Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji:
http://hdl.handle.net/20.500.12128/23333
Tytuł: | Doświadczenia z okresu dzieciństwa i ich znaczenie w dorosłości - przyczynek do badań nauczycieli przedszkoli i szkół z polskim językiem nauczania na Zaolziu w Republice Czeskiej |
Autor: | Szczurek-Boruta, Alina |
Słowa kluczowe: | doświadczenia z okresu dzieciństwa; nauczyciele; rozwój zawodowy; przedszkola i szkoły z polskim językiem nauczania na Zaolziu; Republika Czeska |
Data wydania: | 2022 |
Źródło: | "Edukacja Międzykulturowa" Nr 1 (2022), s. 101-118 |
Abstrakt: | Artykuł prezentuje wyniki badań ilościowych i jakościowych przeprowadzonych wśród nauczycieli pracujących w przedszkolach i szkołach z polskim językiem nauczania zlokalizowanych na terenie tzw. Zaolzia – w Republice Czeskiej. Doświadczenia nauczycieli poddaje analizie z perspektywy konstruktywistycznej wizji dziecka obecnej w pedagogice oraz koncepcji strukturacji i restrukturacji doświadczenia Marii Tyszkowej (zaliczanej do nurtu konstruktywistycznego). Podjęte rozważania i wyniki przeprowadzonych badań pozwalają poznać znaczenie doświadczeń z dzieciństwa dla rozwoju zawodowego początkujących nauczycieli. Mogą przyczynić się do rozwoju świadomości i odpowiedzialności nauczycieli za dostarczanie doświadczeń dzieciom i młodzieży. Doświadczenia te będą miały istotne znaczenie w późniejszym życiu dzieci i młodzieży. |
URI: | http://hdl.handle.net/20.500.12128/23333 |
DOI: | 10.15804/em.2022.01.07 |
ISSN: | 2299-4106 |
Pojawia się w kolekcji: | Artykuły (WSiNoE)
|
Uznanie autorstwa - użycie niekomercyjne, bez utworów zależnych 3.0 Polska Creative Commons