizacji mediów w tej przestrzeni i tzw. konsolidacja prasy, spowodowały, iż występuje w niej jeden dziennik o formule hybrydalnej zajmujący się problematyką regionalną oraz dodatki regionalne dziennika ogólnopolskiego. Brak strukturalnie silnej prasy codziennej regionu osłabia znaczenie dyskursywne publicznych elektronicznych mediów regionalnych. W konsekwencji zmniejszają się możliwości translacyjne
regionu w komunikacji medialnej wewnątrz województwa śląskiego, a także między regionami, jak również w komunikacji międzykulturowej. |