Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji:
http://hdl.handle.net/20.500.12128/3075
Tytuł: | Biblioteka szkolna ośrodkiem edukacji : od "Przysposobienia czytelniczego i informacyjnego" do "Edukacji czytelniczej i medialnej" |
Autor: | Langer, Hanna |
Słowa kluczowe: | biblioteka szkolna; przysposobienie czytelnicze i informacyjne; rola nauczyciela bibliotekarza |
Data wydania: | 2009 |
Wydawca: | Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego |
Źródło: | K. Heska-Kwaśniewicz (red.), "Literatura dla dzieci i młodzieży (po roku 1980). T. 2" (S. 177-188). Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego |
Abstrakt: | Przekształcenie bibliotek szkolnych z placówek gromadzących tradycyjne
zbiory biblioteczne na wielofunkcyjne i interdyscyplinarne ośrodki kształcenia
uczniów rozpoczęto w drugiej połowie XX wieku. Ówczesne zmiany w międzynarodowym
bibliotekarstwie szkolnym zapoczątkowały zapisy w amerykańskim dokumencie
standaryzacyjnym z 1969 roku1, w którym zwrócono uwagę na konieczność
tworzenia media center jako interdyscyplinarnych ośrodków dysponujących
wszystkimi typami dokumentów niezbędnych do realizacji programu dydaktyczno‑wychowawczego
szkoły. Międzynarodowe zalecenia uwzględniono w polskim bibliotekarstwie szkolnym.
Zwrócono uwagę na konieczność przygotowania uczniów szkół średnich
(ogólnokształcących i zawodowych) do korzystania z informacji naukowej, technicznej
i ekonomicznej (inte). Jednak postulat włączenia jej problematyki — np.
różne rodzaje źródeł informacji naukowej, jej wyszukiwanie, rodzaje wydawnictw
bibliograficznych, sporządzanie zestawień bibliograficznych — do programu nauczania
języka polskiego, jako przedmiotu wiodącego w nauczaniu metod i form
pracy z książką, nie w pełni został zrealizowany. |
URI: | http://hdl.handle.net/20.500.12128/3075 |
ISBN: | 9788322618158 |
Pojawia się w kolekcji: | Książki/rozdziały (W.Hum.)
|