Abstrakt: | Niniejsza praca jest poświęcona niektórym aspektom wykonywania
oraz ochrony prawa do wizerunku. Do zajęcia się tą problematyką
skłaniają mnie dwie okoliczności. Po pierwsze, ochronie
prawa do wizerunku służą w systemie prawa cywilnego dwie grupy
norm zawartych w dwóch różnych aktach prawnych: kodeksie
cywilnym i prawie autorskim. Wypada w związku z tym zastanowic
się, czy podmiot, przedmiot i treść tych regulacji są zbieżne,
czy też zostały one różnie ukształtowane.
Po drugie, różnorodne podejście do istoty prawa do wizerunku.
W tradycyjnym ujęciu prawo do wizerunku należy do praw osobistych
człowieka. Jest dobrem niezbywalnym. W życiu gospodarczym
współczesnego społeczeństwa jednakże wykształciły się różne
sposoby komercjalizacji dóbr osobistych. Przykładem komercjalizacji
prawa do wizerunku jest zjawisko merchandisingu. Istota tej instytucji
polega na specyficznym połączeniu dobra materialnego —
towaru (rzeczy w rozumieniu prawa rzeczowego) z promującym go
dobrem niematerialnym. Przedsiębiorca posługuje się cudzym wizerunkiem
w celach promocyjnych. Dla osiągnięcia efektu marketingowego
wykorzystuje popularność, jaką własną działalnością
zdobyła określona osoba (aktor, piosenkarz, sportowiec, polityk itp.).
Także producenci reklam często starają się umieścić w przekazie
reklamowym znaną odbiorcom osobę. Przykład ten pokazuje, że
warto zastanowić się nad majątkowym wymiarem prawa do wizerunku. Ochrona prawa do wizerunku jest zagadnieniem o dużej doniosłości
społecznej; istotnym zarówno dla osób, które dochodzą ochrony,
jak i dla podmiotów wykorzystujących wizerunki. Z jednej strony
jest to instytucja prawna chroniąca konkretne dobro osobiste przed
bezprawnym wykorzystywaniem, a z drugiej strony określająca
granice, w których powinny mieścić się działania podmiotów korzystających
z wizerunku.
Niniejsza praca zawiera informacje cenne dla osób sporządzających
i wykorzystujących wizerunki w codziennej pracy: fotografów,
filmowców i pracowników stacji telewizyjnych. Może też stanowić
istotną pomoc dydaktyczną dla studentów szkół filmowych. |