Abstrakt: | Małe i średnie miejscowości są najczęściej postrzegane jako oazy spokoju,
które odpowiadają starszemu pokoleniu. Nie brak w nich jednak aktywnych
jednostek, chcących się kształcić i znaleźć dobrą pracę na miejscu.
W jaki sposób lokalne władze odpowiadają na edukacyjne potrzeby
młodych ludzi? Czy jedynym wyjściem dla nich jest opuszczenie na stałe
swojego miasta lub miasteczka? Od oferty edukacyjnej i od późniejszej
możliwości zatrudnienia zależy to, czy młodych, zdolnych ludzi uda się
„zatrzymać” w małej miejscowości.
W naszym projekcie staraliśmy się odpowiedzieć na różne pytania badawcze
związane z aktywnością i innowacyjnością. W bieżącym rozdziale
zajmuję się problemem edukacji. Przedstawię najpierw ofertę edukacyjną,
którą dysponują badane miejscowości, sposób jej dostosowywania do lokalnego
rynku pracy, a następnie ocenę oferty przez miejscowe elity oraz
ludność.
Następnym problemem, który przedstawię, będzie wykształcenie
miejscowych elit i badanej ludności zamieszkującej wylosowane gospodarstwa
domowe. Poszukam szczegółowych odpowiedzi na następujące
pytania: Jakie strategie edukacyjne realizowało starsze i średnie pokolenie?
Jakie strategie edukacyjne realizuje obecne młode pokolenie? Jakie
strategie edukacyjne dla młodego pokolenia postulowane są przez miejscowe
elity? Jakim dodatkowym kapitałem kulturowym dysponują badane
społeczności?
Na potrzeby tego artykułu sformułowaliśmy następujące hipotezy badawcze:
Hipoteza 1. Badane miejscowości ze względu na swą wielkość dysponują
zróżnicowaną ofertą edukacyjną. Jej zróżnicowanie jest zależne od
zasobów miejscowości, ale również od aktywności miejscowych władz.
Ocena tej oferty zależeć będzie od jej zróżnicowania oraz skali, ale również
od oczekiwań mieszkańców. Hipoteza 2. W badanych miejscowościach w okresie realnego socjalizmu
strategie edukacyjne dostosowane były do miejscowego rynku pracy.
Aktualnie zależą one nie tylko od oferty miejscowego rynku pracy,
ale również od zagranicznego, najczęściej niemieckiego rynku zatrudnienia.
Hipoteza 3. Umieszczenie w miejscowości o średniej wielkości uczelni
wyższej wpływa na aktywność edukacyjną młodego pokolenia.
Hipoteza 4. Tryb i miejsce aktywności edukacyjnej mieszkańców (studia
dzienne, zaoczne, wybrana miejscowość kształcenia) zależne są od
wielkości badanej miejscowości i jej oferty edukacyjnej.
Hipoteza 5. W skład kapitału kulturowego ludności autochtonicznej
będą wchodziły kwalifikacje zdobyte w miejscowych szkołach, ale również
niemiecki paszport i znajomość języka, która pozwala aktywizować
się na zachodnim rynku pracy.
Tak przedstawione pytania badawcze i hipotezy będziemy weryfikować
na podstawie materiału badawczego. |