DC pole | Wartość | Język |
dc.contributor.author | Ryba, Janusz | - |
dc.date.accessioned | 2018-04-04T12:25:06Z | - |
dc.date.available | 2018-04-04T12:25:06Z | - |
dc.date.issued | 2015 | - |
dc.identifier.citation | M. Jochemczyk, M. Kokoszka, B. Mytych-Forajter (red.), "Balaghan : mikroświaty i nanohistorie" (S. 19-28). Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 9788380126374 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12128/2008 | - |
dc.description.abstract | Zgromadzony w szkicu materiał, niezbyt obfity, pozwala odpowiedzieć,
w elementarnym zakresie, na pytanie, czym był wachlarz
dla oświeconych. Nie ulega wątpliwości, że pełnił istotną funkcję
w ówczesnej kulturze, zwłaszcza w obyczajowości tych czasów. Stał
się sprzymierzeńcem kobiet w rozwijaniu towarzyskiej, estetycznej,
a nawet ideologicznej aktywności. Zwiększył towarzyską atrakcyjność
femmes, dodając im powabu, uroku, a także wzbogacając możliwości
w sferze uwodzenia. Dzięki zaletom éventail zyskały też salony. Życie
salonowe stało się barwniejsze, towarzysko bardziej wyrafinowane
i niewątpliwie powabniejsze. Zastępy przepysznie ubranych dam, z wachlarzami (arcydziełami
sztuki), zmieniającymi nieustannie kształt i położenie w kobiecych
dłoniach, zdobionych drogocennymi pierścionkami i bransoletkami; ze
specyficznym szelestem, jaki wydawało owo ustawiczne rozkładanie
i składanie éventails — to wszystko tworzyło widowiskowy spektakl,
jeden z wielu składników, decydujących o magicznej i czarownej aurze
oświeceniowych salonów. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego | pl_PL |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ | * |
dc.subject | wachlarz | pl_PL |
dc.subject | Oświecenie | pl_PL |
dc.title | Wachlarz: oświeceniowy "gadżet" | pl_PL |
dc.type | info:eu-repo/semantics/bookPart | pl_PL |
Pojawia się w kolekcji: | Książki/rozdziały (W.Hum.)
|