Abstract: | Cieszyńska seria „Pedagogika Społeczna” wyraźnie eksponuje powiązania
pedagogiki społecznej z wiedzą gromadzoną na gruncie pedagogiki porównawczej,
specjalnej, psychologii, socjologii, antropologii, polityki społecznej
i innych nauk. Podejmuje próbę integracji subdyscyplin pedagogicznych
i różnych dziedzin nauki w celu zbudowania więzi terminologicznych. Płaszczyznami integracji są m.in. kategorie: wychowania, tożsamości, aktywności,
wsparcia, środowiska, ogniskujące rzeczywiste wyzwania stojące przed edukacją
w jej różnych postaciach we współczesnym społeczeństwie. Seria oddaje
szerokie zainteresowanie człowiekiem w różnych fazach jego życia (od dzieciństwa
po starość) i środowiskiem jego życia, wykracza poza typowe pola
rozważań nauk pedagogicznych. Bardzo mocno akcentuje rolę rodziny, szkoły,
środowiska lokalnego i określonych praktyk społecznych w optymalizacji
szans rozwoju człowieka, w aktywizacji jednostek, grup i zbiorowości. Opracowania
zawarte w serii prezentują różne perspektywy, m.in. filozoficzną, aksjologiczną,
psychologiczną, socjologiczną, kulturową, pokazują uwarunkowania
współczesnych procesów socjalizacji, wychowania i kształcenia. |