Abstract: | Po roku 1968 zarówno w powieściach dla dorosłych, jak i dla młodzieży można
dostrzec nieco inne od dotychczasowych ujęcia pewnych problemów. Przede
wszystkim literackie kreacje nie zawsze są zgodne z propagowanymi wzorcami
kultury. Jeśli jednak idzie o młodzieżowego odbiorcę, to nadal poszukuje się sposobów
docierania do młodych i zaspokajania ich potrzeb. W powieściach dla takich
adresatów podejmowane tematy wiążą się ze środowiskiem rodzinnym,
szkolnym, organizacjami młodzieżowymi, dotyczą przyjaźni, miłości oraz w ogóle
życia ludzkiego. Podobnie jest z powieścią dla dziewcząt. Burzliwe dyskusje,
które wokół niej się toczyły nieco już przycichły. Autorzy podjęli wyzwanie
różnorodności tematycznej związanej z czasem adolescencji i przejmowaniem ról
życia dorosłego. Obecność tego typu utworów na rynku wydawniczym nie budziła
większych zastrzeżeń, chociaż nadal ich autorom zarzucano brak ambicji artystycznych. Zarzuty te nie zmieniały jednak jej statusu czytelniczego. Halina
Skrobiszewska ich powstawanie uzasadniała potrzebami rozwojowymi dziewcząt.
Przypominała, że dorastający mają prawo do lektury, która wskaże im świat
wartości, pozwoli uporać się z dziecięcym egocentryzmem, i pomoże wybrać drogę
życiową. Podobny stosunek do powieści dla dziewcząt prezentuje Joanna Papuzińska
w szkicu Ścieżka mokra od łez. |