Title: | Mediatyzacja religii. Analiza pojęcia |
Authors: | Guzek, Damian |
Keywords: | mediatyzacja religii; pojęcie mediatyzacji; media; religia |
Issue Date: | 2015 |
Publisher: | Wydawnictwo Politechniki Śląskiej |
Citation: | Ewa Borkowska, Agata Pogorzelska-Kliks, Beata Wojewoda (red.), "Przestrzenie komunikacji: Technologia, język, kultura" (S. 69–78). Gliwice: Wydawnictwo Politechniki Śląskiej |
Abstract: | Religia należy do problematycznych sfer życia społeczeństw postindustrialnych. Jak
postulują niektórzy z komentatorów współczesności, utraciła ona status religio, czyli spoiwa,
które łączyło zbiorowości2, gwarantując wspólne minimum wartości. Sam przedmiot religii
poddaje się krytyce religii jako sfery sprzecznej z osiągnięciami nauk empirycznych3. Mimo
to pozycja religii - dokładniej konkretnych religii - pozostaje niezachwiana. Wśród wielu
propozycji, które funkcjonują na rynku idei, te przedkładane przez religie nadal zyskują
największą rzeszę odbiorców4. Wiele spośród religii w pełni uczestniczy również
w środowisku sieciowym, kooperuje z cyfrowymi formami komunikacji zapośredniczonej.
Obecny charakter powiązań religii i mediów masowych różni się jednak od form przeszłych
postępującą mediatyzacją. |
URI: | http://hdl.handle.net/20.500.12128/2403 |
ISBN: | 978-83-7880-202-0 |
Appears in Collections: | Książki/rozdziały (WNS)
|