Skip navigation

Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji: http://hdl.handle.net/20.500.12128/2910
Tytuł: „Interpretacja rozumiejąca” wedle propozycji semiotyków muzyki
Autor: Mika, Bogumiła
Słowa kluczowe: interpretacja; semiotyka; rozumienie muzyki; kompozycja narracyjna; Guerino Mazzola; Eero Tarasti
Data wydania: 2013
Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego
Źródło: J. Uchyła-Zroski (red.), “Wartości w muzyce : interpretacja w muzyce jako proces twórczy. T. 5.” (s. 24-33). Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego
Nr Serii/Raportu: Wartości w Muzyce;T. 5
Abstrakt: Contemporary world is treated as communication world. Music is understood there as a kind of “message” for which the four stages like conception, realization, perception and reception of a work are extremely important. The very stages are tightly connected with social roles played by the author, performer, listener and critic. Such a traditional model of communication through music tends to undergo various specifications and modifications, depending on preferences an interpreter, musicologist or culture theoretician has. It also constitutes a specific area of interest in the case of music semioticians. The very text concentrates on “an understanding interpretation” within the semiotics of music. It begins from presenting a peculiar “topography of music” pictured by Guerino Mazzola, and recalling the model of a narrative composition by Eero Tarasti to pay the biggest attention to his theses of “music comprehension”. Fourteen theses were discussed in Trasti’s book Signs of Music and the fact that they were taken into account constitutes a starting point for any truly valuable music interpretation.
URI: http://hdl.handle.net/20.500.12128/2910
ISBN: 9788322622254
Pojawia się w kolekcji:Książki/rozdziały (WSiNoE)

Pliki tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Mika_Interpretacja_rozumiejaca_wedle_propozycji_semiotykow_muzyki.pdf285,02 kBAdobe PDFPrzejrzyj / Otwórz
Pokaż pełny rekord


Uznanie autorstwa - użycie niekomercyjne, bez utworów zależnych 3.0 Polska Creative Commons Creative Commons