DC pole | Wartość | Język |
dc.contributor.author | Siemieniak, Henryk | - |
dc.date.accessioned | 2018-05-14T07:25:18Z | - |
dc.date.available | 2018-05-14T07:25:18Z | - |
dc.date.issued | 2010 | - |
dc.identifier.citation | E. Syrek, (red.), "Czas społeczny akademickiego uczestnictwa w rozwoju i doskonaleniu civil society : księga jubileuszowa dedykowana profesorowi Andrzejowi Radziewiczowi-Winnickiemu w 65. rocznicę urodzin" (S. 374-383). Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 9788322619674 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12128/3534 | - |
dc.description.abstract | Każde demokratyczne państwo jest gwarantem dla żyjących w nim
ludzi. Gwarancje te dotyczą bezpieczeństwa zarówno wewnętrznego, jak
i zewnętrznego. Gwarancje wewnętrzne odnoszą się do kierowania rozwojem
w wielu dziedzinach życia gospodarczego, kulturalno‑oświatowego,
politycznego, finansowego, naukowego. Ma to bezpośredni związek z zabezpieczeniem
miejsc pracy, emerytur, stypendiów, poziomem wyżywienia,
służby zdrowia itp.
Bezpieczeństwo zewnętrzne społeczeństwa demokratycznego gwarantowane
poziomem dyplomatycznych stosunków międzynarodowych,
szczególnie z najbliższymi sąsiadami, jest warunkiem niezbędnym pokoju
międzynarodowego oraz stabilizacji wewnętrznej. Międzynarodowe
powiązania w sferze polityki, gospodarki i finansów są dla poszczególnych
społeczeństw miarą umiejętnej ich współpracy, a także stanowią o dynamice
ich rozwoju.
Zagrożenia, jakie powstają w wewnętrznych procesach społecznych,
mają również odniesienie do relacji zewnętrznych, które intensyfikują się
w systemie światowej globalizacji. Zagrożenia te implikują ryzyko dla społeczeństwa
oraz jednostki. Przykładem może być wywołany w „kasynie”
na Wall Street, aktualny kryzys finansowy, który obejmuje swym zasięgiem
prawie cały świat. Tylko dzięki szybkiej międzynarodowej współpracy udało
się system bankowo‑finansowy
tymczasowo uchronić od katastrofy. Obecny
kryzys finansowy porównuje się do kryzysu sprzed osiemdziesięciu lat.
Skutki tamtego załamania się rynków finansowych są dokładnie znane.
Pedagogika społeczna jest nauką zajmującą się problemami społecznymi
i budującą teorie wyjaśniające wiele kwestii społecznych. Napotyka ona wiele barier w bezpośrednim przełożeniu wyników badań teoriopoznawczych
i empirycznych na praktykę społeczną. Od poziomu wykształcenia i zaangażowania
w sprawy społeczne kadry pedagogicznej zależy w dużym stopniu jej
wartość prakseologiczna. Nauczyciel matematyki czy wychowania fizycznego
jest także pedagogiem społecznym, który nie może przejść obojętnie wobec
problemów socjalnych szkoły, klasy czy poszczególnych uczniów.
W teoretycznych rozważaniach nad pedagogiką społeczną i pracą
socjalną zauważalne jest duże zróżnicowanie interpretacji tych pojęć. Na
gruncie nauki polskiej w definicjach różnicujących pedagogikę społeczną
i pracę socjalną dostrzega się dominację aspektów prakseologicznych w pracy
socjalnej. „Na skutek rodowodu medycznego i opiekuńczego pracy socjalnej
oraz pracowników socjalnych w Europie następuje stopniowe utożsamianie
pedagogiki społecznej z pracą socjalną”. Pedagogika społeczna w badaniach
empirycznych i w rozważaniach wskazuje na pedagogiczne i społeczne
problemy, proponując rozwiązania wariantowe w doskonaleniu praktyki. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego | pl_PL |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ | * |
dc.subject | społeczeństwo ryzyka | pl_PL |
dc.subject | pedagogika społeczna | pl_PL |
dc.title | Społeczeństwo ryzyka a pedagogika społeczna | pl_PL |
dc.type | info:eu-repo/semantics/bookPart | pl_PL |
Pojawia się w kolekcji: | Książki/rozdziały (WNS)
|