DC pole | Wartość | Język |
dc.contributor.author | Ślęzak, Piotr | - |
dc.date.accessioned | 2018-04-23T12:38:04Z | - |
dc.date.available | 2018-04-23T12:38:04Z | - |
dc.date.issued | 2009 | - |
dc.identifier.citation | Problemy Prawa Prywatnego Międzynarodowego, T. 5 (2009), s. 115-129 | pl_PL |
dc.identifier.issn | 1896-7604 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12128/3082 | - |
dc.description.abstract | Telewizja jest działem telekomunikacji zajmującym się zinstytucjonalizowanym
przesyłaniem na odległość ruchomych obrazów wraz
z dźwiękiem. Nadawane obrazy i dźwięki mogą być utworami audiowizualnymi
w rozumieniu prawa autorskiego. Środowiskiem naturalnym,
w którym korzystano z utworów audiowizualnych, było kino. Sytuacja
zmieniła się, gdy w latach pięćdziesiątych XX w. do powszechnego zastosowania
weszła telewizja. W rozwiniętych krajach była ona pierwszą
techniką, która w istotny sposób przyczyniła się do zwiększenia kręgu
odbiorców utworów audiowizualnych. Widzowie uzyskali możliwość wygodnego
zaznajomienia się z twórczością filmową, bez konieczności wychodzenia
z domu.
We współczesnym prawie autorskim nie budzi wątpliwości, że nadania
telewizyjne utworów audiowizualnych są objęte „monopolem autorskim”.
Prawo nadania jest elementem „monopolu” w sensie pozytywnym
i negatywnym. W efekcie podmioty autorsko uprawnione mogą zgodzić
się na nadanie utworu audiowizualnego albo go zabronić. Uprawnienia
o charakterze zakazowym nie dotyczą tylko takich zachowań nadawców telewizyjnych, które mieszczą się w ramach instytucji dozwolonego użytku
publicznego.
Stacja telewizyjna, chcąc nadać utwór audiowizualny, musi najpierw
uzyskać zezwolenie podmiotów autorsko uprawnionych. Konieczność
taka nie pojawi się jedynie w sytuacji, gdy podmiotem uprawnionym jest
sama stacja telewizyjna.
Działalność nadawcza stacji telewizyjnych podlega normom prawa autorskiego.
Zgodnie z nimi, nadanie utworu audiowizualnego może mieć
miejsce w ramach: 1) nadania bezprzewodowego naziemnego, 2) nadania
bezprzewodowego satelitarnego, 3) nadania przewodowego, 4) reemisji.
Obowiązujące normy prawne omówimy na przykładzie prawa wspólnotowego.
Normy prawa niemieckiego i polskiego posłużą za przykład możliwych
rozwiązań prawnych dostosowujących prawo kraju członkowskiego
do prawa wspólnotowego. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ | * |
dc.subject | utwór audiowizualny | pl_PL |
dc.subject | Nadanie telewizyjne | pl_PL |
dc.subject | prawo autorskie | pl_PL |
dc.title | Nadanie telewizyjne utworu audiowizualnego we wspólnotowym, niemieckim i polskim prawie autorskim | pl_PL |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | pl_PL |
Pojawia się w kolekcji: | Artykuły (WPiA)
|