Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji:
http://hdl.handle.net/20.500.12128/2605
Tytuł: | Rupaki dorastają..., czyli o relacjach między dziecięcymi lekturami a interpretacją poezji współczesnej w kontekście kształcenia literackiego w liceum |
Autor: | Dutka, Elżbieta |
Słowa kluczowe: | lektury dziecięce; poezja wspóczensa; interpretacja; kształcenie literackie |
Data wydania: | 2014 |
Wydawca: | Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego |
Źródło: | D. Krzyżyk, B. Niesporek-Szamburska (red.), "Językowe, literackie i kulturowe ścieżki edukacji polonistycznej (tradycja i współczesność) : księga jubileuszowa dedykowana Profesor Helenie Synowiec w czterdziestolecie pracy naukowej i dydaktycznej" (S. 143-155). Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego |
Abstrakt: | Na temat znaczenia pierwszych doświadczeń czytelniczych napisano
już bardzo dużo. Wpływ dziecięcych lektur na późniejsze kształcenie
kompetencji czytelniczych, rozwój osobowości, na wyostrzenie
wrażliwości czy pobudzanie kreatywności uczniów jest oczywisty,
potwierdzony w niezliczonych pracach pedagogicznych, psychologicznych
czy literaturoznawczych. Zazwyczaj jednak czytelnicy wraz
z wiekiem oddalają się od swoich ulubionych dziecinnych książeczek,
które w większości są zapominane, wypierane przez kolejne lektury.
Czasami wybrane pozycje stają się częścią indywidualnego mitu dzieciństwa,
należą do czasów, które bezpowrotnie minęły i do których
powraca się z nostalgią, wspominając np. publikacje z serii Poczytaj
Mi, Mamo. Echa pierwszych lektur pobrzmiewają w wypowiedziach
pisarzy, udzielających odpowiedzi na różne ankiety dotyczące pisarskich
początków, wczesnych fascynacji lekturowych itp.. |
URI: | http://hdl.handle.net/20.500.12128/2605 |
ISBN: | 9788380122680 |
Pojawia się w kolekcji: | Książki/rozdziały (W.Hum.)
|