DC pole | Wartość | Język |
dc.contributor.author | Bulla, Bernadeta | - |
dc.date.accessioned | 2018-05-17T09:18:46Z | - |
dc.date.available | 2018-05-17T09:18:46Z | - |
dc.date.issued | 2010 | - |
dc.identifier.citation | Z. Dołęga (red.), "Diagnoza psychologiczna dzieci w wieku szkolnym. T. 1" (S. 141-187). Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 9788322618783 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12128/3685 | - |
dc.description.abstract | Rozpoczęcie nauki szkolnej jest przyczyną bardzo istotnych zmian w sytuacji
życiowej dziecka. Zaczyna ono pełnić rolę członka wielu systemów i podsystemów,
które funkcjonują często według odmiennych zasad (Mat cza k, 2003).
Dziecko — według Roberta Colesa (1999, s. 122) — oficjalnie wychodzi poza
system rodzinny i wkracza w świat zewnętrzny. Zgodnie ze zwyczajami i wymogami
prawa rodzice zaczynają dzielić się odpowiedzialnością za wychowanie
dziecka z całą społecznością, a szczególnie z członkami systemu szkolnego. Nauczyciele
i inni uczniowie (a pośrednio ich rodzice) zaczynają wpływać na sposób
myślenia i widzenia świata ich dziecka. Wzorce rodzinne, uzupełnione w trakcie
nauki w klasach I—VI wzorcami wynoszonymi ze szkoły, stanowią podstawę
rozwoju dziecięcej moralności. Mechanizm rozwoju moralnego polega nie tyle
na biernym przejmowaniu przez dziecko „gotowych‑i‑danych”
przez społeczeństwo
reguł moralnych, ile raczej na aktywnym organizowaniu i reorganizowaniu
wiedzy moralnej, jaką gromadzi ono w interakcjach z rówieśnikami i dorosłymi
(Piaget, 1967; Koh lberg, 1984 za: Trempała, Cz y żowsk a, 2002, s. 111).
Rozwój moralny polega bowiem zarówno na aktywnym rekonstruowaniu przez
dziecko społecznych norm i zasad postępowania, jak i na tworzeniu idei i sądów
moralnych w interakcjach z otoczeniem społecznym (Piaget, 1967; Koh lberg,
1984 za: Trempała, Cz y żowsk a, 2002, s. 126). Postępowanie moralne dziecka
warunkowane jest nie tylko wewnętrzną dyspozycją wynikającą z fazy jego rozwoju moralnego, ale również czynnikami sytuacyjnymi i ogólnymi prawami rządzącymi zachowaniami społecznymi. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego | pl_PL |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ | * |
dc.subject | rozwój moralny dzieci | pl_PL |
dc.subject | dzieci psychologia badania | pl_PL |
dc.title | Ocena poziomu rozwoju moralnego dzieci w wieku szkolnym | pl_PL |
dc.type | info:eu-repo/semantics/bookPart | pl_PL |
Pojawia się w kolekcji: | Książki/rozdziały (WNS)
|