DC pole | Wartość | Język |
dc.contributor.author | Łuc, Izabela | - |
dc.date.accessioned | 2018-05-21T10:36:55Z | - |
dc.date.available | 2018-05-21T10:36:55Z | - |
dc.date.issued | 2014 | - |
dc.identifier.citation | U. Szuścik, B. Oelszlaeger-Kosturek (red.), "Dziecko w świecie innowacyjnej edukacji, współdziałania i wartości. T. 1" (S. 190-205). Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 9788380123144 | - |
dc.identifier.isbn | 9788380123151 | - |
dc.identifier.isbn | 9788380120563 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12128/3794 | - |
dc.description.abstract | Działanie twórcze może być interpretowane jako forma uzewnętrznienia umiejętności
samodzielnego, indywidualnego i oryginalnego widzenia rzeczywistości, ujawniająca
zarówno preferencje, predyspozycje, uzdolnienia, jak i wyobraźnię twórcy, sama zaś
twórczość – jako produktywna i konstruktywna aktywność.
Prymarnym zadaniem edukacji polonistycznej jest nauka rozumienia (kodowania i dekodowania)
słów, myśli i sądów, wyrażania pojęć, nauka stosownych do (kon)sytuacji
zachowań komunikacyjnych i językowych (wyrażających się m.in. w zdobywaniu wiedzy
o świecie, człowieku i jego relacjach społecznych), uczenie kreatywności i wyrażania
emocji oraz rozwijanie myślenia – kierowanie wewnętrznym rozwojem psychicznym
ucznia. Przywołane zadania przypisywane nauce języka determinują warsztat dydaktyczny nauczyciela, wyznaczając cele i współtworząc charakter współczesnej
edukacji polonistycznej oraz metodyki nauczania języka.
Skuteczność zaplanowanych w procesie edukacyjnym działań zależy od dwóch
czynników: po pierwsze – od sposobu ukierunkowania zadań na skonkretyzowane
działania (por. np. dobór przez nauczyciela odpowiednich metod, technik i środków
dydaktycznych, pomocnych w osiąganiu głównych celów nauki języka, dostosowanych
do realizacji planowanych treści nauczania, zawartych w podstawie programowej), po
drugie – od aktywności3 ucznia. W zorganizowanym i planowanym działaniu rola
nauczyciela odnosi się do stymulacji czynności ucznia4, m.in. podczas twórczego nauczania
języka, uzyskiwanej poprzez inspirowanie go do poszukiwań i wyboru właściwych
form: wyrażania swoich uczuć, przeżyć i wrażliwości, uzewnętrzniania siebie
w komunikacji, pobudzania zainteresowań i nabywania wiedzy, opartych m.in. na
rozmaitych formach ekspresji literackiej czy plastycznej, stwarzających warunki do
prezentacji własnych utworów. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego | pl_PL |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ | * |
dc.subject | Claude Monet | pl_PL |
dc.subject | aktywność językowa ucznia | pl_PL |
dc.subject | wychowanie dzieci | pl_PL |
dc.title | Twórczość Claude'a Moneta jako forma stymulowania aktywności językowej ucznia klasy trzeciej | pl_PL |
dc.type | info:eu-repo/semantics/bookPart | pl_PL |
Pojawia się w kolekcji: | Książki/rozdziały (WSiNoE)
|