Abstract: | Rozdział stanowi wprowadzenie do głównego tematu książki, którym są podejmowane w różnych formach przez nauczyciela praktyka tzw. badania w działaniu (ang. action research). Zaprezentowane zostały podstawowe założenia badania w działaniu, czyli dokonywanej przez nauczyciela w jego własnej klasie ewaluacji, mającej na celu usprawnienie procesów nauczania i uczenia się języka obcego. Autorka skupia swoją uwagę na poszczególnych etapach badania, a także trudnościach, jakie napotkać może podejmujący je nauczyciel, oraz sugestiach dotyczących rozwiązywania pojawiających się problemów. Podkreślona została rola, jaką badanie w działaniu odgrywa w nauczaniu refleksyjnym, a tym samym w rozwoju zawodowym nauczyciela. Jest ono szczególnie istotne na początkowym etapie drogi zawodowej, a więc jeszcze w czasie trwania studiów, oraz podczas pierwszych doświadczeń dydaktycznych. W okresie tym kształtują się motywacje i postawy przyszłych nauczycieli. Prowadzenie badań na tym etapie rozwoju tworzy podstawy ciekawości badawczej oraz otwartości na innowacje w nauczaniu, jednocześnie pogłębiając wiedzę dydaktyka dotyczącą procesów zachodzących w klasie. |