DC pole | Wartość | Język |
dc.contributor.author | Oracz, Marta | - |
dc.date.accessioned | 2018-05-25T11:34:15Z | - |
dc.date.available | 2018-05-25T11:34:15Z | - |
dc.date.issued | 2014 | - |
dc.identifier.citation | J. Mydla, A.Wilczek, T. Gnat (red.), "Nature(s): environments we live by in literary and cultural discourses" (S. 188-204). Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 9788322622568 | - |
dc.identifier.isbn | 9788380120259 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12128/3996 | - |
dc.description.abstract | Celem niniejszego artykułu jest ukazanie roli natury w twórczości Williama Gilpina
w odniesieniu do jego koncepcji sztuki i teorii estetycznej picturesque oraz w kontekście
jego podróży. Piękno natury było punktem wyjścia teorii picturesque Gilpina określającej
zasady tworzenia pejzażu. Znaczenie terminu picturesque pokrywa się częściowo z zakresem
znaczeniowym słowa piękny, lecz nie jest z nim tożsame. Picturesque to pojęcie
węższe, określa szczególny rodzaj piękna. Jest to piękno sprawdzające się w sztuce. Picturesque
to malowniczy, „dobrze prezentujący się na płótnie”. Gilpin podkreśla, że jedynym
źródłem picturesque jest natura; zadaniem zaś artysty jest wyselekcjonowanie z przyrody
tych jej form, których uroda spełnia wymogi sztuki. Natura jest skarbnicą malowniczych
form i tym samym stanowi jedyny właściwy wzór dla malarza pejzażysty.
Przyroda, która z uwagi na swój walor picturesque była jedynym modelem dla artysty,
pełniła u Gilpina jeszcze inną, dodatkową funkcję. Jej piękno było motorem wędrówek
autora; Gilpin podziwiał uroki przyrody podczas wielotygodniowych wycieczek górskich,
których ważnym celem była religijna kontemplacja dzikiej przyrody. Przyroda dziewicza,
niezmieniona ręką człowieka jawiła mu się jako najdoskonalsze dzieło Boże. W tej
kwestii Gilpin był spadkobiercą filozofii Lorda Shaftesbury, który cenił piękno przyrody
nieujarzmionej. Shaftesbury, a za nim Gilpin, dowodzi, że piękno natury nieskalanej
cywilizacją to piękno doskonałe, ponieważ przyroda, pierwotna i nieprzetworzona przez
człowieka jest oryginalnym dziełem Boga, doskonałego twórcy. | pl_PL |
dc.language.iso | en | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego | pl_PL |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ | * |
dc.subject | William Gilpin | pl_PL |
dc.subject | teoria picturesque Gilpina | pl_PL |
dc.title | William Gilpin and nature | pl_PL |
dc.type | info:eu-repo/semantics/bookPart | pl_PL |
Pojawia się w kolekcji: | Książki/rozdziały (W.Hum.)
|