http://hdl.handle.net/20.500.12128/19137
Title: | Wprowadzenie |
Authors: | Ogrodzka-Mazur, Ewa Różańska, Aniela |
Keywords: | wprowadzenie do tomu; edukacja międzykulturowa |
Issue Date: | 2020 |
Citation: | "Edukacja Międzykulturowa" Nr 13 (2020), s. 11-17 |
Abstract: | "dekad wpisują się w polski dyskurs społeczny nad zagadnieniami wielokulturowości, poczucia tożsamości (narodowej, obywatelskiej, etnicznej, wyznaniowej, kulturowej) czy relacji między ludźmi różnych narodowości i kultur. Współczesne społeczeństwa poszukują bowiem rozwiązań wielu problemów, które pojawiają się m.in. w związku z gwałtownym rozwojem cywilizacji industrialno-informacyjnej. Charakter i rozmiary tego zjawiska ukazuje wielu badaczy, którzy zwracają uwagę na tzw. paradoksalne uspołecznienie (Sztompka, 2012) – ludzie są zmuszeni do kształtowania własnego życia, nie kontrolując jego uwarunkowań. Wiąże się to z rozpadem społeczeństwa na wiele obszarów działania, które nie wykazują żadnej jedności. Brak poruszania się w jakimś jednolitym obszarze życia zmusza nas z kolei do tego, co określane jest jako biograficzna koordynacja zróżnicowanych logik zachowania (tamże). Co więcej, tradycja i wychowanie rodzinne są zastępowane przez instytucje, media oraz indywidualne wybory." (fragm.) |
URI: | http://hdl.handle.net/20.500.12128/19137 |
ISSN: | 2299-4106 |
Appears in Collections: | Artykuły (WSiNoE) |
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Ogrodzka-Mazur_Wprowadzenie_2020.pdf | 536,26 kB | Adobe PDF | View/Open |
Uznanie autorstwa - użycie niekomercyjne, bez utworów zależnych 3.0 Polska Creative Commons License