Skip navigation

Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji: http://hdl.handle.net/20.500.12128/3996
Pełny rekord metadanych
DC poleWartośćJęzyk
dc.contributor.authorOracz, Marta-
dc.date.accessioned2018-05-25T11:34:15Z-
dc.date.available2018-05-25T11:34:15Z-
dc.date.issued2014-
dc.identifier.citationJ. Mydla, A.Wilczek, T. Gnat (red.), "Nature(s): environments we live by in literary and cultural discourses" (S. 188-204). Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.pl_PL
dc.identifier.isbn9788322622568-
dc.identifier.isbn9788380120259-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12128/3996-
dc.description.abstractCelem niniejszego artykułu jest ukazanie roli natury w twórczości Williama Gilpina w odniesieniu do jego koncepcji sztuki i teorii estetycznej picturesque oraz w kontekście jego podróży. Piękno natury było punktem wyjścia teorii picturesque Gilpina określającej zasady tworzenia pejzażu. Znaczenie terminu picturesque pokrywa się częściowo z zakresem znaczeniowym słowa piękny, lecz nie jest z nim tożsame. Picturesque to pojęcie węższe, określa szczególny rodzaj piękna. Jest to piękno sprawdzające się w sztuce. Picturesque to malowniczy, „dobrze prezentujący się na płótnie”. Gilpin podkreśla, że jedynym źródłem picturesque jest natura; zadaniem zaś artysty jest wyselekcjonowanie z przyrody tych jej form, których uroda spełnia wymogi sztuki. Natura jest skarbnicą malowniczych form i tym samym stanowi jedyny właściwy wzór dla malarza pejzażysty. Przyroda, która z uwagi na swój walor picturesque była jedynym modelem dla artysty, pełniła u Gilpina jeszcze inną, dodatkową funkcję. Jej piękno było motorem wędrówek autora; Gilpin podziwiał uroki przyrody podczas wielotygodniowych wycieczek górskich, których ważnym celem była religijna kontemplacja dzikiej przyrody. Przyroda dziewicza, niezmieniona ręką człowieka jawiła mu się jako najdoskonalsze dzieło Boże. W tej kwestii Gilpin był spadkobiercą filozofii Lorda Shaftesbury, który cenił piękno przyrody nieujarzmionej. Shaftesbury, a za nim Gilpin, dowodzi, że piękno natury nieskalanej cywilizacją to piękno doskonałe, ponieważ przyroda, pierwotna i nieprzetworzona przez człowieka jest oryginalnym dziełem Boga, doskonałego twórcy.pl_PL
dc.language.isoenpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Śląskiegopl_PL
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/*
dc.subjectWilliam Gilpinpl_PL
dc.subjectteoria picturesque Gilpinapl_PL
dc.titleWilliam Gilpin and naturepl_PL
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bookPartpl_PL
Pojawia się w kolekcji:Książki/rozdziały (W.Hum.)

Pliki tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Oracz_William_Gilpin_and_nature.pdf334,46 kBAdobe PDFPrzejrzyj / Otwórz
Pokaż prosty rekord


Uznanie autorstwa - użycie niekomercyjne, bez utworów zależnych 3.0 Polska Creative Commons Creative Commons