Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji:
http://hdl.handle.net/20.500.12128/1967
Tytuł: | Between rationality and emancipation : (De)constructing competency‑based education |
Autor: | Przybylska, Irena |
Słowa kluczowe: | kształcenie kompetencyjne |
Data wydania: | 2015 |
Wydawca: | Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego |
Źródło: | A. Stopińska-Pająk (red.), "Between history and the theory of education : methodology, traditions, quest" (S. 111-130). Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego |
Abstrakt: | Tekst dotyka problemu kompetencji i kompetencyjności kształcenia w kontekście
wybranych filozoficznych, ideologicznych i edukacyjnych dyskursów. Rozważania
o kompetencjach wychodzą z filozoficznego racjonalizmu i psychologicznego intelektualizmu,
czerpiąc z pragmatyzmu, progresywizmu, konstruktywizmu społecznego
i teorii racjonalności J. Habermasa. Część tekstu to próba umieszczenia kategorii kompetencje—
kompetencyjność w orientacji instrumentalnej, humanistycznej i funkcjonalnej
w edukacji, a także ukazania tendencji rozwojowych kształcenia kompetencyjnego
w świetle europejskich programów reformujących systemy oświatowe.
Pojęcie kompetencji ujmowane jako pewna kategoria językowa (eufemizm) niesie
wiele znaczeń. Pojawia się zarówno w retoryce scjentystycznej, merytokratycznej, jak
i humanistycznej. Konsekwentnie rozważania w końcowych częściach tekstu osadzają
się wokół dychotomicznego rozumienia kompetencji: umiejętności—refleksyjności. Intencją
autorki jest zaznaczenie konieczności przesunięcia interpretowania kompetencji
z akontekstualnych i wyłącznie pragmatycznych znaczeń w kierunku szerokich, emancypacyjnych,
wpisujących się w podmiotowy rozwój człowieka. |
URI: | http://hdl.handle.net/20.500.12128/1967 |
ISBN: | 9788322622063 |
Pojawia się w kolekcji: | Książki/rozdziały (WNS)
|