Abstract: | Biblijna idea stworzenia stanowi centrum antropologii
i całej metafizyki Emmanuela Levinasa. Wie
on, że ta idea jest zupełnie pomijana przez współczesną
filozofię i nie usiłuje na ten temat w ramach
filozofii dyskutować. Natomiast wielokrotnie
podejmuje polemikę z koncepcją stworzenia dominującą
w tradycyjnej teologii chrześcijańskiej.
Swoje pojmowanie człowieka jako stworzenia
wyprowadza, podobnie jak całą metafizykę, z pragnienia,
a nie myśli szukającej zrozumienia, czyli
ontologii; wskazuje, że współczesny sceptycyzm,
czyli postmodernizm, otwiera drogę do lepszego
zobaczenia człowieka jako stworzenia. Pokazuje,
że idea separacji o wiele lepiej koresponduje z ideą
stworzenia, niż mocno obecna w tradycyjnej teologii
idea partycypacji, a człowiek, jako wolność
stworzona, jest z natury ateistyczny. Natomiast
czasowość ludzkiego życia jest relacją z Bogiem.
Te kontrowersyjnie poprowadzone myśli Levinasa
mogą być inspirujące dla współczesnej teologicznej
refleksji nad stworzeniem. Inspirującą i krytyczną
funkcję myśli Levinasa wyraźnie widać
w zestawieniu jej z teologią Jürgena Moltmanna
oraz projektem teologicznym Marca Harrisa. |