Abstrakt: | Tekst ten dedykuję Panu Profesorowi Andrzejowi Radziewiczowi‑Winnickiemu
z okazji Jego Jubileuszu. Dotykam w nim kwestii, które od lat porusza Profesor w Swym trudzie pedagogicznym i pisarskim. Zapisem tym chcę jedynie wzmocnić wagę Jego kierunku myślenia i poszukiwań.
W literaturze przedmiotu znaleźć można różne punkty widzenia,
aspekty postrzegania identyfikacji jako określonej kategorii psychologicznej,
socjologicznej bądź pedagogicznej. Przeglądu sposobów ujmowania
identyfikacji dokonuje Profesor Andrzej Radziewicz‑Winnicki.
Szczególną zasługą Profesora w tym względzie jest to, że jako pierwszy w latach 70.
XX wieku zaproponował postrzeganie identyfikacji jako kategorii stricte
pedagogicznej. Sposób rozumienia omawianego zjawiska jest w Jego ujęciu
ściśle związany z tradycyjną teorią wychowania, postulującą prowadzenie
celowej, świadomej i intencjonalnej działalności wychowawczej w grupach
społecznych różnego typu. Do problematyki identyfikacji powrócił Profesor Andrzej Radziewicz‑Winnicki
po latach: „[…] poszukując nowych mechanizmów edukacyjnego integrowania wielu kultur (wzorów, norm, wartości), być może warto zwrócić baczną uwagę na rolę i znaczenie mechanizmów identyfikacyjnych
w kreowaniu tożsamości wychowanka”. Wpływ na wskrzeszenie — jak
pisze — „prowadzonych przed laty dywagacji w nowym kontekście zmiany
społecznej miał przede wszystkim wzgląd na praktyczno‑społeczną
implikację zagadnienia oraz wzgląd natury naukowo‑poznawczej,
a także przekonanie autora, że procesy identyfikacyjne (identyfikacji społecznej) należą do tej
sfery rzeczywistości, o której wiedza społeczna jest skromna”.
Problemy związane z procesem identyfikacji, będące przedmiotem
badań nauk społecznych, przeniesione na grunt pedagogiki powracają
także w najnowszym dziele Jubilata — w podręczniku pedagogiki społecznej,
w którym oprócz przywoływanych poprzednio ujęć Profesor
przedstawia czynnikową systematyzację głównych przyczyn i problemów
warunkujących powstanie procesów identyfikacyjnych, planowanie
działań społecznych i pedagogicznych oraz socjotechniczne dyrektywy
sprawcze. |