Skip navigation

Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji: http://hdl.handle.net/20.500.12128/2123
Pełny rekord metadanych
DC poleWartośćJęzyk
dc.contributor.authorDembińska-Pawelec, Joanna-
dc.date.accessioned2018-04-06T06:39:49Z-
dc.date.available2018-04-06T06:39:49Z-
dc.date.issued2010-
dc.identifier.isbn978-83-226-1995-2-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12128/2123-
dc.description.abstractRozprawa podejmuje analizę zjawiska rytmu w poezji polskiej dwudziestego wieku. W sposób szczególny koncentruje uwagę na twórczości Czesława Miłosza, Jarosława Marka Rymkiewicza oraz Stanisława Barańczaka. Celem książki jest ukazanie procesu kształtowania się modernistycznej świadomości rytmu obecnej w poezji do końca ubiegłego wieku. Perspektywa badawcza obejmuje swym zasięgiem twórczość literacką powstającą w czasie, gdy kategoria rytmu, ogniskując artystyczne spory, współtworzyła oblicze nowoczesnej estetyki pisarskiej. Rytm postrzegany jest tu z jednej strony jako kategoria z zakresu filozofii, antropologii i teologii, a zarazem jako immanentny składnik poetyki tekstu. Poetycka forma wiersza analizowana jest w kontekście zagadnień metafizycznych, egzystencjalnych i kulturowych. Pozwala ona na ukazanie świadomości twórczej poety, będącej źródłową podstawą aktu kreacji i wyrazem postawy estetycznej oraz światopoglądowej. Rozpoczynające rozprawę „Wprowadzenie” kreśli historyczny i problemowy pejzaż kształtowanych przez wieki znaczeń i funkcji pojęcia rytmu. Teoria rytmu wywodzona jest z nauk szkoły pitagorejskiej, do których nawiązywał Platon. W odróżnieniu od antycznych poglądów traktujących rytm jako obiektywną własność świata, współczesne ujęcia, P. Serviena, J. Deweya i É. Benveniste’a, podkreślają przede wszystkim subiektywny i psychologiczny aspekt postrzeżeń rytmicznych. Podobnie jak w muzyce, w literaturze nie ma jednoznacznych stanowisk badawczych precyzyjnie definiujących pojęcie rytmu. Rozbieżności wynikają w dużej mierze z odmiennego i różnicującego podejścia badaczy do zjawisk metrum i rytmu, zarówno w obrębie fonetyki eksperymentalnej (E. Sievers, F. Saran, E. W. Scripture), jak i szkoły formalnej (B. Tomaszewski, J. Tynianow) oraz strukturalnej (R. Jakobson). W Polsce rozróżnienie metrum i rytmu (F. Siedlecki) zastąpione zostało badaniem schematów rytmicznych wiersza (M. Dłuska, T. Kuryś, M. R. Mayenowa, Z. Kopczyńska, T. Dobrzyńska i L. Pszczołowska). W badaniach literackich (Cz. Zgorzelski, I. Opacki) podkreślano przede wszystkim semantyczną funkcję rytmu w liryce. Współczesne badania rytmu H. Meschonnika i J. Kristevej, w Polsce A. Dziadka wykraczają w stronę prozodii tekstu ujawniającej porządek nieświadomości i traktują rytm jako szczególną „konfigurację ruchomego”. Inaczej kategoria rytmu postrzegana jest w pracach D. Attridge’a i P. Hobsbauma, dla których rytm jest impulsem energii, zjawiskiem psychologicznym i fizjologicznym, periodyczną aktywnością mowy i ciała. W opiniach pisarzy i badaczy literatury występują spolaryzowane stanowiska w sprawie wartościowania metrum i rytmu w liryce: przymus rytmiczny dokonuje przekształcenia języka i poszerza zakres wyobrażeń (P. Valéry, A. Béguin, M. Jastrun), jest przejawem egocentrycznego zubożenia (M. Bachtin, E. Lévinas). J. Baudrillard w rytmie poetyckim upatruje istotną i rzadką współcześnie właściwość, która umożliwia proces symbolicznej wymiany signifiant. S. Heaney i J. Łukasiewicz podkreślają cenną zdolność liryki do przetwarzania rytmu historii i rytmu osobistego przeżycia w subiektywną postać wiersza. Rozdział pierwszy ukazuje proces kształtowania się problematyki rytmu w okresie modernizmu, w czasie głębokich przemian cywilizacyjnych w Europie. Na nowoczesny sposób pojmowania kategorii rytmu wpływ miały między innymi przemiany w muzyce dopuszczające postać rytmu swobodnego: operowanie techniką „figur rytmicznych” (C. Debussy), wprowadzanie „tempo rubato” (I. Strawiński), tworzenie kompozycji aleatorycznych z polimetryczną postacią rytmu (W. Lutosławski). Kategoria rytmu znalazła się także w kręgu zainteresowania filozofów. Odgrywała ona istotną rolę w poglądach H. Bergsona, który mówił o rytmie kosmicznym, a także w filozofii F. Nietzschego, w jego koncepcji rytmu „pra-jedni”. W literaturze nowoczesne pojęcie rytmu wywodzone jest z artystycznych założeń E. A. Poe, do których nawiązywali symboliści. Koncepcja rytmu wewnętrznego dzieła literackiego, uzyskiwanego drogą kombinatoryki elementów brzmieniowych i rytmicznych języka, rozwijana była w poezji Ch. Baudelaire’a, A. Rimbauda i S. Mallarmé’go. Kontynuację ich dokonań w zakresie rytmu przyniosła twórczość P. Valéry’ego, który dążył do uzyskania rytmu umuzycznionego, oraz T. S. Eliota, postulującego tworzenie formy lirycznej w oparciu o rytm frazy muzycznej. Kształtowaniu się problematyki rytmu w Polsce towarzyszyła dyskusja na temat pochodzenia i funkcji rytmu, tocząca się między poetami Awangardy Krakowskiej a Bolesławem Leśmianem. W awangardowych wystąpieniach programowych poeci „Zwrotnicy” domagali się odrzucenia tradycyjnej, metrycznej formy liryki i nowoczesnego podejścia do kategorii rytmu w postaci rytmu „rozkwitania” (T. Peiper) i rytmu unistycznego (J. Przyboś). B. Leśmian, autor szkicu „Rytm jako światopogląd”, pozostawał wierny melicznej tradycji poezji, w której rytmowi przypisywał źródłowe i transcendentne znaczenie w akcie twórczym. Najważniejsze ugrupowanie poetyckie skupione wokół czasopisma „Skamander”, odwołując się do badaczy literatury, opowiadało się, podobnie jak Leśmian, za wielowiekową tradycją metrycznej formy liryki. Ostatni głos w tej dyskusji przypadł T. Różewiczowi, który po zakończeniu drugiej wojny światowej mówił o niemożności powrotu do dawnych źródeł liryki i ogłaszał kres melicznej tradycji poezji. Twórczość Cz. Miłosza, J. M. Rymkiewicza i S. Barańczaka, postrzegana w kontekście tych spolaryzowanych stanowisk, była poszukiwaniem indywidualnego wyrazu artystycznego, ale i próbą ocalenia związków z tradycją. Rozdział drugi poświęcony jest twórczości Czesława Miłosza. Interpretacje tekstów, skupione na analizie świadomości rytmu, ukazują trzy wymiary, w których ujawnia się obecność rytmu: przejawia swą aktywność w otaczającym świecie, jest elementem poetyki tekstu oraz wnosi perspektywę metafizyczną. W liryce Miłosza zaświadczającej o ulotności i przemijaniu, w której słychać „szum heraklitejskiej rzeki”, wielokrotnie wyrażane jest przeświadczenie o przenikającym całość istnienia rytmie Natury, któremu podlega człowiek w swej egzystencji. Jednocześnie rytm ten odczuwany jest przez człowieka immanentnie w głębi ciała w postaci pulsu krwi. W sztuce poetyckiej Miłosz, zgodnie z formułą Stanisława Balbusa, prowadzi „walkę z wierszem”, w której rytm odgrywa zasadniczą rolę. Staje się on źródłem nieustannego napięcia tworzącego się między rytmiczną inkantacją głosu dajmoniona a deziluzyjną świadomością współczesnego twórcy. Rytm wiersza i rytm wyobraźni ukazany jest także przez Miłosza w uzależnieniu od rytmu ciała i pulsu krwi. Obecne w wierszach symboliczne znaczenie rytmu krwi ukazuje związki jego twórczości z mistycznymi poematami Williama Blake’a i Oskara Miłosza. Odczytywane w tym kontekście utwory Miłosza ujawniają mistyczne źródła jego świadomości rytmu, które wiążą się ponadto z koncepcją apokatastasis. W rozdziale trzecim analiza świadomości rytmu w poezji Jarosława Marka Rymkiewicza ukazuje dynamiczny charakter twórczości tego poety. Jego koncepcja klasycyzmu, odwołująca się do pojęcia tradycji literackiej Eliota i archetypów Junga, nadawała oniryczne znamię tworzonej przez niego poezji. „Rytm wiersza jest rytmem snu” – pisał Rymkiewicz. Interpretacje wierszy tej wczesnej fazy jego pisarstwa ukazują kreację onirycznej świadomości podmiotu mówiącego oraz formotwórczą funkcję rytmu. W kolejnym etapie twórczości lirycznej Rymkiewicz odwołuje się do praktyk idiomu konwencjonalnego. Poezja zostaje oparta na silnych związkach intertekstualnych, gdzie rytm staje się mediatorem relacji międzytekstowych. Interpretacje wierszy odwołujących się do idiomu barokowego i romantycznego ukazują zawsze semantyczny aspekt rytmu. Ostatni jak dotąd etap twórczości Rymkiewicza powołuje oniryczną przestrzeń ogrodu, w której ukazane są najbardziej istotne aspekty egzystencji: przemijanie i śmierć. Życie wszelkich istnień ujęte jest jako danse moriendi toczące się w rytmie walca i ländlera. Analizie poetyckiej formy utworów uwidacznia, jak w rytmie wiersza zapisany zostaje rytm egzystencji. Rozdział czwarty poświęcony jest problematyce rytmu w amerykańskich wierszach Stanisława Barańczaka. Rytm staje się tu zagadnieniem poetyki tekstu, ale, jak ukazują interpretacje utworów, okazuje się także immanentną własnością świata doświadczaną przez człowieka za pomocą rytmu serca i pulsu krwi. Świadomość tego faktu umyka uwadze współczesnego człowieka, który pogrążony jest w chaosie codzienności. Współczesna cywilizacja odbiera poczucie ładu świata i uniemożliwia stan eurytmii. Jedynie utwór poetycki, podobnie jak muzyka, za pomocą rytmu i formy stwarza oraz nadaje postać światu i momentalnie przywraca wrażenie ładu świata.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Śląskiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesPrace Naukowe Uniwersytetu Śląskiego;2825-
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/*
dc.subjectrytm w poezjipl_PL
dc.subjectpoezja polska XX wiekupl_PL
dc.subjectCzesław Miłoszpl_PL
dc.subjectJarosław Marek Rymkiewiczpl_PL
dc.subjectStanisław Barańczakpl_PL
dc.title„Poezja jest sztuką rytmu”. O świadomości rytmu w poezji polskiej XX wieku (Miłosz – Rymkiewicz – Barańczak).pl_PL
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bookpl_PL
dc.description.referencesAbramowska J. : Topos i niektóre miejsca wspólne badań literackich. W: Problemy teorii literatury. Seria 3. Wybór H. Markiewicz. Wrocław 1988. Abrams M. H.: Zwierciadło i lampa. Romantyczna teoria poezji a tradycja krytycznoliteracka. Przeł. M. B. Fedewicz. Gdańsk 2003. Ariès P. : Człowiek i śmierć. Przeł. E. Bąkowska. Warszawa 1992. Attridge D. : Poetic Rhythm. An Introduction. Cambridge 2006. Attridge D. : The Rhythms of English Poetry. Londyn 1982. Attridge D. : Rhythm in English Poetry. „New Literary History” 1990, nr 21. Bachelard G. : Wyobraźnia poetycka. Wybór pism. Tłum. H. Chudak, A. Tatarkiewicz. Warszawa 1975. Bachtin M. : Problemy literatury i estetyki. Przeł. W. Grajewski. Warszawa 1982. Balbus S. : Między stylami. Kraków 1996. Balbus S. : „Pierwszy ruch jest śpiewanie” (O wierszu Miłosza – rozpoznanie wstępne). W: Poznawanie Miłosza. Studia i szkice o twórczości poety. Red. J. Kwiatkowski. Kraków 1985. Balbus S. : Z problemów rytmiki wiersza Zygmunta Krasińskiego. „Pamiętnik Literacki” 1970, z. 4. Balcerzan E. : Wstęp. W: J. Przyboś: Sytuacje liryczne. Wybór poezji. Wyboru dokonali E. Balcerzan, A. Legeżyńska. Wrocław 1989. Baran B. : Metafizyka tragedii. W: F. Nietzsche: Narodziny tragedii albo Grecy i pesymizm. Przeł. B. Baran. Kraków 2001. Barańczak S. : Antologia angielskiej poezji metafizycznej XVII stulecia. Wyboru dokonał, przeł. i wstępem opatrzył S. Barańczak. Warszawa 1991. Barańczak S. : Atlantyda i inne wiersze z lat 1981-1985. Londyn 1986. Barańczak S. : Chirurgiczna precyzja. Elegie i piosenki z lat 1995-1997. Kraków 1998. Barańczak S.: „Jak zaskakujące nas trzęsienie ziemi...”. „Tygodnik Literacki” 1990, nr 3. Barańczak S. : Język poetycki Czesława Miłosza. W: Poznawanie Miłosza. Studia i szkice o twórczości poety. Red. J. Kwiatkowski. Kraków 1985. Barańczak S. : Ocalone w tłumaczeniu. Szkice o warsztacie tłumacza poezji z dołączeniem malej antologii przekładów. Poznań 1992. Barańczak S. : Podróż zimowa. Wiersze do muzyki Franza Schuberta. Poznań 1994. Barańczak S. : Poezja i duch Uogólnienia. Wybór esejów 1970-1995. Kraków 1996. Barańczak S. : Prawdziwy koniec klasycyzmu polskiego. W: Idem: Przed i po. Szkice o poezji krajowej przełomu lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych. Londyn 1988. Barańczak S. : Tablica z Macondo. Osiemnaście prób wytłumaczenia, po co i dlaczego się pisze. Londyn 1990. Barańczak S. : Widokówka z tego świata i inne rymy z lat 1986-1988. Paryż 1988. Barańczak S. : Wstęp: Po obu stronach lustra. W: J. Merrill : Wybór poezji. Wstęp, przekład i opracowanie S. Barańczak. Kraków 2001. S. Barańczak: Zaufać nieufności. Osiem rozmów o sensie poezji 1990-1992. Red. K. Biedrzycki. Kraków 1993. Barthes R.: S / Z. Przeł. M. P. Markowski, M. Gołębiewska. Warszawa 1999. Bartmiński J. : O rytualnej funkcji powtórzenia w folklorze. Przyczynek do poetyki sacrum. W: Sacrum w literaturze. Red. J. Gotfryd, M. Jasińska–Wojtkowska, S. Sawicki. Lublin 1983. Baudrillard J. : Wymiana symboliczna i śmierć. Przeł. S. Królak. Warszawa 2007. Béguin A. : Doświadczenie poetyckie. Przeł. J. Żurowska. W: Szkoła Genewska w krytyce. Antologia. Wybór H. Chudak, Z. Naliwajek, J. Żurowska, M. Żurowski. Warszawa 1998. Bergson H. : Myśl i ruch. Dusza i ciało. Przeł. P. Beylin, K. Błeszyński. Warszawa 1963. Bergson H. : O bezpośrednich danych świadomości. Przeł. K. Bobrowska. W: I. Wojnar: Bergson. Warszawa 1985. Biblia to jest Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu. Nowy przekład z języków hebrajskiego i greckiego opracowany przez Komisję Przekładu Pisma Świętego. Warszawa 1980. Biblia w przekładzie księdza Jakuba Wujka z 1599r. Transkrypcja typu „B” oryginalnego tekstu z XVI wieku. Warszawa 1999. Bloom H. : Lęk przed wpływem. Teoria poezji. Przeł. A. Bielik–Robson, M. Szuster. Kraków 2002. Błoński J. : Bergson a program poetycki Leśmiana. W: Studia o Leśmianie. Red. M. Głowiński, J. Sławiński. Warszawa 1971. Błoński J. : Czym był, czym mógł być klasycyzm. W: Idem: Odmarsz. Kraków 1978. Błoński J. : Miłosz jak świat. Kraków 1998. Bolecki W.: Modernizm w literaturze polskiej XX w.(rekonesans). „Teksty Drugie” 2002 nr 4. Calderon de la Barca P.: Życie jest snem. Imitował J. M. Rymkiewicz. Warszawa 1971. Cavanagh C. : O „Chirurgicznej precyzji” Stanisława Barańczaka. „Zeszyty Literackie” 1999, nr 1. Cichy K.: „Użycza mu słuchu, czasu, cierpienia, wszystkiego, co przewidziała”. Muzyka w twórczości Stanisława Barańczaka. „Pamiętnik Literacki” 2006, z.1. Cieśla–Korytowska M. : Romantyczna poezja mistyczna. Kraków 1989. Cirlot J. E. : Słownik symboli. Przeł. I. Kania. Kraków 2000. Cooper G. B. : Mysterious Music. Rhythm and Free Verse. Stanford 1998. Cureton R. D. : Rhythmic Phrasing in English Verse. London 1992. Cureton R. D. : Temporal Poetics: Rhythmic Process as Truth. “Antioch Review” Winter 2004, Vol. 62. Czesława Miłosza autoportret przekorny. Rozmowy przeprowadził Aleksander Fiut . Kraków 1988. Dąbrowska E. : Przetwarzanie tradycji – czyli jak jest obecny barok w polskiej poezji współczesnej. W: W kręgach baroku i barokowości. Studia. Red. M. Kaczmarek. Opole 1993. Dembiński B. : Teoria idei. Ewolucja myśli Platońskiej. Katowice 2004. Dewey J.: Sztuka jako doświadczenie. Przeł. A. Potocki. Wstęp I. Wojnar. Wrocław 1975. Dłuska M. : Studia i rozprawy. T.1 i 2. Kraków 1970. Donne J. : Sonety święte. W: S. Barańczak: Antologia angielskiej poezji metafizycznej XVII stulecia. Wyboru dokonał, przeł. i wstępem opatrzył S. Barańczak. Warszawa 1991. Dudek J. : Europejskie korzenie poezji Czesława Miłosza. Kraków 1995. Dudek J. : Poezja polska XX wieku wobec tradycji. Kraków 2002. Dürr-Durski J. : Daniel Naborowski. Szkic informacyjny. W: D. Naborowski: Poezje. Oprac. J. Dürr-Durski. Warszawa 1961. Dziadek A. : Rytm i podmiot w liryce Jarosława Iwaszkiewicza i Aleksandra Wata. Katowice 1999. Dziadek A. : Rytm i ciało. Henri Meschonnica krytyka rytmu. W: Szybko i szybciej. Red. M. Bieńczyk, A. Nawarecki, D. Siwicka. Warszawa 1996. Eco U. : Dzieło otwarte. Forma i nieokreśloność w poetykach współczesnych. Tłum. J. Gałuszka. Warszawa 1994. Eco U. : Sztuka i piękno w średniowieczu. Przeł. M. Olszewski, M. Zabłocka. Kraków 1994. Eliade M. : Okultyzm, czary, mody kulturalne. Przeł. I. Kania. Kraków 1992. Eliade M. : Sakrum. Mit. Historia. Wybór esejów. Wyboru dokonał M. Czerwiński. Przeł. A. Tatarkiewicz. Warszawa 1993. Eliot T. S. : Kto to jest klasyk i inne eseje. Przeł. M. Heydel, M. Niemojowska, H. Pręczkowska, M. Żurowski. Kraków 1998. Eliot T. S. : W moim początku jest mój kres. Przeł. i komentarzami opatrzył A. Pomorski. Warszawa 2007. Eliot T. S.: Wybór poezji. Wybór tekstów K. Boczkowski, W. Rulewicz. Wrocław 1990. Eustachiewicz M. : Z recepcji baroku w poezji polskiej po roku 1956. W: Z badań nad polską tradycją literacką. Red. J. Łukasiewicz. Wrocław 1993. Ewangelia według Marka, Apokalipsa. Tłum. C z. Miłosz. Lublin 1989. Fazan K. : Pieśń w Leśmianowskiej syntezie sztuk. Kilka uwag wokół refleksji krytycznych poety. W: Intersemiotyczność. Literatura wobec innych sztuk (i odwrotnie). Studia. Red. S. Balbus, A. Hejmej, J. Niedźwiedź. Kraków 2004. Fiut A.: Dialog. W: Cz. Miłosz: Trzy zimy. Głosy o wierszach. Red. R. Gorczyńska, P. Kłoczowski. Londyn 1987. Fiut A. : Moment wieczny. Poezja Czesława Miłosza. Paryż 1987. Forstner D. OSB: Świat symboliki chrześcijańskiej. Przeł. W. Zakrzewska, P. Pachciarek, R. Turzyński. Warszawa 1990. Friedrich H. : Struktura nowoczesnej liryki. Od połowy XIX do połowy XX wieku. Przeł. E. Feliksiak. Warszawa 1978. Frye N. : Wielki kod. Biblia i literatura. Przeł. A. Fulińska. Bydgoszcz 1998. Fuchs G.: Rewolucja teatru. Scena i budynek teatralny. Przeł. J. Zegalski. „Pamiętnik Teatralny” 1961, z. 1. Gadacz T. : Zagadka zagadki. W: J. M. Rymkiewicz: Przez zwierciadło. Kraków 2003. Gała G.: Proza do cna własna. O „Klechdach polskich”. W: M. Kokoszka, G. Gała: Świat poza płotem. Katowice 2004. Ghyka M. C.: Złota Liczba. Rytuały i rytmy pitagorejskie w rozwoju cywilizacji zachodniej. Listem poprzedził P. Valéry. Posłowie M. Eliade. Przeł. I. Kania. Kraków 2001. Gloger Z.: Encyklopedia staropolska ilustrowana. Wstęp J. Krzyżanowski. Warszawa 1978. Głowiński M. : Zaświat przedstawiony. Szkice o poezji Bolesława Leśmiana. Kraków 1998. Golston M. : Rhythm and Race in Modernist Poetry and Science. New York 2008. Gorczyńska R.: Podróżny świata. Rozmowy z Czesławem Miłoszem. Komentarze. Kraków 1992. Grabowski A.: Wiersz. Forma i sens. Kraków 1999. Grądziel-Wójcik J.: Słowo i pozasłowie Tadeusza Peipera. W: Intersemiotyczność. Literatura wobec innych sztuk (i odwrotnie). Studia. Red. S. Balbus, A. Hejmej, J. Niedźwiedź. Kraków 2004. Gruchała J. S.: Andrzeja Morsztyna gry z czytelnikiem (O pewnym typie wiersza enumeracyjnego). „Teksty Drugie” 1997, nr 4. Halle M., S. J. Keyser: Teoria metru. Przeł. E. Pszczołowska. „Pamiętnik Literacki” 1974, z. 2. Heaney S.: Zawierzyć poezji. Wybór i oprac. S. Barańczak. Kraków 1996. Heidegger M.: Co to jest metafizyka? Tłum. S. Grygiel, W. Stróżewski. „Znak” 1965, nr 1. Heidegger M.: Budować, mieszkać, myśleć. Eseje wybrane. Wybrał, oprac. i wstępem opatrzył K. Michalski. Warszawa 1977. Helikon sarmacki. Wątki i tematy polskiej poezji barokowej. Wybór, wstęp i komentarze A. Vincenz. Wrocław 1989. Heuckelom K. Van: „Patrzeć w promień od ziemi odbity”. Wizualność w poezji Czesława Miłosza. Warszawa 2004. Heydel M.: Obecność T. S. Eliota w literaturze polskiej. Wrocław 2002. Hobsbaum P. : Metre, Rhythm and Verse Form. New York 1996. Hutin S.: Gnostycy. Poznanie przynoszące zbawienie. Tłum. K. Demianiuk. „Literatura na Świecie”1987, nr 12. Jakobson R.: W poszukiwaniu istoty języka. Wybór pism. T. 2. Wybór i red. M. R. Mayenowa. Warszawa 1989. Jamroziak W.: Przymierzanie masek. „Nurt” 1974, nr 12. Janion M. : Gorączka romantyczna. Kraków 2000. Janion M. : Mistyczna hipoteza rzeczywistości. W: Słowacki mistyczny. Propozycje i dyskusje. Sympozjum Warszawa 10-11 grudnia 1979. Red. M. Janion, M. Żmigrodzka. Warszawa 1981. Janion M. : Pleśń i pieśń. O „Moim dziele pośmiertnym” Jarosława Marka Rymkiewicza. „Życie Warszawy” 1995, nr 188. Jastrun M.: Między słowem a milczeniem. Warszawa 1979. Jaworski M.: Rewersy nowoczesności. Klasycyzm i romantyzm w poezji oraz krytyce powojennej. Poznań 2009. Jaworski S.: Tadeusz Peiper jako teoretyk pierwszej Awangardy. W: Z problemów literatury polskiej XX wieku. T. 2. Literatura międzywojenna. Red. A. Brodzka, Z. Żabicki. Warszawa 1965. Jaworski S.: Wstęp. W: T. Peiper: Pisma wybrane. Oprac. S. Jaworski. Wrocław 1979. „Jedną mową przemawiają żywi i umarli...” Z Jarosławem Markiem Rymkiewiczem rozmawia Beata Chmiel. „Przegląd Powszechny” 1985, nr 12. Jonas H.: Religia gnozy. Przeł. M. Klimowicz. Kraków 1994. Kaiser K.: „Gdybym mógł cię opisać...” O śmiertelności języka w „Moim dziele pośmiertnym” Jarosława Marka Rymkiewicza. W: Zamieranie. Interpretacje. Red. G. Olszański, D. Pawelec. Katowice 2007. Kałuża A. : Wola odróżnienia. O modernistycznej poezji Jarosława Marka Rymkiewicza, Julii Hartwig, Witolda Wirpszy i Krystyny Miłobędzkiej. Kraków 2008. Kandziora J.: Ocalony w gmachu wiersza. O poezji Stanisława Barańczaka. Warszawa 2007. Kleiner J.: Słowacki. Lwów. Kłosiński K.: „Wymyka mi się moja ledwo odczuta esencja”. Czesław Miłosz. W: Idem: Poezja żalu. Katowice 2001. Kołakowski L.: Bergson. Kraków 2008. Kołakowski L.: Pascal i epistemologia Goldmanna. W: Idem: Pochwała niekonsekwencji. Pisma rozproszone z lat 1955-1968. T. 1. Oprac. Z. Mentzel. Warszawa 1989. Kołmogorow A. N.: O badaniu metru i jego wariantów rytmicznych. Przeł. J. Faryno. „Pamiętnik Literacki” 1974, z. 2. Komendant T.: Vincenzowe ziarno. „Twórczość” 1992, nr 7/8. Komendant T.: Dom w Milanówku. „Twórczość” 1999, nr 6. Kondratow A.: Czterostopowy jamb N. Zabłockiego i niektóre zagadnienia statystyki wiersza. Przeł. M. R. Mayenowa. W: Poetyka i matematyka. Red. M. R. Mayenowa. Warszawa 1965. Kopczyńska Z.: O wersyfikacji „Walca” Czesława Miłosza. W: Z. Kopczyńska, T. Dobrzyńska, L. Pszczołowska: Znaczenie wyboru formy wiersza. Trzy studia. Warszawa 2007. Kopczyńska Z. : Ośmiozgłoskowiec. W: Sylabizm. Red. Z. Kopczyńska, M. R. Mayenowa. Wrocław 1956. Kowalczykowa A.: Wstęp. W: J. Słowacki: Krąg pism mistycznych. Oprac. A. Kowalczykowa. Wrocław 1997. Kozioł U.: Przelotem. Kraków 2007. Kristeva J.: La Révolution du langage poétique. Paris 1974. Kuryś T.: Rytm. Z dziejów terminu i pojęcia. W: Wiersz. Podstawowe kategorie opisu. Cz. 1. Rytmika. Red. J. Woronczak. Wrocław 1963. Kwiatkowski J.: Magia Miłosza. W: Idem: Notatki o poezji i krytyce. Kraków 1975. Kwiatkowski J.: Remont Pegazów. Szkice i felietony. Warszawa 1969. Kwiatkowski J.: Wirtuoz i moralista. W: Idem: Magia poezji. (O poetach polskich XX wieku). Wybór M. Podraza-Kwiatkowska, A. Łebkowska. Kraków 1995. Lacoue-Labarthe P.: Poezja jako doświadczenie. Przeł. J. Margański. Gdańsk 2004. Lam A.: Z teorii i praktyki awangardyzmu. Warszawa 1976. Legeżyńska A.: Gest pożegnania. Szkice o poetyckiej świadomości elegijno – ironicznej. Poznań 1999. Leśmian B.: Szkice literackie. Oprac. i wstępem poprzedził J. Trznadel. Warszawa 1959. Leśmian B.: Poezje wybrane. Oprac. J. Trznadel. Wrocław 1991. Lévinas E.: Całość i nieskończoność. Esej o zewnętrzności. Przeł. M. Kowalska. Warszawa 1998. Levý J.: W sprawie ścisłych metod analizy wiersza. Tłum. M. R. Mayenowa. W: Poetyka i matematyka. Pod red. M. R. Mayenowej. Warszawa 1965. Ligęza W.: Trwanie dźwięku. Muzyka i muzyczność w poezji Czesława Miłosza. W: Intersemiotyczność. Literatura wobec innych sztuk (i odwrotnie). Studia. Red. S. Balbus, A. Hejmej, J. Niedźwiedź. Kraków 2004. Lurker M.: Przesłanie symboli. W mitach, kulturach i religiach. Przeł. R. Wojnakowski. Kraków 1994. Łapiński Z.: Jak współżyć z socrealizmem. Londyn 1988. Łukasiewicz J.: Rytm, czyli powinność. Szkice o książkach i ludziach po roku 1980. Wrocław 1993. Maciejewski J.: Miłośnik ogrodów. „Odra” 1969. Maciejewski M.: Mickiewiczowskie „czucia wieczności” . W: Liryki lozańskie Adama Mickiewicza. Strona Lemanu. Antologia. Oprac. M. Stala. Kraków 1998. Masłowski M.: Religia Miłosza. „Pamiętnik Literacki” 2007, z. 4. Matuszewski R.: Czesława Miłosza dążenie do formy pojemnej. W: Poznawanie Miłosza. Studia i szkice o twórczości poety. Red. J. Kwiatkowski. Kraków 1985. Mayenowa M. R.: Możliwości i niebezpieczeństwa metod matematycznych w poetyce. W: Poetyka i matematyka. Red. M. R. Mayenowa. Warszawa 1965. Mayenowa M. R. : Podstawowe kategorie opisu wiersza. Stan badań. W: Wiersz. Podstawowe kategorie opisu. Cz. 1. Rytmika. Red. J. Woronczak. Wrocław 1963. Mayenowa M. R.: Wersologia Franciszka Siedleckiego i jej założenia teoretyczne. W: F. Siedlecki: Pisma. Zebrali i oprac. M. R. Mayenowa, S. Żółkiewski. Warszawa 1989. Merrill J.: Wybór poezji. Wstęp, przekład i opracowanie S. Barańczak. Kraków 2001. Merton T.: Poezja i kontemplacja. „Znak” 1959, nr 61/62. Mickiewicz A.: Literatura słowiańska. Wykłady w Collège de France. Kurs Drugi. Rok 1841-1842. Przeł. L. Płoszewski. Warszawa 1955. Mickiewicz A.: Dzieła. T.1. Wiersze. Oprac. W. Borowy, L. Płoszewski. Warszawa 1948. Mickiewicz czyli wszystko. Z Jarosławem Markiem Rymkiewiczem rozmawia Adam Poprawa. Warszawa 1994. Miklaszewski K.: Teoria i praktyka. (Wokół Leśmianowskiej wizji teatru). W: Studia o Leśmianie. Red. M. Głowiński, J. Sławiński. Warszawa 1971. Miłosz Cz.: Abecadło Miłosza. Kraków 1997. Miłosz Cz.: Druga przestrzeń. Kraków 2002. Miłosz Cz.: Księgi biblijne. Przekłady z języka greckiego i hebrajskiego. Kraków 2003. Miłosz Cz.: Legendy nowoczesności. Kraków 1996. Miłosz Cz.: Na brzegu rzeki. Kraków 1994. Miłosz Cz.: O podróżach w czasie. Kraków 2004. Miłosz Cz.: Ogród nauk. Lublin 1986. Miłosz Cz.: Piesek przydrożny. Kraków 1998. Miłosz Cz.: Prywatne obowiązki. Olsztyn 1990. Miłosz Cz.: Rodzinna Europa. Paryż 1983. Miłosz Cz.: Świadectwo poezji. Sześć wykładów o dotkliwościach naszego wieku. Warszawa 1987. Miłosz Cz.: To. Kraków 2000. Miłosz Cz.: Trzy zimy. Głosy o wierszach. Red. R. Gorczyńska, P. Kłoczowski. Londyn 1987. Miłosz Cz.: Widzenia nad Zatoką San Francisco. Kraków 1989. Miłosz Cz.: Wiersze. T. I-III, Kraków 1993. Miłosz Cz.: Wiersze ostatnie, Kraków 2006. Miłosz Cz.: Zaczynając od moich ulic. Warszawa 1987. Miłosz Cz.: Ziemia Ulro. Kraków 2000. Miłosz O.: Storge. Przeł. i wstępem opatrzył Cz. Miłosz. Kraków 1993. Mleczko S.: Serce a heksametr czyli gieneza metryki poetyckiej w związku z estetycznym kształceniem się języków, szczególnie polskiego. Warszawa 1901. Morsztyn J. A.: Wybór poezji. Oprac. W. Weintraub. Wrocław 1998. Naborowski D.: Poezje. Oprac. J. Dürr-Durski. Warszawa 1961. Nawarecki A.: Czarny karnawał. „Uwagi śmierci niechybnej” księdza Baki – poetyka tekstu i paradoksy recepcji. Wrocław 1991. Nietzsche F.: Narodziny tragedii albo Grecy i pesymizm. Przeł. B. Baran. Kraków 2001. Nieukerken A. Van: Ironiczny konceptyzm. Nowoczesna polska poezja metafizyczna w kontekście anglosaskiego modernizmu. Kraków 1998. Nycz R.: Język modernizmu. Prolegomena historycznoliterackie. Wrocław 2002. Nycz R.: Literatura nowoczesna: cztery dyskursy (tezy). „Teksty Drugie” 2002 nr 4. Nycz R.: Literatura jako trop rzeczywistości. Poetyka epifanii w nowoczesnej literaturze polskiej. Kraków 2001. Nycz R.: Sylwy współczesne. Problem konstrukcji tekstu. Wrocław 1984. Nycz R. : Tekstowy świat. Poststrukturalizm a wiedza o literaturze. Warszawa 1993. Nyczek T.: O „Chirurgicznej precyzji” Stanisława Barańczaka. „Zeszyty Literackie” 1999, nr 1. O poezji, muzyce i kotach – rozmowa Pocieja z Rymkiewiczem w Milanówku. „Arcana” 1999 nr 5. Od Chaucera do Larkina. 400 nieśmiertelnych wierszy 125 poetów anglojęzycznych z 8 stuleci. Wybór, przekład i oprac. S. Barańczak. Kraków 1993. Ogrodowczyk A.: Dialog ostatni. „Poezja” 1979, nr 4. Okopień–Sławińska A.: Przedmieście jako inna Piosenka o końcu świata. Przyczynek do opisu sztuki poetyckiej Czesława Miłosza. W: Poznawanie Miłosza 2. Cz.1: 1980-1998. Red. A. Fiut. Kraków 2000, s. 227. Okopień–Sławińska A.: Pomysły do teorii wiersza współczesnego (Na przykładzie poezji Przybosia). W: Styl i kompozycja. Konferencje teoretycznoliterackie w Toruniu i Ustroniu. Red. J. Trzynadlowski. Wrocław 1965. Olejniczak J.: Czesław Miłosz. W: Idem: Powroty w śmierć. Katowice 2009. Opacka–Walasek D.: Chwile i eony. Obrazy czasu w polskiej poezji drugiej połowy XX wieku. Katowice 2005. Opacki I.: Mówione rytmem. O „Zadymce” Juliana Tuwima. W: Idem: Król Duch, Herostrates i codzienność. Szkice. Katowice 1997. Opacki I.: Uroda i żałoba czasu. Romantyzm w liryce Bolesława Leśmiana. W: Idem: Poetyckie dialogi z kontekstem. Szkice o poezji XX wieku. Katowice 1979. Ouaknin M.– A.: Tajemnice kabały. Warszawa 2006. Panas W.: Księga blasku. Traktat o kabale w prozie Brunona Schulza. Lublin 1997. Pascal B.: Myśli. Przeł. T. Żeleński (Boy). Warszawa 1977. Pawelec D.: Od Grudnia do Sierpnia – Stanisław Barańczak jako poeta. W: Idem: Debiuty i powroty. Czytanie w czas przełomu. Katowice 1998. Pawelec D.: Od kołysanki do trenów. Z hermeneutyki form poetyckich. Katowice 2006. Pawelec D.: Poezja Stanisława Barańczaka. Reguły i konteksty. Katowice 1992. Peiper T.: Myśli o poezji. Przedmowa J. Brzękowskiego i J. Kurka. Kraków 1974. Peiper T.: Pisma wybrane. Oprac. S. Jaworski. Wrocław 1979. Piwkowska A.: O „Chirurgicznej precyzji” Stanisława Barańczaka. „Zeszyty Literackie” 1999, nr 1. Platon: Fileb. Przeł. W. Witwicki. Warszawa 1958. Platon: Ion. W: Idem: Hippiasz Mniejszy. Hippiasz Większy. Ion. Przeł. W. Witwicki. Warszawa 1958. Platon: Timajos. Kritias albo Atlantyk. Przeł. P. Siwek. Warszawa 1986. Poeci języka angielskiego. Wybór i oprac. H. Krzeczkowski, J. S. Sito, J. Żuławski. Warszawa 1969. Podraza–Kwiatkowska M.: Gdzie umieścić Leśmiana? Próba lokalizacji historycznoliterackiej. W: Studia o Leśmianie. Red. M. Głowiński, J. Sławiński. Warszawa 1971. Podraza–Kwiatkowska M.: O muzycznej i niemuzycznej koncepcji poezji. W: Muzyka w literaturze. Antologia polskich studiów powojennych. Red. A. Hejmej. Kraków 2002. Podraza-Kwiatkowska M.: Symbolizm i symbolika w poezji Młodej Polski. Kraków 1994. Pomian K.: Bergson – filozofia mitu kosmicznego. W: Filozofia i socjologia XX wieku. T.1. Red. B. Baczko. Warszawa 1962. Poprawa A.: Bach w samochodzie albo próba harmonii. O „Kontrapunkcie” Stanisława Barańczaka. „Warsztaty Polonistyczne” 1993, nr 2. Poprawa A.: Kwestia formy. W: Idem: Formy i afirmacje. Kraków 2003. Poprawa A.: Kultura i egzystencja w poezji Jarosława Marka Rymkiewicza. Wrocław 1999. Poprawa A.: Mijając siebie, odnajdując siebie. „Kresy” 1994, nr 1. Potkański J.: Sens nowoczesnego wiersza. Wersyfikacja Białoszewskiego, Przybosia, Miłosza i Herberta. Warszawa 2004. Poulet G.: Baudelaire. W: Szkoła Genewska w krytyce. Antologia. Red. J. Żurowska, M. Żurowski. Warszawa 1998. Przyboś J.: Linia i gwar. Szkice. Tom 1 i 2. Kraków 1959. Przyboś J.: Rytm i rym. „Linia” 1931 nr 2, s. 53. Przyboś J.: Sytuacje liryczne. Wybór poezji. Wstęp E. Balcerzan. Wyboru dokonali E. Balcerzan, A. Legeżyńska. Wrocław 1989. Przybylski R.: Esencja i egzystencja w kosmicznej biografii Juliusza Słowackiego. W: Słowacki mistyczny. Propozycje i dyskusje. Sympozjum Warszawa 10-11 grudnia 1979. Red. M. Janion, M. Żmigrodzka. Warszawa 1981. Przybylski R.: Posłowie. W: J. M. Rymkiewicz: Zachód słońca w Milanówku. Warszawa 2002. Przybylski R.: Śmierć i metempsychoza w proklamacjach religijnych Juliusza Słowackiego. W: Słowacki mistyczny. Propozycje i dyskusje. Sympozjum Warszawa 10-11 grudnia 1979. Red. M. Janion, M. Żmigrodzka. Warszawa 1981. Przybylski R.: To jest klasycyzm. Warszawa 1978. Pszczołowska L.: Długość wersu a budowa zdania. W: Poetyka i matematyka. Red. M. R. Mayenowa. Warszawa 1965. Pszczołowska L.: Wiersz polski. Zarys historyczny. Wrocław 1997. Pszczołowska L.: Wzorzec rytmiczny. W: Wiersz. Podstawowe kategorie opisu. Cz. 1. Rytmika. Red. J. Woronczak. Wrocław 1963. Rajewska E.: Stanisław Barańczak – poeta i tłumacz. Poznań 2007. Raymon M.: Baudelaire. Przeł. J. Żurowska. W: Szkoła Genewska w krytyce. Antologia. Red. J. Żurowska, M. Żurowski. Warszawa 1998. Raymond M.: Manieryzm. Przeł. M. Żurowski. W: Szkoła Genewska w krytyce. Antologia. Red. J. Żurowska, M. Żurowski. Warszawa 1998. Raymond M.: Rimbaud. W: Szkoła Genewska w krytyce. Antologia. Red. J. Żurowska, M. Żurowski. Warszawa 1998. Rimbaud A.: Wiersze. Sezon w piekle. Iluminacje. Listy. Wybrał i oprac. A. Międzyrzecki. Kraków 1993. Rousset J.: O czytaniu form. W: Szkoła Genewska w krytyce. Antologia. Red. J. Żurowska, M. Żurowski. Warszawa 1998. Rudziński W.: Nauka o rytmie muzycznym. Cz. 1 i 2. Kraków 1987. Rulewicz W.: Wstęp. W: T. S. Eliot: Wybór poezji. Wybór tekstów K. Boczkowski, W. Rulewicz. Wrocław 1990. Rymkiewicz J. M.: Anatomia. Warszawa 1970. Rymkiewicz J. M.: Animula. Łódź 1964. Rymkiewicz J. M.: Co to jest drozd. Warszawa 1973. Rymkiewicz J. M.: Co to jest imitacja? W: Calderon de la Barca: Życie jest snem. Imitował J. M. Rymkiewicz. Warszawa 1971. Rymkiewicz J. M.: Człowiek z głową jastrzębia. Łódź 1960. Rymkiewicz J. M.: Czym jest klasycyzm. Manifesty poetyckie. Warszawa 1967. Rymkiewicz J. M.: Do widzenia gawrony. Warszawa 2004. Rymkiewicz J. M.: Genezis z Ducha. „Poezja” 1966, nr 8. Rymkiewicz J. M.: Juliusz Słowacki pyta o godzinę. Warszawa 1982. Rymkiewicz J. M.: Konwencje. Łódź 1957. Rymkiewicz J. M.: Leśmian. Encyklopedia. Warszawa 2001. Rymkiewicz J. M.: List laureata. „Gazeta Wyborcza” 2003, nr 233. Rymkiewicz J. M.: Metafizyka. Warszawa 1963. Rymkiewicz J. M.: Moje dzieło pośmiertne. Kraków 1993. Rymkiewicz J. M.: Myśli różne o ogrodach. Dzieje jednego toposu. Warszawa 1968. Rymkiewicz J. M.: Poetyckie „ja” tekstów mistycznych. W: Słowacki mistyczny. Propozycje i dyskusje. Sympozjum Warszawa 10-11 grudnia 1979. Red. M. Janion, M. Żmigrodzka. Warszawa 1981. Rymkiewicz J. M.: Przez zwierciadło. Kraków 2003. Rymkiewicz J. M.: Rozmowy polskie w latach 1995-2008. Warszawa 2009. Rymkiewicz J. M.: Słowacki. Encyklopedia. Warszawa 2004. Rymkiewicz J. M.: Thema regium. Warszawa 1978. Rymkiewicz J. M.: Zachód słońca w Milanówku. Warszawa 2002. Rymkiewicz J. M.: Znak niejasny, baśń półżywa. Warszawa 1999. Sadowska W.: Wersyfikacja sylabiczna Skamandrytów. Rozmiary wersowe i ich realizacja rytmiczna. „Pamiętnik Literacki” 1981, z. 3. Sadowski W.: Wiersz wolny jako tekst graficzny. Kraków 2004. Sandauer A.: Praca i sztuka, czyli o rytmie. W: Idem: Teoria i historia. Pisma o sztuce. Kraków 1973. Sarnowska–Temeriusz E.: O „katharsis” – raz jeszcze. „Pamiętnik Literacki” 1980, z. 4. Scholem G.: Kabała i jej symbolika. Przeł. R. Wojnakowski. Kraków 1996. Scholem G.: Mistycyzm żydowski i jego główne kierunki. Przeł. I. Kania. Warszawa 2007. Siedlecki F.: Pisma. Zebrali i oprac. M. R. Mayenowa, S. Żółkiewski. Warszawa 1989. Siwek P.: Przypisy. W: Platon: Timajos. Kritias albo Atlantyk. Przeł. P. Siwek. Warszawa 1986. Sławek T.: Bóg, przyjaźń, myśl. Czytając Blake’a i Miłosza. W: Idem: Żaglowiec, czyli Przeciw swojskości. Katowice 2006. Sławińska I.: Do księdza Ch. W: Cz. Miłosz: Trzy zimy. Głosy o wierszach. Red. R. Gorczyńska, P. Kłoczowski. Londyn 1987. Sławińska I.: Laudatio. „Tygodnik Powszechny” 1981, nr 25. Sławińska I.: Obraz poety i jego gospodarstwo. W: Poznawanie Miłosza. Studia i szkice o twórczości poety. Red. J. Kwiatkowski. Kraków 1985. Sławiński J.: Koncepcja języka poetyckiego Awangardy Krakowskiej. Kraków 1998. Słowacki J.: Genezis z Ducha. Modlitwa. W: Idem: Dzieła wybrane. T. 2. Poematy. Oprac. J. Krzyżanowski. Wrocław 1983. Słowacki J.: Dzieła. T.1. Liryki i inne wiersze. Oprac. J. Krzyżanowski. Wrocław 1949. Słownik języka Adama Mickiewicza. T. 7. Red. K. Górski, S. Hrabec. Wrocław 1971. Słownik terminów literackich. Red. J. Sławiński. Wrocław 1988. Stala M.: Chwile pewności. 20 szkiców o poezji i krytyce, Kraków 1991. Stala M.: Jasność nocy. Wokół jednego wiersza Stanisława Barańczaka. W: Idem: Przeszukiwanie czasu. Przechadzki krytycznoliterackie. Kraków 2004. Stala M.: Między Schubertem a cmentarzem samochodów. Nie tylko o jednym wierszu Stanisława Barańczaka. W: Idem: Druga strona. Notatki o poezji współczesnej. Kraków 1997. Stala M.: Ten żart na śmierć i życie. O „Chirurgicznej precyzji” Stanisława Barańczaka. W: Idem: Przeszukiwanie czasu. Przechadzki krytycznoliterackie. Kraków 2004. Stala M.: Trzy nieskończoności. O poezji Adama Mickiewicza, Bolesława Leśmiana i Czesława Miłosza. Kraków 2001. Stala M.: Waga słów, niewygoda istnienia. Wokół dwóch zdań Stanisława Barańczaka. W: Idem: Przeszukiwanie czasu. Przechadzki krytycznoliterackie. Kraków 2004. Strawiński I.: Poetyka muzyczna. Przeł. S. Jarociński. Kraków 1980. Stróżewski W.: Ontologia. Kraków 2003. Szymik J.: Problem teologicznego wymiaru dzieła literackiego Czesława Miłosza. Katowice 1996. Śliwiński P.: Dlaczego nie mamy dość Różewicza. www.biuroliterackie.pl Śliwiński P.: Ku arcydziełu. W: Poznańskie Studia Polonistyczne. Barańczak – poeta lector. Seria Literacka VI (XXVI). Poznań 1999. Śliwiński P.: Rymkiewicz: antysielanki. W: Idem: Świat na brudno. Szkice o poezji i krytyce. Warszawa 2007. Śniedziewski P.: „Treść, gdy w rytm się stacza”. Leśmian i symbolistyczna fascynacja rytmem. „Pamiętnik Literacki” 2006. Świercz P.: Jedność wielości. Świat, człowiek, państwo w refleksji nurtu orficko-pitagorejskiego. Katowice 2008. Tarlinskaja M.: Rhythm and Syntax in Verse: English Jambic Tetrameter and Dolnik Tetrameter (Nineteenth and Twentieth Centuries). “Poetics Today” Spring 1997, Vol. 18. Tatarkiewicz W.: Dzieje sześciu pojęć. Warszawa 2006. Tatarkiewicz W.: Historia filozofii. T.1. Filozofia starożytna i średniowieczna. Warszawa 1978. św. Teresa od Jezusa: Twierdza wewnętrzna. W: Eadem: Dzieła. T. 2. Przeł. ks. H. P. Kossowski. Kraków 1962. Tischner Ł.: Sekrety manichejskich trucizn. Miłosz wobec zła. Kraków 2001. Trznadel J.: Wstęp. W: B. Leśmian: Szkice literackie. Oprac. J. Trznadel. Warszawa 1959. Trznadel J.: Wstęp. W: B. Leśmian: Poezje wybrane. Oprac. J. Trznadel. Wrocław 1991. Valéry P.: Estetyka słowa. Szkice. Wybór A. Frybesowa. Przeł. D. Eska, A. Frybesowa. Warszawa 1971. Venclova T.: O „Chirurgicznej precyzji” Stanisława Barańczaka. „Zeszyty Literackie” 1999, nr 1. Vovelle M.: Śmierć w cywilizacji Zachodu. Od roku 1300 po współczesność. Przeł. T. Swoboda, M. Ochab, M. Sawiczewska-Lorkowska, D. Senczyszyn. Gdańsk 2004. Wachowski J.: Pocztówka z Macondo – czyli kilka uwag o pamięci i performatywności przekładu. W: Poznańskie Studia Polonistyczne. Barańczak – poeta lector. Seria Literacka VI (XXVI). Poznań 1999. Ward J.: T. S. Eliot w oczach trzech polskich pisarzy. Kraków 2001. Weintraub W.: Wstęp. W: J. A. Morsztyn: Wybór poezji. Oprac. W. Weintraub. Wrocław 1998. West M. L.: Muzyka starożytnej Grecji. Przeł. A. Maciejewska, M. Kaziński. Kraków 2003. Witkowski T.: Religijne inspiracje wierszy Miłosza. W : Inspiracje religijne w literaturze. Red. A. Merdas RSCJ. Warszawa 1983. Wojda D.: Tekst jako anastylos. Przedmiot i ciało w twórczości Jarosława Marka Rymkiewicza. W: Codzienne, przedmiotowe, cielesne. Języki nowej wrażliwości w literaturze polskiej XX wieku. Red. H. Gosk. Izabelin 2002. Wojnar I.: Bergson. Warszawa 1985. Wojtynek K.: Słowa w drodze. Studium porównawcze poezji Charlesa Baudelaire’a i Stephane’a Mallarmégo. Katowice 1990. Woronczak J.: Rytmika akcentowa sylabowca. W: Poetyka i matematyka. Red. M. R. Mayenowa. Warszawa 1965. Woźniak–Łabieniec M.: Klasyk i metafizyka. O poezji Jarosława Marka Rymkiewicza. Kraków 2002. Wójcik T.: Rytm w światopoglądzie Bolesława Leśmiana. „Przegląd Humanistyczny” 1995, nr 1. Wyka K.: Ogrody lunatyczne i ogrody pasterskie. W: Poznawanie Miłosza. Studia i szkice o twórczości poety. Red. J. Kwiatkowski. Kraków 1985. Wyka K.: Rzecz wyobraźni. Kraków 1997. Yeats W. B.: Odjazd do Bizancjum. W: Idem: Odjazd do Bizancjum. Wieża. Przekład i wstęp Cz. Miłosz. Kraków 2004. Zajas K.: Miłosz i filozofia. Kraków 1997. Zaleski M.: Poezja jako wstawiennictwo. „Res Publica” 1988, nr 5. Zaleski M.: Zamiast. O twórczości Czesława Miłosza. Kraków 2005. Zawodziński K.W.: Pegaz to nie samochód bezkołowy. W: Idem: Pegaz to nie samochód bezkołowy. Szkice krytyczne. Wstęp, posłowie, wybór i oprac. A. Z. Makowiecki. Warszawa 1989. Zegalski J.: Georg Fuchs i jego reforma teatru. „Pamiętnik Teatralny” 1961, z 1. Zgorzelski Cz.: Elementy „muzyczności” w poezji lirycznej. W: Problemy teorii literatury. Seria 3. Prace z lat 1975- 1984. Wybór H. Markiewicz. Wrocław 1988. Zgorzelski Cz.: Duma poprzedniczka ballady. Toruń 1949. Żurowski M.: Między renesansem a awangardą. O literaturze europejskiej z perspektywy komparatysty. Warszawa 2007.pl_PL
Pojawia się w kolekcji:Książki/rozdziały (W.Hum.)

Pliki tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Dembinska_Pawelec_Poezja_jest_sztuka_rytmu.pdf6,3 MBAdobe PDFPrzejrzyj / Otwórz
Pokaż prosty rekord


Uznanie autorstwa - użycie niekomercyjne, bez utworów zależnych 3.0 Polska Creative Commons Creative Commons