Skip navigation

Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji: http://hdl.handle.net/20.500.12128/21935
Tytuł: Aesthetic education of a child in the field of visual arts : historical contexts towards the present day
Autor: Boguszewska, Anna
Szuścik, Urszula
Słowa kluczowe: aesthetic education; wychowanie estetyczne; art education; edukacja plastyczna; early school education; edukacja wczesnoszkolna; children’s creativity; twórczość dziecka
Data wydania: 2021
Źródło: "Prima Educatione" Vol. 5 (2021), s. 11-23
Abstrakt: The issue of aesthetic education, including that of a child, has a long tradition in Polish and foreign research and pedagogical concepts. The article presents the value and purposefulness of aesthetic education and education through art. Education through art has its transfer to other spheres of human life, which is often forgotten. This leads to the omission of art in education. Particular attention was paid to art education, in other words, art or, more broadly, visual education in contemporary pedagogy. Socio-cultural conditions shape social awareness in terms of the place of art, the development of pupils’ creativity in kindergarten, at school and outside. Significant magazines related to this subject were cited, which were published in Poland in the interwar period, and they are currently lacking. The content of the article systematizes the scientific view on art education embedded in the Polish tradition and its contemporary proposals. This allows the reader and those interested in these issues to see the value of tradition and contemporary concepts in art education. It provides an inspiration for new research and teaching practice. Problematyka kształcenia estetycznego, w tym dziecka, ma długą tradycję w polskich i zagranicznych badaniach oraz w koncepcjach pedagogicznych. W artykule przedstawiono wartość i celowość wychowania estetycznego i edukacji przez sztukę. Wychowanie przez sztukę ma swoje przeniesienie na inne sfery życia człowieka, o czym często się zapomina. Prowadzi to do pomijania sztuki w edukacji. Szczególnie uwagę zwrócono na wychowanie plastyczne, inaczej plastykę czy – szerzej – edukację wizualną we współczesnej pedagogice. Warunki społeczno-kulturowe kształtują świadomość społeczną w zakresie miejsca sztuki, rozwoju twórczości wychowanków w przedszkolu, w szkole i poza nią. Przywołano znaczące czasopisma związane z tą tematyką, które wydawane były w Polsce w okresie międzywojennym, a współcześnie ich brak. Autorki opracowania systematyzują ogląd naukowy na temat edukacji plastycznej osadzony w tradycji polskiej oraz w jej współczesnych propozycjach. Pozwala to czytelnikowi i osobom zainteresowanym tą problematyką dostrzec wartość tradycji i współczesnych koncepcji w edukacji plastycznej. Stanowi to inspirację dla nowych badań oraz praktyki pedagogicznej.
URI: http://hdl.handle.net/20.500.12128/21935
DOI: 10.17951/pe/2021.5.11-23
ISSN: 2544-2317
2657-3229
Pojawia się w kolekcji:Artykuły (WSiNoE)

Pliki tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Szuscik_Aesthetic_education_of_a_child_in_the_field_of_visual_arts.pdf364,31 kBAdobe PDFPrzejrzyj / Otwórz
Pokaż pełny rekord


Uznanie Autorstwa 3.0 Polska Creative Commons Creative Commons