Skip navigation

Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji: http://hdl.handle.net/20.500.12128/23531
Tytuł: "Nocni włóczędzy”, czyli "miejskość jako styl życia”. Malarstwo Edwarda Hoppera a koncepcja Louisa Wirtha
Autor: Lewicka, Barbara
Słowa kluczowe: sociology of art; sociology of culture; American art; sociology of the city; urban studies; Chicago School
Data wydania: 2018
Źródło: Kultura i Społeczeństwo, T. 62, nr 3 (2018), s. 169-190
Abstrakt: The author juxtaposes the ideas contained in the classic essay “Urbanism as a Way of Life” (1938) by the Chicago sociologist Louis Wirth with the Americanism of the New York painter Edward Hopper (active approximately 1900–1967). She seeks parallels between the sociological description of urban conditions and the paintings of an artist who was called the illustrator of the American lifestyle. At the beginning, she discusses American spatial philosophy and the premises of urban researchers connected with the Chicago School. Then she compares a portion of Wirth’s essay and Hopper’s work in terms of their portrayal of the metropolitan lifestyle. She describes the sociologist’s and artist’s pessimistic visions of urbanism, in which urbanization produces the depersonalization of interpersonal relations, isolation, anomie, and the consequent loneliness of individuals.
URI: http://hdl.handle.net/20.500.12128/23531
DOI: 10.35757/KiS.2018.62.3.9
ISSN: 0023-5172
2300-195X
Pojawia się w kolekcji:Artykuły (WNS)

Pliki tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Lewicka_Nocni_wloczedzy.pdf802,98 kBAdobe PDFPrzejrzyj / Otwórz
Pokaż pełny rekord


Uznanie autorstwa - użycie niekomercyjne, na tych samych warunkach 3.0 Polska Creative Commons Creative Commons