Abstrakt: | Gatunkiem funkcjonującym w Internecie, któremu poświęca
swój czas także wielu uczniów, są blogi. W Słowniku terminologii medialnej
czytamy, że blog to „diariusz sieciowy, dziennik (pamiętnik)
prowadzony w Internecie, rodzaj osobistej strony www, na której autor umieszcza zapiski swoich bieżących przeżyć i przemyśleń
oraz różne, jego zdaniem interesujące informacje”. Każdy blog
zawiera tekst napisany przez użytkownika Internetu, a także inne
autorskie komponenty, jak: tytuł informujący o zawartości, określenie
kategorii i blogroll, czyli linki, które poleca autor (lub linki do
najnowszych notek). Forma ta dopuszcza też umieszczanie komentarzy
oraz informacji o twórcy. Według opinii badaczy internetowej
komunikacji, blogi mogą być traktowane jako mutacja gatunków
pozainternetowych, takich jak dzienniki czy pamiętniki, choć różnice
— między innymi możliwość komunikowania z otoczeniem — są
widoczne. Co istotne, blogi są tekstami tworzonymi aktywnie przy
współudziale innych użytkowników sieci. Młody człowiek bowiem
jako ich odbiorca nie chce być tylko biernym konsumentem treści,
ale ma wolę ich współtworzenia, dzielenia się z innymi wiedzą
czy doświadczeniem. Twórca w sam proces pisania wkłada sporo
starań, by jak najlepiej dotrzeć do czytelnika i być zrozumianym.
Czy dzięki temu wzrastają jego świadomość tekstu i kompetencje
na poziomie metatekstowym? |